Shell Eco-marathon: s litrom "paliva" 3836 km

Štvrtok, 18 marec 2010

Rozmanitosť súťaží a pretekov nepozná hraníc. Cieľom môže byť najvyššia rýchlosť dosiahnutá na Zemi, na vode, vo vzduchu, prekonanie obletu Zeme balónom bez medzipristátia, lietadlom bez dotankovania a mnohé iné. Shell Eco-marathon Europe má celkom iný cieľ: prejsť čo najväčšiu vzdialenosť s minimálnou spotrebou paliva. A verte alebo nie, rekord dosiahnutý v roku 2005 drží experimentálne vozidlo, ktoré na ekvivalent jedného litra paliva prešlo 3836 kilometrov, čo je takmer desatina vzdialenosti obvodu zemegule meraná v oblasti rovníka. Inak povedané: s týmto rekordným vozidlom by sme na obídenie Zeme po rovníku potrebovali približne len 10,5 litra paliva.

Shell Eco-marathon
Víťazné vozidlo minuloročného "shell maratónu" odjazdilo s litrom "paliva" 3771 kilometrov

Viac ako 3000 študentov z európskych univerzít a stredných škôl sa pripravuje na ďalší ročník pretekov Shell Eco-marathon Europe 2010. Celkom 21 študentských tímov z 24 krajín má pred sebou necelé tri mesiace času na dokončenie svojich vozidiel, s ktorými sa pokúsia vytvoriť nový rekord v úspore paliva. Tento ročník štartuje 6. mája na pretekárskej dráhe EuroSpeedway v nemeckom mestečku Lausitz.

História Shell Eco-marathon Europe sa píše už viac ako 25 rokov. Hlavným cieľom tejto súťaže navrhnúť a zostrojiť vozidlo, ktoré prejde čo najväčšiu vzdialenosť s minimálnou spotrebou paliva. Rok 2009, kedy sa konal jubilejný 25. ročník, sa po prvý raz konal nie vo Francúzsku, ale na pretekárskom okruhu EuroSpeedway v nemeckom Lausitzi. ktorý sa osvedčil skvelou traťou vhodnou na dosahovanie rekordných výsledkov. Okruh v Lausitzi dostal v tomto roku znovu príležitosť na prekonanie minuloročného výsledku – 3771 odjazdených km na ekvivalent jedného litra paliva v kategórii "prototypov". Absolútny rekord má hodnotu 3836 km a bol dosiahnutý v roku 2005.

Študenti sa súťaže môžu zúčastniť v kategórii "prototypov", ktoré sú v rámci dizajnu zamerané na znižovanie odporu a maximalizáciu efektivity, o čom svedčia futuristické tvary vozidiel. Druhou je kategória "UrbanConcept", v ktorej súťažia vozidlá, ktoré sa vzhľadom približujú bežným osobným automobilom. V tomto roku bude súťažiť 153 vozidiel v kategórii "prototypov" a 68 v triede "UrbanConcept". Obe kategórie zahŕňajú širokú škálu druhov pohonu, od nafty a benzínu až po alternatívne palivá ako etanol, GTL (gas-to-liquid), vodík, solárnu energiu a biopalivá.

Shell Eco-marathon
Účastníci Shell Eco-marathonu na trati pretekárskeho okruhu štadióna v Lausitzi

Shell Eco-marathon bude tento rok okrem Európy aj v Amerike a Ázii. Spolu sa ho zúčastní približne 5000 študentov a učiteľov z celého sveta. Doteraz súťažiaci prihlásili 393 vozidiel z 316 škôl 42 krajín.

Na európsky "shell maratón" sa opäť pripravuje aj slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením Ing. Aurela Slobodu, ktorý sa súťaže zúčastňuje od roku 1994. Novinkou je ich spolupráca s českými kolegami z Fakulty elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Ostrave na čele s Doc. Ing. Bohumilom Horakom. Oba tímy plánujú postaviť na štart spoločné vozidlo v kategórii prototypov.

Cieľom Shell Eco-marathonu je inšpirovať študentské tímy z celého sveta k tomu, aby navrhli, zostrojili a otestovali energeticky čo najúspornejšie vozidlá. Víťazom sa stane tím, ktorého vozidlo prejde najväčšiu vzdialenosť pri minimálnej spotrebe energie. Súťaž je skvelou príležitosťou na zapojenie sa čo najväčšieho počtu ľudí do riešenia svetových energetických problémov. Shell Eco-marathon je globálnou iniciatívou a ukážkou ako zapojiť do akcie formou súťaže čo najviac ľudí v Amerike, Európe a Ázii. Súťaže o najúspornejšiu jazdu prebehnú postupne v americkom Houstone 26. – 28. marca, v nemeckom Lausitzi 6. – 7. mája a v malajzijskom Kuala Lumpur 8. – 10. júla.

Autor: J. Goldberger
Foto: Shell
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.