Rok 2014 v automobilovom priemysle

Streda, 21 január 2015

Na Slovensku sa v roku 2014 podľa predbežných výsledkov vyrobilo viac ako 970 000 automobilov. Automobilový priemysel tak výrazne prekonal očakávania zo začiatku minulého roku.

ZAP - výsledky 2014
Bilancovanie výsledkov automobilového priemyslu v SR za rok 2014 bolo optimistické

Odhadovalo sa, že po rekordnom roku 2013, keď sa na Slovensku vyrobilo 987 718 áut, prinesie rok 2014 pokles produkcie. Nestalo sa a tri automobilky na Slovensku vyrobili viac ako 970 tisíc nových automobilov. Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR preto hodnotí rok 2014 ako úspešný. Nebyť poklesu vývozu do Ruska, mohla sa pokoriť možno aj hranica jedného milióna vyrobených áut na Slovensku.

Prezident ZAP-u Jaroslav Holeček očakáva podobne dobré výsledky výroby automobilov aj v roku 2015. Automobilový priemysel na Slovensku má už roky viac ako 43-percentný podiel na celkových tržbách slovenskej priemyselnej výroby a Slovensko si už viac rokov udržiava svetové prvenstvo v počte vyrobených automobilov na tisíc obyvateľov. V roku 2014 to bolo 179 vozidiel na tisíc obyvateľov, čo presahuje výsledky ostatných krajín o desiatky vyrobených kusov na tisícku obyvateľov.

Cieľ zostáva aj v nasledujúcich rokoch nezmenený, čo znamená udržať si stabilitu a posilniť konkurencieschopnosť automobilového priemyslu na Slovensku. "S tým súvisí aj systém vzdelávania, ktorý Zväz automobilového priemyslu už dlhý čas presadzuje. Vyššia kvalifikovanosť pracovnej sily posilní konkurencieschopnosť, je preto doslova nutnosťou pre to, aby automobilový priemysel prinášal prácu aj ďalším regiónom Slovenska," podčiarkol Jaroslav Holeček.

Celkom dobrý vývoj naznačil aj slovenský automobilový trh, keď medziročný nárast v predaji a registrácií nových vozidiel narástol o viac ako 9 percent. Počet novo registrovaných vozidiel sa zvýšil na 81 972 kusov, z toho 72 249 boli osobné automobily. V roku 2014 sa zvýšili aj nákupy nových automobilov právnickými osobami v porovnaní s fyzickými. To naznačuje pozitívny trend a potvrdzuje ukončenie krízových režimov v slovenských firmách.

Obnova vozového parku prispieva tiež k ekologizácii vozidlového parku, pretože nové vozidlá spĺňajú prísne kritériá na nízke emisné limity. Na Slovensku je však stále malý záujem o vozidlá s alternatívnymi pohonmi, ktoré by výraznejšie pomohli k plneniu limitov CO2 stanovené EÚ do roku 2020. Tu výrazne chýba podpora štátu, čo by výrazne zvýšilo atraktivitu elektromobilov, vozidiel s hybridným pohonom či áut s pohonom na plyn.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.