Shell Eco-marathon: s litrom "paliva" 3836 km

Štvrtok, 18 marec 2010

Rozmanitosť súťaží a pretekov nepozná hraníc. Cieľom môže byť najvyššia rýchlosť dosiahnutá na Zemi, na vode, vo vzduchu, prekonanie obletu Zeme balónom bez medzipristátia, lietadlom bez dotankovania a mnohé iné. Shell Eco-marathon Europe má celkom iný cieľ: prejsť čo najväčšiu vzdialenosť s minimálnou spotrebou paliva. A verte alebo nie, rekord dosiahnutý v roku 2005 drží experimentálne vozidlo, ktoré na ekvivalent jedného litra paliva prešlo 3836 kilometrov, čo je takmer desatina vzdialenosti obvodu zemegule meraná v oblasti rovníka. Inak povedané: s týmto rekordným vozidlom by sme na obídenie Zeme po rovníku potrebovali približne len 10,5 litra paliva.

Shell Eco-marathon
Víťazné vozidlo minuloročného "shell maratónu" odjazdilo s litrom "paliva" 3771 kilometrov

Viac ako 3000 študentov z európskych univerzít a stredných škôl sa pripravuje na ďalší ročník pretekov Shell Eco-marathon Europe 2010. Celkom 21 študentských tímov z 24 krajín má pred sebou necelé tri mesiace času na dokončenie svojich vozidiel, s ktorými sa pokúsia vytvoriť nový rekord v úspore paliva. Tento ročník štartuje 6. mája na pretekárskej dráhe EuroSpeedway v nemeckom mestečku Lausitz.

História Shell Eco-marathon Europe sa píše už viac ako 25 rokov. Hlavným cieľom tejto súťaže navrhnúť a zostrojiť vozidlo, ktoré prejde čo najväčšiu vzdialenosť s minimálnou spotrebou paliva. Rok 2009, kedy sa konal jubilejný 25. ročník, sa po prvý raz konal nie vo Francúzsku, ale na pretekárskom okruhu EuroSpeedway v nemeckom Lausitzi. ktorý sa osvedčil skvelou traťou vhodnou na dosahovanie rekordných výsledkov. Okruh v Lausitzi dostal v tomto roku znovu príležitosť na prekonanie minuloročného výsledku – 3771 odjazdených km na ekvivalent jedného litra paliva v kategórii "prototypov". Absolútny rekord má hodnotu 3836 km a bol dosiahnutý v roku 2005.

Študenti sa súťaže môžu zúčastniť v kategórii "prototypov", ktoré sú v rámci dizajnu zamerané na znižovanie odporu a maximalizáciu efektivity, o čom svedčia futuristické tvary vozidiel. Druhou je kategória "UrbanConcept", v ktorej súťažia vozidlá, ktoré sa vzhľadom približujú bežným osobným automobilom. V tomto roku bude súťažiť 153 vozidiel v kategórii "prototypov" a 68 v triede "UrbanConcept". Obe kategórie zahŕňajú širokú škálu druhov pohonu, od nafty a benzínu až po alternatívne palivá ako etanol, GTL (gas-to-liquid), vodík, solárnu energiu a biopalivá.

Shell Eco-marathon
Účastníci Shell Eco-marathonu na trati pretekárskeho okruhu štadióna v Lausitzi

Shell Eco-marathon bude tento rok okrem Európy aj v Amerike a Ázii. Spolu sa ho zúčastní približne 5000 študentov a učiteľov z celého sveta. Doteraz súťažiaci prihlásili 393 vozidiel z 316 škôl 42 krajín.

Na európsky "shell maratón" sa opäť pripravuje aj slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením Ing. Aurela Slobodu, ktorý sa súťaže zúčastňuje od roku 1994. Novinkou je ich spolupráca s českými kolegami z Fakulty elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Ostrave na čele s Doc. Ing. Bohumilom Horakom. Oba tímy plánujú postaviť na štart spoločné vozidlo v kategórii prototypov.

Cieľom Shell Eco-marathonu je inšpirovať študentské tímy z celého sveta k tomu, aby navrhli, zostrojili a otestovali energeticky čo najúspornejšie vozidlá. Víťazom sa stane tím, ktorého vozidlo prejde najväčšiu vzdialenosť pri minimálnej spotrebe energie. Súťaž je skvelou príležitosťou na zapojenie sa čo najväčšieho počtu ľudí do riešenia svetových energetických problémov. Shell Eco-marathon je globálnou iniciatívou a ukážkou ako zapojiť do akcie formou súťaže čo najviac ľudí v Amerike, Európe a Ázii. Súťaže o najúspornejšiu jazdu prebehnú postupne v americkom Houstone 26. – 28. marca, v nemeckom Lausitzi 6. – 7. mája a v malajzijskom Kuala Lumpur 8. – 10. júla.

Autor: J. Goldberger
Foto: Shell
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.