Shell Eco-Marathon Europe 2018: V Londýne súťažili aj Slováci

Utorok, 10 júl 2018

Tohtoročný v poradí už 34. ročník Shell Eco-Marathon Europe, v ktorom sa súťaží o čo najúspornejšiu jazdu, sa konal od 5. do 8. júla v Londýne, sa zúčastnili s vozidlami kategórie prototypy aj dva vysokoškolské tímy a jeden stredoškolský zo Slovenska.

1 Tím SPŠD Trnava
Študenti Strednej priemyslovej školy dopravnej z Trnavy súťažili na Shell Eco-Marathon v Londýne v kategórii prototypov na batériový pohon

Shell Eco-Marathon je vážna a uznávaná súťaž o čo najúspornejšiu jazdu. Spomeňme, že už v roku 2009 mal absolútny rekord v kategórii prototypov, ktorý patril švajčiarskemu tímu, hodnotu 3836 prejdených kilometrov na jeden liter paliva. Iný príklad: francúzsky tím práve v spomínanom roku utvoril rekord so solárnym vozidlom, keď na jednu kilowatthodinu prešiel 665 kilometrov. Tomu by sa ešte aj dnes divili páni z EU v Bruseli.

Slovensko teraz v Londýne reprezentovali študenti STU Bratislava, študenti Strojníckej fakulty TUKE v Košiciach a žiaci Strednej priemyselnej školy dopravnej Trnava. Na trati boli medzi 147 tímami z 27 prevažne európskych tímov. Všetky tri slovenské tímy súťažili v kategórii prototypy. Najlepší slovenský výsledok dosiahli vysokoškoláci z Košíc, ktorí so svojím vozidlom prešli na liter benzínu 418 km. Ich auto má samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien, pákové riadenie a benzínový štvortaktný motor.

2 Tím STU Bratislava
Tím študentov STU Bratislava so svojim prototypom na benzínový pohon

Branislav Konečný, kapitán košického tímu:"Študenti si konštruujú vozidlo sami, vďaka čomu si každý člen tímu otestuje doterajšie znalosti a zručnosti a zároveň nadobudne nové. Veľkou pridanou hodnotu je práca s materiálmi, čo potom môžu študenti pretaviť do praxe napríklad pri práci v automobilovom priemysle".

V rovnakej kategórii na benzínový pohon súťažili aj bratislavskí študenti. S litrom benzínu a so svojím výrazne žltým vozidlom prešli 314 km. Víťazom tejto kategórie sa stal francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý stanovil tohtoročný rekord na 2324 km na liter paliva.

Mladí stredoškoláci z Trnavy bojovali o dobrý a úsporný výsledok v kategórii prototypy na batériový pohon. Elektromobil má pákové riadenie, karosériu z laminátu a uhlíkových vlákien a prejde 153 km na jednu kilowatthodinu. Z vozidiel na elektrický pohon prešlo najviac vozidlo španielskeho tímu ECO-DIMONI, ktoré dosiahlo výsledok 742 kilometrov na jednu kilowatthodinu.

3 Tím SF Kosice
Tím študentov z Košíc dosiahol v Londýne najlepší výsledok. So svojím prototypom na benzínový pohon prešli na liter paliva 418 kilometrov.

V Londýne sa predstavili energeticky najefektívnejšie vozidlá planéty, ktoré prejdú na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu stovky až tisíce kilometrov. Pilotným testovaním prešla tento rok aj nová kategória autonómnych vozidiel. Súťaž sa konala v rámci festivalu Make the Future Live v londýnskom parku Queen Elizabeth Olympic Park a sledovalo ju viac ako 15 tisíc divákov.

Autor: jGold
Pridať komentár
Bleskovky
1 Honda Urban EV Concept
Honda na prvej snímke predstavuje časť interiéru prototypu chystaného elektromobilu. Na snímke je obria obrazovka multimediálneho systému. Celá šírka palubnej dosky je kombináciou čistého a jednoduchého dizajnu s technológiou zameranou na vodiča. Rozhranie zobrazené na obrázku sa vyznačuje širokou palubnou doskou s čistými dizajnovým prvkami a intuitívnou technológiou zameranou na používateľa. Dizajn interiéru má vytvoriť útulnú a príjemnú atmosféru, inšpirovanú štúdiou Urban EV Concept, ktorú Honda predstavila v roku 2017 na autosalóne vo Frankfurte. Prototyp elektrického auta odhalí Honda v Ženeve 5. marca.
Toyota Supra
Nová Toyota Supra pokračuje v tradícii športových modelov Toyoty. Ikonický model Supra novej generácie sa predstavil na autosalóne v Detroite v januári tohto roku. Dvojmiestne kupé inšpirované pretekárskymi automobilmi má klasické usporiadanie - motor vpredu a pohon zadných kolies. Pod kapotou pracuje preplňovaný radový šesťvalcový motor s výkonom 340 koní a krútiacim momentom 500 Nm. Krátky rázvor náprav a široký rozchod kolies zaručujú mimoriadnu stabilitu v zákrutách a okamžité reakcie. Piata generácia Toyoty Supra je prvým globálnym modelom zo série GR, vyrobeným tímom Toyota Gazoo Racing. Doteraz vyrábali športové verzie sériových modelov len na vybraných trhoch, napríklad v Európe je to Yaris GRMN. Na Slovensku sa Supra GR začne predávať začiatkom leta 2019.
Mercedes-Benz Citan
Divízia Mercedes-Benz Vans ponúka od roku 2012 malú dodávku Citan, ktorý je súrodenec Renaultu Gangoo. Citan Tourer posilní nová generácia motorov. Pribudne štvorvalcový diesel so zdvihovým objemom 1,5 litra s vysokým krútiacim momentom a novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s technológiou SCR. Nový motor bude dostupný v troch verziách s výkonmi 59 kW/80 k, 70 kW/95 k a 85 kW/116 k. Všetky spĺňajú aktuálnu emisnú triedu Euro 6d-Temp. Kombinovaná spotreba je od 4,6 do 4,8 l/100 km a emisie CO2127-121 g/km. Po verzii Tourer bude v lete v ponuke s novým dieselovým agregátom aj Citan skriňová dodávka. Citan podobne ako každý mercedes disponuje výbavou bohatou na bezpečnostné systémy. K motorom pridáva Citan Tourer a nový dizajnový balík Red, ktorý dodáva exteriéru športový charakter.