Renault: od 4CV po Twingo

Streda, 17 december 2014

Renault má už 115 rokov. Dnešný príbeh z jeho histórie venujeme modelu 4CV, ktorého výroba predstavovala pre Renault veľké riziko. Tento model vznikal v režime prísne tajného vývoja od roku 1940 v dielňach v meste Billancourt.

1 Renault R4
Renault 4 bol druhým modelom v ére malých, úsporných a všestranne účelných áut

Pri predstavení modelu 4CV na autosalóne v Paríži v roku 1946 vtedajší generálny riaditeľ Renaultu Pierre Lafacheux povedal, že spoločnosť i Renault sa musia zbaviť nezmyslu, že automobil ako luxusný výrobok je iba pre bohatých. Aj to bol impulz k tomu, aby sa automobilka pustila do výroby modelu 4CV.

Po skončení druhej svetovej vojny bol vo Francúzsku veľký dopyt po produktoch, avšak ekonomika bola príliš slabá na výrazné investície do výroby. Dopyt po autách vzrastal, ale ich výroba bola stále prevažne ručná a finančne neefektívna. Situácia na automobilovom trhu a zlá finančné pomery obyvateľstva neboli naklonené hromadnej produkcii. Aj preto výroba 4CV mohla byť pre Renault riziková.

2 Pierre Lafacheux a 4CV
Pierre Lafacheux a priekopnícky model Renault 4CV

Nový Renault 4CV bol z ľahkých materiálov, vážil len 550 kg, a poháňal ho malý ale efektívny motor s objemom 0,75 litra. Renault 4CV sa vyrábal od roku 1947 až do roku 1961 a mal nevídaný úspech. Za toto obdobie sa ho vyrobilo viac ako milión exemplárov. Aj preto bol 4CV krásnym príkladom toho, ako dokázal Renault využiť dostupné technológie a sprostredkovať ich širokej verejnosti.

V roku 1955 predstavil Renault ďalší malý model, Dauphine. Využíval podobnú architektúru ako jeho predchodca 4CV. Model navrhli aj pod vplyvom amerických trendov, ktoré predlžovali a zväčšovali bočné plochy vozidla až k svetlám. Renault Dauphine bol však priekopníkom hlavne vo výrobe – počtom 2000 vozidiel denne šlo vtedy o najrýchlejšiu výrobu vozidiel na svete.

Po Dauphine nasledoval legendárny Renault 4. Lepšiu variabilitu a využiteľnosť zabezpečovali piate dvere batožinového priestoru. Novinkou boli aj sklápateľné sedadlá. Komfort v modeli Renault 4 bol taký vysoký, že ho odporúčali aj lekári pri problémoch s chrbticou. Renault 4 sa stal veľmi populárnym a nebol nikdy priamo nahradený.

3 Renault Twingo
Renault Twingo, najnovší model z éry najmenších modelov francúzskej automobilky

V roku 1972 prišiel na trh model Renault 5. Ďalší malý a výnimočný automobil. Nemal nahradiť Renault 4 ani Renault 6. Išlo o nový typ, ktorý oslovoval predovšetkým mladých ľudí a ženy v domácnosti. Renault 5 ponúkal vynikajúco riešený interiér a šikovnú stavbu vozidla, ktorá zaručovala tú najlepšiu využiteľnosť pre aktívnych ľudí v meste.

V roku 1992 predstavil Renault model Twingo, ktorý sa stal ikonou značky. Bol rovnako prevratný ako model 4CV. Navyše lacný, jednoduchý, krásny a mladistvý. Jednoduchý dizajn a jednoduché riešenia priniesli Renaultu veľký úspech. Prvá generácia sa predávala až do roku 2007 a vyrobených bolo okolo 2,5 milióna kusov.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-EcoTank
Ak ste doteraz napĺňali nádržku ostrekovača svojho auta z plastových fľaší či bandasiek, odteraz sa to môže zmeniť. Zmenu prináša slovenský ekologický vynález EcoTank. Stáva sa v Európe čoraz viac dostupným riešením tankovania kvapaliny do ostrekovačov. Vďaka jeho používaniu na sieťach čerpacích staníc v Európe sa odľahčilo životné prostredie o viac ako 80 ton plastového odpadu. Praktickú a zároveň ekologickú službu môžu využívať vodiči na viac ako 400 inštalovaných stojanoch až v desiatich krajinách Európy a v priebehu najbližších mesiacov pribudnú tri ďalšie trhy. Víziou spoločnosti EcoTank pre tento rok je počet nainštalovaných zariadení viac ako zdvojnásobiť.
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.