Shell Eco-marathon: príprava na rekordy

Štvrtok, 04 apríl 2013

Prejsť 2800 kilometrov na jeden liter benzínu sa zdá byť nemožné. Nie však pre študentov, ktorí sa každý rok stretnú na súťaži Shell Eco-marathon Europe, aby prekonali hranice palivovej efektívnosti. Sami naprojektujú, postavia a prevádzkujú vozidlá, ktoré prejdú stovky či tisíce kilometrov na jeden liter benzínu, nafty, etanolu alebo na jednu kilowatthodinu. Tento rok sa do súťaže premiérovo zapojí aj slovenský tím zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

SEME 2013
Jedno z vozidiel postavených študentmi tak, aby jeho spotreba bola extrémne nízka

Takmer tritisíc študentov z 24 krajín Európy smeruje na 29. ročník medzinárodnej súťaže Shell Eco-marathon Europe do holandského Rotterdamu, ktorý bude prebiehať od 15. do 19. mája. Vyvrcholí tým niekoľkomesačný proces vývoja a stavby vozidiel navrhnutých samotnými študentmi. Priamo na okruhu v uliciach Rotterdamu musia prototypy zvládnuť reálne podmienky mestskej dopravy. Študenti budú čeliť piatim pravouhlým zákrutám a tomu prispôsobia nastavenie vozidla a štýl jazdy. Pri dojazde, dlhom tisíc a viac kilometrov totiž zaváži každá zákruta, či nerovnosť na trati.

Tento rok bude Slovensko prvýkrát zastupovať tím zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave pod vedením docenta Ľuboša Magdolena z Ústavu aplikovanej mechaniky a mechatroniky Strojníckej fakulty STU. Tím tvorí 15 študentov bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského štúdia fakulty. Model úsporného vozidla bratislavských študentov nadviaže na tradíciu z roku 1985. Odvtedy Slovensko v súťaži reprezentovala niekoľko rokov Technická univerzita v Košiciach.

"Súťaž nás pritiahla tým, že podnecuje kreativitu v oblasti, ktorá sa v dnešnej dobe pri stavbe automobilov prioritnou. Názov súťaže v sebe nesie slovíčko 'eco', čo pre nás znamená ECOlogical, ale aj ECOnomical. Tieto atribúty sú základom pre ekonomicky akceptovateľnú a ekologickú filozofiu automobilového priemyslu. V tomto trende vidíme budúcnosť a príležitosť pre našich študentov," vysvetľuje zapojenie Ľuboš Magdolen. Do súťaže sa študenti zapoja s vozidlom poháňaným spaľovacím motorom. Tím už vytvoril koncepciu vozidla a v súčasnosti pracuje na jeho realizácií.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.