S Land Roverom za kamzíkmi

Sobota, 09 august 2008

Land Rover je nielen terénna legenda, bojovník za čistejšie ovzdušie, ktorý zavádza u svojich automobilov technické riešenia na zníženie škodlivín z výfukových plynov, ale aj významným pomocníkom pri ochrane prírodných hodnôt a zachovaní zdravej prírody.

Land Rover Land Rover

Ak v týchto dňoch stretnete terénne Land Rovery v oblasti nízkych Tatier, dôvodom je fakt, že tieto špičkové terénne automobily sú súčasťou akcie Biosphere Expedition Slovakia 2008, ktorá v tejto oblasti práve prebieha. Presvedčivý dôkaz, že ekológia a ochrana životného prostredia sú súčasťou firemnej stratégie, je účasť Land Roveru na tejto akcii už samozrejmá.

Land Rover Land Rover

Nie je to po prvý raz, čo sú automobily Land Rover vyvoleným dopravným prostriedkom pri takýchto a podobných akciách pre vedecké expedície a pre ochrancov prírody. Zúčastňuje sa na nich aj preto, že práve v ťažkých a v mnohých prípadoch pre väčšinu áut nedostupných terénoch je Land Rover naozaj doma. Prestíž si získal vďaka svojej kvalite, spoľahlivosti a schopnosti prekonávať aj najťažšie terény.

Od roku 1999, kedy vznikla nezisková organizácia Biosphere expeditions, pôsobí expedícia na Slovensku už po tretíkrát. Jej cieľom je ochraňovať prírodu a zároveň ponúknuť ľuďom, ktorým záleží na tejto planéte, priestor na aktívne a zmysluplné trávenie voľného času. Začiatkom augusta odštartoval prvý pracovný tím Biosphere Expedition Slovakia 2008 terénny prieskum v oblasti Nízkych Tatier. Väčšina členov expedície sú dobrovoľníci, ktorí sa ochrane prírody venujú z presvedčenia a svoju dobrovoľnícku prácu berú ako aktívne strávený voľný čas v prospech dobrej veci.

Land Rover Land Rover

Cieľom expedície je sledovať kamzíky v ich prirodzenom prostredí, vrátane ich kontaktov s predátormi. Nejde teda len o výskum jedného druhu, ale aj o vzťahy. Tatranské kamzíky sú totiž unikátnym druhom horskej antilopy či divej kozy. Patria medzi veľmi ohrozené druhy – v Červenej knihe ohrozených zvierat figurujú s označením kritický stav. Dobrovoľníci majú za úlohu zistiť, koľko kamzíkov a ich predátorov – vlkov a čiastočne medveďov - dokáže žiť na jednom území. Výsledky pomôžu dokázať, že predátori neškodia prirodzenej populácii kamzíkov, neohrozujú ich stavy a teda za znižovanie počtu kamzíkov môžu iné faktory.

Autor: J. Goldberger
Foto: Land Rover
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.