Shell Eco-marathon: V Rotterdame aj tím STU

Streda, 07 máj 2014

Holandský Rotterdam zažije v dňoch 15. až 18. mája 2014 nezvyčajnú automobilovú súťaž, keď v uliciach mesta bude opäť po roku bojovať vyše 200 futuristických automobilov o titul kráľa úspornej jazdy. Súťažiaci sú vo veku od 16 do 25 rokov a jazdia na vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách.

Shell Eco Marathon
Na súťaži úspornosti v Rotterdame bude súťažiť aj tím študentov bratislavskej STU

Shell Eco-marathon Europe (paralelné súťaže sú aj v severnej Amerike a Ázii) je unikátna súťaž palivovej efektívnosti, ktorá v tomto roku oslavuje jubilejný 30. ročník. Až dvesto tímov sa pokúsi prejsť na inovatívnych vozidlách na liter benzínu, nafty, etanolu alebo na jednu kilowatthodinu čo najdlhšiu vzdialenosť. Medzi tímami, ktoré sa pokúsia prekonať historický rekord, až neuveriteľných 4896 kilometrov na liter paliva, nebude chýbať ani slovenský tím študentov bratislavskej STU.

Shell Eco-marathon sa jazdí v dvoch základných kategóriách – vozidlá mestského typu (Urban Concept) a futuristické vozidlá (Prototypy). Na výber majú jeden zo šiestich druhov palív. Cieľom je prejsť na liter resp. v prípade elektromobilov na kilowatthodinu, čo najdlhšiu vzdialenosť. Viac ako 3000 študentov z 26 krajín Európy sa na súťaž pripravuje niekoľko mesiacov vývojom a stavbou unikátnych vozidiel.

Samotná súťaž bude už po tretí raz po sebe na mestskom okruhu v Rotterdame. Jeho päť pravouhlých zákrut vyžaduje osobitné jazdecké umenie s minimálnym brzdením a následnou akceleráciou. Navyše, v tomto ročníku sa bude jazdiť v opačnom smere, a tímy sa tak nemôžu spoľahnúť na minuloročnú jazdeckú stratégiu.

Slovenskú technickú univerzitu v Bratislave bude po premiére v roku 2013 už druhýkrát zastupovať tím pod vedením doc. Ľuboša Magdolena z Ústavu dopravnej techniky a konštruovania Strojníckej fakulty STU. Tvoria ho študenti bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského štúdia fakulty. Minulý rok sa ich automobil dostal do prvej štyridsiatky a nechal tak za sebou vyše 50 vozidiel.

"Tento rok sme sa zamerali na prípravu konštrukčne aj dizajnovo úplne nového vozidla. Zmenili sme karosériu na samonosnú, čím sa naše auto zmenšilo a výrazne odľahčilo," vysvetľuje Daniela Welnitzová, kapitánka tímu FME Racing Team.

Autor: sh-jGold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.