Saab si budúcnosť zaslúži

Utorok, 26 január 2010

Švédska automobilka Saab, ktorá už dlhší čas zápasí o svoju holú existenciu, má vyhraté. Takmer z diery levovej, keďže všetky predchádzajúce záchranné nite sa vždy v poslednej chvíli pretrhli, ho teraz vytiahla holandská spoločnosť Spyker Cars, malosériový výrobca superšportových automobilov. Na odpredaji sa táto spoločnosť záväzne dohodla s materskou spoločnosťou Generals Motors. Samotný obchod sa má definitívne dokončiť vo februári a budúcnosť Saabu ako nezávislej spoločnosti by mala byť zaručená. Teraz by už Saab mohol konečne spokojne spávať a ukončiť proces postupného útlmu činnosti automobilky.

Saab

Uzavretím dohody o predaji doviedol Saab svoj 12 až 15 mesačný heroický boj o záchranu do víťazného konca. Máme totiž ešte v živej pamäti, ako dôveryhodne znela správa o dohode s Koenigseggom na jeseň minulého roka, podľa ktorej mala táto švédska spoločnosť a jej partneri prevziať Saab. Predtým to boli iní záujemcovia, ku konečnej dohode však ani vtedy nedošlo. Zachovať Saab sa v ostatnom čase usilovala aj švédska vláda a bolo jej veľkým želaním, aby výrobca jedných z najbezpečnejších automobilov na svete nepadol na kolená.

Záchrana Saabu spoločnosťou Spyker je vítaná preto, že Spyker zaistí Saabu budúcnosť a umožní mu využiť potenciál značky prostredníctvom pripraveného nového produktového radu. V prvom rade je to generačne úplne nový model Saab 9-5, ktorý švédsky výrobca už mediálne prezentoval koncom minulého roka, práve vtedy, keď podpis s potenciálnym kupcom Koenigsegg bol na spadnutie. Ale aj ďalšie nové modely, ktoré oživujú už zostarnuté modely.

Radosť vládne teraz nielen v Saabe, ale rovnako sa tešia aj v spoločnosti Spyker, ktorej generálny riaditeľ Victor Muller sa vyjadril, že sú hrdí na kultovú značku Saab a na to, že ju môžu viesť. Podľa neho činy a entuziazmus od komunity priaznivcov Saabu na celom svete, vrátane zamestnancov, dílerov, ale aj majiteľov 1,5 milióna vozidiel tejto značky dávajú istotu, že úsilie spojiť Saab a Spyker je správne.

Požehnanie predaja podporil aj GM Europe Nick Reilly keď povedal, že sa teší z výsledku rokovania so spoločnosťou Spyker, tiež tomu, že sa zachová mnoho pracovných miest nielen vo Švédsku. Dodal, že General Motors bude Saab a Spyker naďalej podporovať.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.