Renault: od 4CV po Twingo

Streda, 17 december 2014

Renault má už 115 rokov. Dnešný príbeh z jeho histórie venujeme modelu 4CV, ktorého výroba predstavovala pre Renault veľké riziko. Tento model vznikal v režime prísne tajného vývoja od roku 1940 v dielňach v meste Billancourt.

1 Renault R4
Renault 4 bol druhým modelom v ére malých, úsporných a všestranne účelných áut

Pri predstavení modelu 4CV na autosalóne v Paríži v roku 1946 vtedajší generálny riaditeľ Renaultu Pierre Lafacheux povedal, že spoločnosť i Renault sa musia zbaviť nezmyslu, že automobil ako luxusný výrobok je iba pre bohatých. Aj to bol impulz k tomu, aby sa automobilka pustila do výroby modelu 4CV.

Po skončení druhej svetovej vojny bol vo Francúzsku veľký dopyt po produktoch, avšak ekonomika bola príliš slabá na výrazné investície do výroby. Dopyt po autách vzrastal, ale ich výroba bola stále prevažne ručná a finančne neefektívna. Situácia na automobilovom trhu a zlá finančné pomery obyvateľstva neboli naklonené hromadnej produkcii. Aj preto výroba 4CV mohla byť pre Renault riziková.

2 Pierre Lafacheux a 4CV
Pierre Lafacheux a priekopnícky model Renault 4CV

Nový Renault 4CV bol z ľahkých materiálov, vážil len 550 kg, a poháňal ho malý ale efektívny motor s objemom 0,75 litra. Renault 4CV sa vyrábal od roku 1947 až do roku 1961 a mal nevídaný úspech. Za toto obdobie sa ho vyrobilo viac ako milión exemplárov. Aj preto bol 4CV krásnym príkladom toho, ako dokázal Renault využiť dostupné technológie a sprostredkovať ich širokej verejnosti.

V roku 1955 predstavil Renault ďalší malý model, Dauphine. Využíval podobnú architektúru ako jeho predchodca 4CV. Model navrhli aj pod vplyvom amerických trendov, ktoré predlžovali a zväčšovali bočné plochy vozidla až k svetlám. Renault Dauphine bol však priekopníkom hlavne vo výrobe – počtom 2000 vozidiel denne šlo vtedy o najrýchlejšiu výrobu vozidiel na svete.

Po Dauphine nasledoval legendárny Renault 4. Lepšiu variabilitu a využiteľnosť zabezpečovali piate dvere batožinového priestoru. Novinkou boli aj sklápateľné sedadlá. Komfort v modeli Renault 4 bol taký vysoký, že ho odporúčali aj lekári pri problémoch s chrbticou. Renault 4 sa stal veľmi populárnym a nebol nikdy priamo nahradený.

3 Renault Twingo
Renault Twingo, najnovší model z éry najmenších modelov francúzskej automobilky

V roku 1972 prišiel na trh model Renault 5. Ďalší malý a výnimočný automobil. Nemal nahradiť Renault 4 ani Renault 6. Išlo o nový typ, ktorý oslovoval predovšetkým mladých ľudí a ženy v domácnosti. Renault 5 ponúkal vynikajúco riešený interiér a šikovnú stavbu vozidla, ktorá zaručovala tú najlepšiu využiteľnosť pre aktívnych ľudí v meste.

V roku 1992 predstavil Renault model Twingo, ktorý sa stal ikonou značky. Bol rovnako prevratný ako model 4CV. Navyše lacný, jednoduchý, krásny a mladistvý. Jednoduchý dizajn a jednoduché riešenia priniesli Renaultu veľký úspech. Prvá generácia sa predávala až do roku 2007 a vyrobených bolo okolo 2,5 milióna kusov.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.