Radostné i ťažké roky automobilového priemyslu

Streda, 24 apríl 2013

Automobilový priemysel je na Slovensku najrozšírenejším odvetvím priemyselnej výroby a pilier slovenskej ekonomiky. Napriek tomu, že Slovensko nemá vlastnú automobilku, patrí mu prvé miesto v počte vyrobených automobilov je tisíc obyvateľov. Vďačíme za to trom významným automobilkám, ktoré u nás pôsobia: nemeckému gigantu Volkswagen, kórejskej automobilke Kia a francúzskemu koncernu PSA Peugeot Citroën.

Autopriemysel SR
Predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu hovorili s novinármi o situácii vo výrobe a predaji nových osobných a úžitkových automobilov na Slovensku a Európskej únii

Pravdepodobne každý obyvateľ Slovenska vie, že najproduktívnejším odvetvím národného hospodárstva Slovenskej republiky je automobilový priemysel. Postarali sa o to práve spomínaní výrobcovia. Vďaka ním má Slovensko vynikajúce výsledky, úspešné najmä dva posledné roky a rekordné čísla vo výrobe automobilov.

Tak by sa dali veľmi stručne zhodnotiť výsledky, ktoré dosiahol automobilový priemysel na Slovensku v uplynulom roku i v tom predchádzajúcom. Aj napriek pokračujúcej ekonomickej kríze dosiahla produkcia automobilov v tomto pre Slovensko kľúčovom priemyselnom odvetví skvelú bilanciu.

O slovenskom automobilom priemysle môžeme hovoriť ako o živiteľovi národa, keďže v ňom v minulom roku priamo pracovalo 74 tisíc pracovníkov, živil teda práve toľko rodín a tento počet bude aj v tomto roku rásť. Ďalšie tisíce pracujú v 274 spoločnostiach v subdodávateľských odvetviach.

Autopriemysel SR
Na stretnutí sa zúčastnili aj zástupcovia automobiliek, ktoré pôsobia na Slovensku

Automobilový priemysel na Slovensku patrí k pilierom našej ekonomiky. Na celkových tržbách slovenského priemyslu sa výroba áut v roku 2012 podieľala až 41 percentami a 10,5 percenta tržieb vyprodukovali spolupracujúce odvetvia. Navyše automobilový priemysel sa až štvrtinou podieľal na slovenskom export, na čom najväčšiu zásluhu má Volkswagen Slovakia, ale aj Kia a PSA.

O úspešnom roku 2012 automobilového priemyslu Slovenska hovorí aj 926 555 vyrobených automobilov. Oproti roku 2011 je to nárast až o 44,9 percenta a tento trend by mal pokračovať aj v tomto roku. Ak teda spomíname úspešný rok 2012, spomeňme tiež, že v tomto roku pripadá až 171 vyrobených automobilov na tisíc obyvateľov Slovenska.

Odlišná a menej radostná situácia je nielen v Európskej únii, ale aj ostatnej Európe. Tu predaj nových automobilov má za posledného jeden a pol roka výrazne klesajúci trend. Predaj nových áut na Slovensku, na rozdiel od výroby, má klesajúcu tendenciu, hlavne za posledných šesť mesiacov. Najmarkantnejšie sa znížený predaj prejavil v štátoch ako Nemecko, Taliansko alebo Francúzsko, ale aj v ČR. Napriek tomuto trendu však výroba automobilov na Slovensku má aj v tomto roku rásť. Že by to naznačovalo obrat k lepšiemu?

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.