Shell Eco-marathon: s litrom "paliva" 3836 km

Štvrtok, 18 marec 2010

Rozmanitosť súťaží a pretekov nepozná hraníc. Cieľom môže byť najvyššia rýchlosť dosiahnutá na Zemi, na vode, vo vzduchu, prekonanie obletu Zeme balónom bez medzipristátia, lietadlom bez dotankovania a mnohé iné. Shell Eco-marathon Europe má celkom iný cieľ: prejsť čo najväčšiu vzdialenosť s minimálnou spotrebou paliva. A verte alebo nie, rekord dosiahnutý v roku 2005 drží experimentálne vozidlo, ktoré na ekvivalent jedného litra paliva prešlo 3836 kilometrov, čo je takmer desatina vzdialenosti obvodu zemegule meraná v oblasti rovníka. Inak povedané: s týmto rekordným vozidlom by sme na obídenie Zeme po rovníku potrebovali približne len 10,5 litra paliva.

Shell Eco-marathon
Víťazné vozidlo minuloročného "shell maratónu" odjazdilo s litrom "paliva" 3771 kilometrov

Viac ako 3000 študentov z európskych univerzít a stredných škôl sa pripravuje na ďalší ročník pretekov Shell Eco-marathon Europe 2010. Celkom 21 študentských tímov z 24 krajín má pred sebou necelé tri mesiace času na dokončenie svojich vozidiel, s ktorými sa pokúsia vytvoriť nový rekord v úspore paliva. Tento ročník štartuje 6. mája na pretekárskej dráhe EuroSpeedway v nemeckom mestečku Lausitz.

História Shell Eco-marathon Europe sa píše už viac ako 25 rokov. Hlavným cieľom tejto súťaže navrhnúť a zostrojiť vozidlo, ktoré prejde čo najväčšiu vzdialenosť s minimálnou spotrebou paliva. Rok 2009, kedy sa konal jubilejný 25. ročník, sa po prvý raz konal nie vo Francúzsku, ale na pretekárskom okruhu EuroSpeedway v nemeckom Lausitzi. ktorý sa osvedčil skvelou traťou vhodnou na dosahovanie rekordných výsledkov. Okruh v Lausitzi dostal v tomto roku znovu príležitosť na prekonanie minuloročného výsledku – 3771 odjazdených km na ekvivalent jedného litra paliva v kategórii "prototypov". Absolútny rekord má hodnotu 3836 km a bol dosiahnutý v roku 2005.

Študenti sa súťaže môžu zúčastniť v kategórii "prototypov", ktoré sú v rámci dizajnu zamerané na znižovanie odporu a maximalizáciu efektivity, o čom svedčia futuristické tvary vozidiel. Druhou je kategória "UrbanConcept", v ktorej súťažia vozidlá, ktoré sa vzhľadom približujú bežným osobným automobilom. V tomto roku bude súťažiť 153 vozidiel v kategórii "prototypov" a 68 v triede "UrbanConcept". Obe kategórie zahŕňajú širokú škálu druhov pohonu, od nafty a benzínu až po alternatívne palivá ako etanol, GTL (gas-to-liquid), vodík, solárnu energiu a biopalivá.

Shell Eco-marathon
Účastníci Shell Eco-marathonu na trati pretekárskeho okruhu štadióna v Lausitzi

Shell Eco-marathon bude tento rok okrem Európy aj v Amerike a Ázii. Spolu sa ho zúčastní približne 5000 študentov a učiteľov z celého sveta. Doteraz súťažiaci prihlásili 393 vozidiel z 316 škôl 42 krajín.

Na európsky "shell maratón" sa opäť pripravuje aj slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením Ing. Aurela Slobodu, ktorý sa súťaže zúčastňuje od roku 1994. Novinkou je ich spolupráca s českými kolegami z Fakulty elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Ostrave na čele s Doc. Ing. Bohumilom Horakom. Oba tímy plánujú postaviť na štart spoločné vozidlo v kategórii prototypov.

Cieľom Shell Eco-marathonu je inšpirovať študentské tímy z celého sveta k tomu, aby navrhli, zostrojili a otestovali energeticky čo najúspornejšie vozidlá. Víťazom sa stane tím, ktorého vozidlo prejde najväčšiu vzdialenosť pri minimálnej spotrebe energie. Súťaž je skvelou príležitosťou na zapojenie sa čo najväčšieho počtu ľudí do riešenia svetových energetických problémov. Shell Eco-marathon je globálnou iniciatívou a ukážkou ako zapojiť do akcie formou súťaže čo najviac ľudí v Amerike, Európe a Ázii. Súťaže o najúspornejšiu jazdu prebehnú postupne v americkom Houstone 26. – 28. marca, v nemeckom Lausitzi 6. – 7. mája a v malajzijskom Kuala Lumpur 8. – 10. júla.

Autor: J. Goldberger
Foto: Shell
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.