Shell Eco-Marathon Europe 2018: V Londýne súťažili aj Slováci

Utorok, 10 júl 2018

Tohtoročný v poradí už 34. ročník Shell Eco-Marathon Europe, v ktorom sa súťaží o čo najúspornejšiu jazdu, sa konal od 5. do 8. júla v Londýne, sa zúčastnili s vozidlami kategórie prototypy aj dva vysokoškolské tímy a jeden stredoškolský zo Slovenska.

1 Tím SPŠD Trnava
Študenti Strednej priemyslovej školy dopravnej z Trnavy súťažili na Shell Eco-Marathon v Londýne v kategórii prototypov na batériový pohon

Shell Eco-Marathon je vážna a uznávaná súťaž o čo najúspornejšiu jazdu. Spomeňme, že už v roku 2009 mal absolútny rekord v kategórii prototypov, ktorý patril švajčiarskemu tímu, hodnotu 3836 prejdených kilometrov na jeden liter paliva. Iný príklad: francúzsky tím práve v spomínanom roku utvoril rekord so solárnym vozidlom, keď na jednu kilowatthodinu prešiel 665 kilometrov. Tomu by sa ešte aj dnes divili páni z EU v Bruseli.

Slovensko teraz v Londýne reprezentovali študenti STU Bratislava, študenti Strojníckej fakulty TUKE v Košiciach a žiaci Strednej priemyselnej školy dopravnej Trnava. Na trati boli medzi 147 tímami z 27 prevažne európskych tímov. Všetky tri slovenské tímy súťažili v kategórii prototypy. Najlepší slovenský výsledok dosiahli vysokoškoláci z Košíc, ktorí so svojím vozidlom prešli na liter benzínu 418 km. Ich auto má samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien, pákové riadenie a benzínový štvortaktný motor.

2 Tím STU Bratislava
Tím študentov STU Bratislava so svojim prototypom na benzínový pohon

Branislav Konečný, kapitán košického tímu:"Študenti si konštruujú vozidlo sami, vďaka čomu si každý člen tímu otestuje doterajšie znalosti a zručnosti a zároveň nadobudne nové. Veľkou pridanou hodnotu je práca s materiálmi, čo potom môžu študenti pretaviť do praxe napríklad pri práci v automobilovom priemysle".

V rovnakej kategórii na benzínový pohon súťažili aj bratislavskí študenti. S litrom benzínu a so svojím výrazne žltým vozidlom prešli 314 km. Víťazom tejto kategórie sa stal francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý stanovil tohtoročný rekord na 2324 km na liter paliva.

Mladí stredoškoláci z Trnavy bojovali o dobrý a úsporný výsledok v kategórii prototypy na batériový pohon. Elektromobil má pákové riadenie, karosériu z laminátu a uhlíkových vlákien a prejde 153 km na jednu kilowatthodinu. Z vozidiel na elektrický pohon prešlo najviac vozidlo španielskeho tímu ECO-DIMONI, ktoré dosiahlo výsledok 742 kilometrov na jednu kilowatthodinu.

3 Tím SF Kosice
Tím študentov z Košíc dosiahol v Londýne najlepší výsledok. So svojím prototypom na benzínový pohon prešli na liter paliva 418 kilometrov.

V Londýne sa predstavili energeticky najefektívnejšie vozidlá planéty, ktoré prejdú na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu stovky až tisíce kilometrov. Pilotným testovaním prešla tento rok aj nová kategória autonómnych vozidiel. Súťaž sa konala v rámci festivalu Make the Future Live v londýnskom parku Queen Elizabeth Olympic Park a sledovalo ju viac ako 15 tisíc divákov.

Autor: jGold
Pridať komentár
Bleskovky
konopka
Slovenský tím ARC Bratislava s posádkou Konôpka-Mikuláško v ďalšom podujatí vytrvalostných pretekov seriálu GT Open na maďarskom Hungaroringu obsadil v sobotňajších 70-minútových pretekoch triedy AM s automobilom Lamborghini Huracán GT3 veľmi pekné druhé miesto. Nové zloženie tímu, keď Lotyša Calka nahradil slovenský jazdec Zdenek Mikuláško, slávil úspech hneď na prvý pokus. Konôpka s Mikuláškom bojovali v závere pretekov o druhé miesto s lídrom seriálu Poliakom Lewandowskim. Ten však za prekročenie rýchlosti v boxovej uličke dostal trest a slovenský tím sa tak dostal na druhé miesto. Víťazom triedy sa stal rakúsky mercedes s posádkou Konrad-Hrachowina.
Michal Búlik
Medzinárodné majstrovstvá Španielska cestných motocyklov pokračovali tretími pretekmi na okruhu v Navarre. Pravidelným účastníkom španielskeho šampionátu v triede Moto4/85 GP je aj mladý slovenský jazdec Michal Búlik. Kvalifikácia mu vyniesla 21. miesto na štarte. V prvých pretekoch obsadil vo svojej triede 14. a celkové 16. miesto a do tabuľky španielskeho šampionátu si pripísal dva body. V druhých pretekoch bol rovnako 14. V triede Moto4 a získal ďalšie dva body. Ďalšie preteky na Michala Búlika čakajú už nadchádzajúci víkend na maďarskom okruhu Pannonia Ring, kde bude hájiť farby slovenského tímu Yamaha Maco Racing v šampionáte Alpe Adria Championship, kde bude štartovať v triede Supersport 300.
R. Sikyna
Ďalší diel motokrosového seriálu ADAC sa išiel v nemeckom Bielsteine. Jeden z najprestížnejších európskych seriálov patrí k najkvalitnejším a najnáročnejším motokrosovým pretekom. Tretie podujatie sedemdielneho seriálu absolvovali jazdci na náročnej prírodnej trati. V triede Yougster (MX2) sa týchto pretekov pravidelne zúčastňuje aj slovenský jazdec Richard Šikyňa z klubu MX Slovakia na motocykli KTM 250. V tejto sezóne po prvý raz ako počas tohto seriálu oblieka dres českého tímu JD 191 Genex KTM RT. Po nie najlepšej kvalifikácii skončil v prvých pretekoch na druhom a druhých na štvrtom mieste a celkovo bol štvrtý. V priebežnom hodnotení nemeckého seriálu sa posunul na priebežnú tretiu priečku.