Shell Eco-Marathon Europe 2018: V Londýne súťažili aj Slováci

Utorok, 10 júl 2018

Tohtoročný v poradí už 34. ročník Shell Eco-Marathon Europe, v ktorom sa súťaží o čo najúspornejšiu jazdu, sa konal od 5. do 8. júla v Londýne, sa zúčastnili s vozidlami kategórie prototypy aj dva vysokoškolské tímy a jeden stredoškolský zo Slovenska.

1 Tím SPŠD Trnava
Študenti Strednej priemyslovej školy dopravnej z Trnavy súťažili na Shell Eco-Marathon v Londýne v kategórii prototypov na batériový pohon

Shell Eco-Marathon je vážna a uznávaná súťaž o čo najúspornejšiu jazdu. Spomeňme, že už v roku 2009 mal absolútny rekord v kategórii prototypov, ktorý patril švajčiarskemu tímu, hodnotu 3836 prejdených kilometrov na jeden liter paliva. Iný príklad: francúzsky tím práve v spomínanom roku utvoril rekord so solárnym vozidlom, keď na jednu kilowatthodinu prešiel 665 kilometrov. Tomu by sa ešte aj dnes divili páni z EU v Bruseli.

Slovensko teraz v Londýne reprezentovali študenti STU Bratislava, študenti Strojníckej fakulty TUKE v Košiciach a žiaci Strednej priemyselnej školy dopravnej Trnava. Na trati boli medzi 147 tímami z 27 prevažne európskych tímov. Všetky tri slovenské tímy súťažili v kategórii prototypy. Najlepší slovenský výsledok dosiahli vysokoškoláci z Košíc, ktorí so svojím vozidlom prešli na liter benzínu 418 km. Ich auto má samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien, pákové riadenie a benzínový štvortaktný motor.

2 Tím STU Bratislava
Tím študentov STU Bratislava so svojim prototypom na benzínový pohon

Branislav Konečný, kapitán košického tímu:"Študenti si konštruujú vozidlo sami, vďaka čomu si každý člen tímu otestuje doterajšie znalosti a zručnosti a zároveň nadobudne nové. Veľkou pridanou hodnotu je práca s materiálmi, čo potom môžu študenti pretaviť do praxe napríklad pri práci v automobilovom priemysle".

V rovnakej kategórii na benzínový pohon súťažili aj bratislavskí študenti. S litrom benzínu a so svojím výrazne žltým vozidlom prešli 314 km. Víťazom tejto kategórie sa stal francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý stanovil tohtoročný rekord na 2324 km na liter paliva.

Mladí stredoškoláci z Trnavy bojovali o dobrý a úsporný výsledok v kategórii prototypy na batériový pohon. Elektromobil má pákové riadenie, karosériu z laminátu a uhlíkových vlákien a prejde 153 km na jednu kilowatthodinu. Z vozidiel na elektrický pohon prešlo najviac vozidlo španielskeho tímu ECO-DIMONI, ktoré dosiahlo výsledok 742 kilometrov na jednu kilowatthodinu.

3 Tím SF Kosice
Tím študentov z Košíc dosiahol v Londýne najlepší výsledok. So svojím prototypom na benzínový pohon prešli na liter paliva 418 kilometrov.

V Londýne sa predstavili energeticky najefektívnejšie vozidlá planéty, ktoré prejdú na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu stovky až tisíce kilometrov. Pilotným testovaním prešla tento rok aj nová kategória autonómnych vozidiel. Súťaž sa konala v rámci festivalu Make the Future Live v londýnskom parku Queen Elizabeth Olympic Park a sledovalo ju viac ako 15 tisíc divákov.

Autor: jGold
Pridať komentár
Bleskovky
Wintercontact-ts-860
Zimné pneumatiky Continental aj tento rok preukázali svoje kvality. V testoch odborných médií a medzinárodných autoklubov získali skvelé hodnotenia a obsadili popredné miesta. Vo viacerých testoch hviezdila opakovane najmä pneumatika Continental WinterContact TS860. Redaktori vyzdvihovali jej vynikajúce vlastnosti na zasneženom aj mokrom povrchu, vyváženosť a bezpečnosť. Testovali sa aj celoročné pneumatiky. V jednom z testov bola pneumatika AllSeasonsContact ocenená najvyššou známkou "veľmi odporúčaná" a obsadila prvú priečku. Označili ju za Najlepšiu celoročnú pneumatiku na snehu.
Skoda Octavia G-TEC
Česká automobilka Škoda obohacuje svoju paletu ekologických vozidiel s pohonom na zemný plyn. Škoda Octavia G-TEC dostala nový silnejší motor 1,5 TSI s výkonom 96 kW (130 k). Model Octavia G-TEC je dostupná výhradne v karosárskej verzii kombi a v stupňoch výbavy Active, Ambition a Style. Teraz má s čistým a ekologickým pohonom na zemný plyn dojazd až 480 kilometrov. Na tento účel slúžia tri nádrže, do ktorých sa zmestí 17,7 kg CNG. Nádrž na 11,8 litra benzínu zabezpečí mobilitu aj v regiónoch bez plniacich staníc CNG.
Sikyna
V tureckom Efyone sa išlo ďalšie v poradí už 18. podujatie seriálu majstrovstiev sveta v motokrose. V triede MX2 jazdil aj jediný slovenský zástupca a pravidelný účastník seriálu Richard Šikyňa. Na motocykli KTM 250 SXF obsadil v dvoch jazdách 16. a 15. miesto a získal spolu ďalších jedenásť bodov do priebežného hodnotenia majstrovstiev sveta. Napriek tomu, ako to po pretekoch povedal, že jeho rýchlosť v pretekoch nebola taká, na akú má. Svoju bodovú zbierku si navýšil na 53 bodov a v hodnotení seriálu poskočil z 29. na 27. priečku. Najbližšie bude úspešný mladý motokrosár štartovať v Nemecku na pretekoch ADAC-u v Gaildorfe.