Shell Eco-Marathon Europe 2018: V Londýne súťažili aj Slováci

Utorok, 10 júl 2018

Tohtoročný v poradí už 34. ročník Shell Eco-Marathon Europe, v ktorom sa súťaží o čo najúspornejšiu jazdu, sa konal od 5. do 8. júla v Londýne, sa zúčastnili s vozidlami kategórie prototypy aj dva vysokoškolské tímy a jeden stredoškolský zo Slovenska.

1 Tím SPŠD Trnava
Študenti Strednej priemyslovej školy dopravnej z Trnavy súťažili na Shell Eco-Marathon v Londýne v kategórii prototypov na batériový pohon

Shell Eco-Marathon je vážna a uznávaná súťaž o čo najúspornejšiu jazdu. Spomeňme, že už v roku 2009 mal absolútny rekord v kategórii prototypov, ktorý patril švajčiarskemu tímu, hodnotu 3836 prejdených kilometrov na jeden liter paliva. Iný príklad: francúzsky tím práve v spomínanom roku utvoril rekord so solárnym vozidlom, keď na jednu kilowatthodinu prešiel 665 kilometrov. Tomu by sa ešte aj dnes divili páni z EU v Bruseli.

Slovensko teraz v Londýne reprezentovali študenti STU Bratislava, študenti Strojníckej fakulty TUKE v Košiciach a žiaci Strednej priemyselnej školy dopravnej Trnava. Na trati boli medzi 147 tímami z 27 prevažne európskych tímov. Všetky tri slovenské tímy súťažili v kategórii prototypy. Najlepší slovenský výsledok dosiahli vysokoškoláci z Košíc, ktorí so svojím vozidlom prešli na liter benzínu 418 km. Ich auto má samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien, pákové riadenie a benzínový štvortaktný motor.

2 Tím STU Bratislava
Tím študentov STU Bratislava so svojim prototypom na benzínový pohon

Branislav Konečný, kapitán košického tímu:"Študenti si konštruujú vozidlo sami, vďaka čomu si každý člen tímu otestuje doterajšie znalosti a zručnosti a zároveň nadobudne nové. Veľkou pridanou hodnotu je práca s materiálmi, čo potom môžu študenti pretaviť do praxe napríklad pri práci v automobilovom priemysle".

V rovnakej kategórii na benzínový pohon súťažili aj bratislavskí študenti. S litrom benzínu a so svojím výrazne žltým vozidlom prešli 314 km. Víťazom tejto kategórie sa stal francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý stanovil tohtoročný rekord na 2324 km na liter paliva.

Mladí stredoškoláci z Trnavy bojovali o dobrý a úsporný výsledok v kategórii prototypy na batériový pohon. Elektromobil má pákové riadenie, karosériu z laminátu a uhlíkových vlákien a prejde 153 km na jednu kilowatthodinu. Z vozidiel na elektrický pohon prešlo najviac vozidlo španielskeho tímu ECO-DIMONI, ktoré dosiahlo výsledok 742 kilometrov na jednu kilowatthodinu.

3 Tím SF Kosice
Tím študentov z Košíc dosiahol v Londýne najlepší výsledok. So svojím prototypom na benzínový pohon prešli na liter paliva 418 kilometrov.

V Londýne sa predstavili energeticky najefektívnejšie vozidlá planéty, ktoré prejdú na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu stovky až tisíce kilometrov. Pilotným testovaním prešla tento rok aj nová kategória autonómnych vozidiel. Súťaž sa konala v rámci festivalu Make the Future Live v londýnskom parku Queen Elizabeth Olympic Park a sledovalo ju viac ako 15 tisíc divákov.

Autor: jGold
Pridať komentár
Bleskovky
Sikyna
V tureckom Efyone sa išlo ďalšie v poradí už 18. podujatie seriálu majstrovstiev sveta v motokrose. V triede MX2 jazdil aj jediný slovenský zástupca a pravidelný účastník seriálu Richard Šikyňa. Na motocykli KTM 250 SXF obsadil v dvoch jazdách 16. a 15. miesto a získal spolu ďalších jedenásť bodov do priebežného hodnotenia majstrovstiev sveta. Napriek tomu, ako to po pretekoch povedal, že jeho rýchlosť v pretekoch nebola taká, na akú má. Svoju bodovú zbierku si navýšil na 53 bodov a v hodnotení seriálu poskočil z 29. na 27. priečku. Najbližšie bude úspešný mladý motokrosár štartovať v Nemecku na pretekoch ADAC-u v Gaildorfe.
Skoda Koroq
Pápež František počas dvojdňovej návštevy Írska v rámci Svetového stretnutia rodín 2018 v Dubline použil štyri špeciálne upravené automobily Škoda Rapid Spaceback. Automobilka bola aj oficiálnym partnerom 9. ročníka tohto svetového podujatia, ktoré sa koná každé tri roky. Škoda poskytla tiež flotilu vozidiel Octavia, Karoq a Superb pre zúčastnených kardinálov, biskupov a VIP hostí. Okrem štyroch spacebeckov pre pápeža mal svätý otec k dispozícii tiež špeciálne upravený Karoq. Tento automobil mal ručne vyrobené vitrážové okná, aké zvyčajne zveľaďujú kostoly.Škoda Karoq s vitrážovými oknami
Alessandro Dambrosio
Spoločnosť Mitsubishi vymenovala do pozície nového šéfa dizajnu Alessandra Dambrosia. Stane sa novým výkonným riaditeľom pre pokročilý dizajn. Povedie tímy v troch návrhárskych štúdiách Mitsubishi - v Japonsku v Okazaki a Tokiu, a v nemeckom Frankfurte. Do Mitsubishi prichádza v čase, keď automobilka usilovne pracuje na koncepciách štylistického stvárnenia budúcich modelov. Jeho chápanie hodnôt značky má byť mimoriadne cenným prínosom do návrhárskeho tímu Mitsubishi. Dambrosio, pôvodom z Milána, začal svoju profesionálnu kariéru v automobilke Fiat v Centro Stile Lancia, kde pôsobil ako hlavný návrhár značky Alfa Romeo. Následne viedol dizajnérov značky Maserati Design. Potom nastúpil do koncernu Volkswagen ako vedúci dizajnérskeho štúdia Audi Concept Design v Mníchove.