Shell Eco-marathon: príprava na rekordy

Štvrtok, 04 apríl 2013

Prejsť 2800 kilometrov na jeden liter benzínu sa zdá byť nemožné. Nie však pre študentov, ktorí sa každý rok stretnú na súťaži Shell Eco-marathon Europe, aby prekonali hranice palivovej efektívnosti. Sami naprojektujú, postavia a prevádzkujú vozidlá, ktoré prejdú stovky či tisíce kilometrov na jeden liter benzínu, nafty, etanolu alebo na jednu kilowatthodinu. Tento rok sa do súťaže premiérovo zapojí aj slovenský tím zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

SEME 2013
Jedno z vozidiel postavených študentmi tak, aby jeho spotreba bola extrémne nízka

Takmer tritisíc študentov z 24 krajín Európy smeruje na 29. ročník medzinárodnej súťaže Shell Eco-marathon Europe do holandského Rotterdamu, ktorý bude prebiehať od 15. do 19. mája. Vyvrcholí tým niekoľkomesačný proces vývoja a stavby vozidiel navrhnutých samotnými študentmi. Priamo na okruhu v uliciach Rotterdamu musia prototypy zvládnuť reálne podmienky mestskej dopravy. Študenti budú čeliť piatim pravouhlým zákrutám a tomu prispôsobia nastavenie vozidla a štýl jazdy. Pri dojazde, dlhom tisíc a viac kilometrov totiž zaváži každá zákruta, či nerovnosť na trati.

Tento rok bude Slovensko prvýkrát zastupovať tím zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave pod vedením docenta Ľuboša Magdolena z Ústavu aplikovanej mechaniky a mechatroniky Strojníckej fakulty STU. Tím tvorí 15 študentov bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského štúdia fakulty. Model úsporného vozidla bratislavských študentov nadviaže na tradíciu z roku 1985. Odvtedy Slovensko v súťaži reprezentovala niekoľko rokov Technická univerzita v Košiciach.

"Súťaž nás pritiahla tým, že podnecuje kreativitu v oblasti, ktorá sa v dnešnej dobe pri stavbe automobilov prioritnou. Názov súťaže v sebe nesie slovíčko 'eco', čo pre nás znamená ECOlogical, ale aj ECOnomical. Tieto atribúty sú základom pre ekonomicky akceptovateľnú a ekologickú filozofiu automobilového priemyslu. V tomto trende vidíme budúcnosť a príležitosť pre našich študentov," vysvetľuje zapojenie Ľuboš Magdolen. Do súťaže sa študenti zapoja s vozidlom poháňaným spaľovacím motorom. Tím už vytvoril koncepciu vozidla a v súčasnosti pracuje na jeho realizácií.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.