Shell Eco-Marathon Europe 2018: V Londýne súťažili aj Slováci

Utorok, 10 júl 2018

Tohtoročný v poradí už 34. ročník Shell Eco-Marathon Europe, v ktorom sa súťaží o čo najúspornejšiu jazdu, sa konal od 5. do 8. júla v Londýne, sa zúčastnili s vozidlami kategórie prototypy aj dva vysokoškolské tímy a jeden stredoškolský zo Slovenska.

1 Tím SPŠD Trnava
Študenti Strednej priemyslovej školy dopravnej z Trnavy súťažili na Shell Eco-Marathon v Londýne v kategórii prototypov na batériový pohon

Shell Eco-Marathon je vážna a uznávaná súťaž o čo najúspornejšiu jazdu. Spomeňme, že už v roku 2009 mal absolútny rekord v kategórii prototypov, ktorý patril švajčiarskemu tímu, hodnotu 3836 prejdených kilometrov na jeden liter paliva. Iný príklad: francúzsky tím práve v spomínanom roku utvoril rekord so solárnym vozidlom, keď na jednu kilowatthodinu prešiel 665 kilometrov. Tomu by sa ešte aj dnes divili páni z EU v Bruseli.

Slovensko teraz v Londýne reprezentovali študenti STU Bratislava, študenti Strojníckej fakulty TUKE v Košiciach a žiaci Strednej priemyselnej školy dopravnej Trnava. Na trati boli medzi 147 tímami z 27 prevažne európskych tímov. Všetky tri slovenské tímy súťažili v kategórii prototypy. Najlepší slovenský výsledok dosiahli vysokoškoláci z Košíc, ktorí so svojím vozidlom prešli na liter benzínu 418 km. Ich auto má samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien, pákové riadenie a benzínový štvortaktný motor.

2 Tím STU Bratislava
Tím študentov STU Bratislava so svojim prototypom na benzínový pohon

Branislav Konečný, kapitán košického tímu:"Študenti si konštruujú vozidlo sami, vďaka čomu si každý člen tímu otestuje doterajšie znalosti a zručnosti a zároveň nadobudne nové. Veľkou pridanou hodnotu je práca s materiálmi, čo potom môžu študenti pretaviť do praxe napríklad pri práci v automobilovom priemysle".

V rovnakej kategórii na benzínový pohon súťažili aj bratislavskí študenti. S litrom benzínu a so svojím výrazne žltým vozidlom prešli 314 km. Víťazom tejto kategórie sa stal francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý stanovil tohtoročný rekord na 2324 km na liter paliva.

Mladí stredoškoláci z Trnavy bojovali o dobrý a úsporný výsledok v kategórii prototypy na batériový pohon. Elektromobil má pákové riadenie, karosériu z laminátu a uhlíkových vlákien a prejde 153 km na jednu kilowatthodinu. Z vozidiel na elektrický pohon prešlo najviac vozidlo španielskeho tímu ECO-DIMONI, ktoré dosiahlo výsledok 742 kilometrov na jednu kilowatthodinu.

3 Tím SF Kosice
Tím študentov z Košíc dosiahol v Londýne najlepší výsledok. So svojím prototypom na benzínový pohon prešli na liter paliva 418 kilometrov.

V Londýne sa predstavili energeticky najefektívnejšie vozidlá planéty, ktoré prejdú na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu stovky až tisíce kilometrov. Pilotným testovaním prešla tento rok aj nová kategória autonómnych vozidiel. Súťaž sa konala v rámci festivalu Make the Future Live v londýnskom parku Queen Elizabeth Olympic Park a sledovalo ju viac ako 15 tisíc divákov.

Autor: jGold
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."
1-Homola-Rím
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola si odnáša z pretekov FIA Motorsport Games 2019 Rome, ktoré nazývali aj malými majstrovstvami sveta či olympijskými hrami v motoršporte, bronzovú medailu. V sobotu v prvých pretekoch skončil druhý a v nedeľu piaty, čo mu v konečnom hodnotení vynieslo miesto na stupni víťazov. V druhých pretekoch potreboval auto bezpečne doviezť do cieľa a skončiť do piateho miesta, aby obsadil celkové tretie miesto. Svoju úlohu splnil a cieľovú pásku preťal na 5. mieste. Diváci tak na historicky prvom výnimočnom podujatí FIA Motorsport Games 2019 Rome videli pódium zložené z ruského, belgického a slovenského pretekára Mateja Homolu.