Renault Espace sa dožíva 25 rokov

Štvrtok, 21 máj 2009

Espace, to sú štyri generácie modelu. Veľkopriestorový Renault Espace bol prvým skutočným európskym MPV. Jeho priekopnícky dizajn, moderné technológie, široká ponuka motorov a vysoká bezpečnosť sú dôvodom, prečo sa ho doteraz predalo viac ako 1,2 milióna kusov na celom svete. Silný imidž Renaultu Espace podčiarkujú jazdné vlastnosti, bohatá výbava ako aj záruka tri roky alebo 150 000 km.

Renault Espace

Espace bol vyvinutý v spolupráci s Matra Automobile a oslavovaný ako revolučný model svojej éry. Predstavený bol v júli 1984 a v Európe znamenal prevrat v podobe nového konceptu MPV. Na začiatku bol Espace odetý do kompozitnej karosérie a v ponuke bol len s jediným benzínovým motorom, no počet motorizácií postupne rozrastal a dnes dosahuje pekné portfólio tak benzínových ako aj dieselových motorov. Espace, čo vo francúzskom jazyku znamená priestor, odvezie až 7 pasažierov, ktorí si počas jazdy môžu vychutnávať značný komfort a interiér si prispôsobiť vlastným predstavám a potrebám – môžu sedadlá sklápať, skladať, ale aj vyberať a tak vytvoriť ešte viac priestoru.

Z prvej generácie Renaultu Espace sa predalo takmer 192 000 kusov. Druhá generácia prišla na trh vo februári 1991 s oblejšími tvarmi a ešte modulárnejším interiérom, k čomu prispeli delené, posuvné zadné sedadlá. V roku 1994 Renault predstavil výnimočné demonštračné vozidlo Espace F1, ktoré poháňal motor RS5 V10 F1. Tak ako všetky špičkové modely, aj Espace II mal vo svojej ponuke šesťvalec spriahnutý s automatickou prevodovkou. Do roku 1997 sa predalo takmer 320 000 kusov Espace II a automobil s číslom 500 000 (od začiatku výroby v roku 1984) zišiel z výrobnej linky v roku 1996. V rovnakom čase segment zaznamenal zvyšujúci sa počet priamych rivalov.

Tretia generácia Renaultu Espace prišla na svet koncom roka 1996. Nová generácia bola väčšia ako jej predchodca, ale o dva roky neskôr jej dlhšia verzia, Grand Espace, narástla ešte o 27 cm. Moderný styling, kvalita vyhotovenia a použitých materiálov, rozširujúca sa ponuka motorov a zrelý koncept auta vrátane palubnej dosky s centrálnym digitálnym displejom, upevnili jeho špičkový status. Celkovo bolo predaných viac ako 365 000 automobilov tretej generácie Espace.

Od septembra 2002 má štvrtá generácia Espace karosériu z ocele a benzínové aj dieselové V6 motory. Všetky zadné sedadlá profitujú z trojbodových samonavíjacích bezpečnostných pásov a všetky sú posúvateľné. Espace IV bol prvým automobilom vo svojej triede, ktorý získal 5 bezpečnostných hviezdičiek EuroNCAP. Tak ako predchádzajúca generácia, aj "štvorka" sa stala hitom na všetkých trhoch.

Od 1. januára 2008 platí pri modeli Renault Espace záruka 3 roky alebo 150 000 km. Od jeho uvedenia na trh bolo vo viac ako 60 krajinách po celom svete predaných viac ako 1,2 milióna vozidiel Renault Espace.

Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.