Renault ZOE: 1618 km za 24 hodín

Piatok, 15 jún 2012

Renault prekonal so svojím sériovým elektrickým modelom ZOE doteraz platný svetový rekord v najdlhšej absolvovanej trase počas 24 hodín. Model ZOE odjazdil na pretekárskom okruhu Aubevoye v Normandii 363 kôl, čo predstavuje celkovú dĺžku 1618 km. Elektrický ZOE tak prekonal doterajší rekord (1280 km) o 338 km.

Renault ZOE 24h Challenge
Rekordný elektromobil Renault ZOE prekonal po 24 hodinách jazdy vzdialenosť 1618 km

Premiéru ako koncept mal ZOE na jeseň roku 2010 vo Frankfurte, v predprodukčnej podobe sa predstavil v marci tohto roku v Ženeve. Štvormiestny elektromobil je určený predovšetkým na kratšie cesty po meste a jeho okolí. Vzhľad má ako kupé, ale ide o plnohodnotný päťdverový štvormiestny automobil.

ZOE poháňa elektromotor s výkonom 65 kW (88 k) a najvyšším krútiacim momentom 220 Nm. Zdrojom elektrického prúdu sú lithium-iontové batérie s kapacitou 22 kWh, ktoré umožňujú prejsť na jedno nabitie približne 160 kilometrov. Najvyššia rýchlosť, ktorú môže elektromobil dosiahnuť, je 140 km/h.

Renault ZOE je dlhý necelých 409 cm, široký 173 cm a na výšku meria necelých 157 cm. Rázvor náprav je takmer 259 cm a rozchod kolies vpredu a vzadu 150,6 cm a 148,9 cm.

Elektromobily ZOE neboli na rekord špeciálne upravované, použili sa autá zo sériovej linky. Celá akcia prebiehala pod drobnohľadom oficiálneho pozorovateľa a teraz čaká na zápis do Guinessovej knihy rekordov.

Ako sa rodil rekord? Bola to úloha pre dva elektromobily na okruhu Aubevoye v Normandii. Za volantom sa striedalo 15 vodičov, ktorí jazdili a nabíjali akumulátory podľa potreby. Po 24 hodinách jazdy prešli obe autá cieľovou čiarou s počtom najazdených kilometrov 1618 km a 1506 km.

Za rekordný výkon vďačí Renault ZOE najmä svojmu prelomovému technickému riešeniu – nabíjaniu Caméléon. Ide o originálny systém, prvý svojho druhu na svete, ktorý je kompatibilný s akoukoľvek elektrickou zásuvkou rôzneho napätia. ZOE je možné rýchlo nabíjať na 43 kW (58 k), kedy sa kapacita batérie nabije na 80 % za menej ako 30 minút.

Renault ZOE sa dostane do dílerskej siete koncom tohto roka. Kompaktné ZOE sa vo Francúzsku bude ponúkať za cenu od 15 700 eur.

Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.