Škoda 1000 MB odštartovala v roku 1964 nábeh prelomovej škodovky

Sobota, 13 apríl 2019

Pred 55 rokmi, v roku 1964, predstavila automobilka z Mladej Boleslavi nové a na svoju dobu moderné kompaktné vozidlo Škoda 1000 MB so samonosnou karosériou, motorom vzadu a pohonom zadných kolies.

Skoda 1000 MB
Škoda 1000 MB, nástupca radu Octavia, spustila nábeh prelomovej škodovky

Nový model mladoboleslavskej automobilky nahradil vtedajšiu Octaviu, ktorá mala rámový podvozok, motor vpredu a pohon zadných kolies. Novinka upútala motorom s hliníkovým blokom umiestneným v zadnej časti samonosnej karosérie a pohonom kolies zadnej nápravy.

Európskym unikátom novinky bolo tlakové liatie bloku motora a skrine štvorstupňovej manuálnej prevodovky z hliníkovej zliatiny. Typové označenie štvordverového sedanu Škoda 1000 MB vyjadroval zdvihový objem zaokrúhlený na 1000 cm3, skratka MB pripomínala produkciu v Mladej Boleslavi. Do roku 1969 sa vyrobilo viac ako 443 000 kusov nového modelu, viac než polovica z nich išla na export.

Na rozdiel od predchádzajúceho úspešného radu Octavia s rámovou konštrukciou podvozku a vpredu umiestneným motorom poháňajúcim zadné kolesá zvolili v prípade Škody 1000 MB úplne novú koncepciu samonosnej karosérie s nezávislým zavesením všetkých kolies.

Kvapalinou chladený radový štvorvalec OHV mal zdvihový objem 988 cm3 a v prvej fáze poskytoval výkon 27 kW/37k. Vďaka progresívnej konštrukcii vozidla a širokému uplatneniu hliníkových zliatin bola hmotnosť rodinného automobilu iba 755 kg.

Moderné vozidlo dosahovalo rýchlosť 120 km/h pri priaznivej spotrebe 7 až 8 litrov benzínu na 100 km. V roku 1966 došlo k zvýšeniu výkonu motora na 32 kW/43k. Ponuku neskôr doplnila verzia Škoda 1100 MB s výkonom 38 kW/52k z 1,1 litrového objemu. Potom prišlo ešte unikátne dvojdverové vyhotovenie MBX, dnes cenené hlavne zberateľmi historických vozidiel.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
registraciezap
V máji 2019 sme na Slovensku zaznamenali registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 9888 automobilov, čo oproti minulému roku s počtom 9674 registrovaných nových osobných automobilov predstavuje nárast o 2,21 %. Registrácie malých úžitkových automobilov kategórie N1dosiahli v máji 2019 počet 858 vozidiel, čo oproti rovnakému mesiacu minulého roka s počtom vozidiel 838 predstavuje nárast o 2,39 % . Po prijatí akčného plánu elektromobility a znovuzavedení podpory na kúpu elektrických a plug-in hybridných automobilov zaznamenali predajcovia zvýšený záujem zákazníkov o tento segment automobilov. Predaj je podmienený reštartom podpory, ktorý zatiaľ detailne ešte nie je známy.
VW a deti
Aj v tomto roku Volkswagen Slovakia prispeje deťom svojich zamestnancov na prázdninové letné tábory. Príspevok na tábor podľa vlastného výberu na Slovensku aj v zahraničí dostane aj tento rok viac ako 600 detí. Vlani takto VW Slovakia odľahčil rozpočty vyše 450 rodinám svojich zamestnancov. Výška príspevku sa pohybuje od 70 do 120 eur pri pobytových táboroch a 10 eur na deň pri denných táboroch. Deti zamestnancov VW Slovakia najčastejšie trávia prázdniny v táboroch na Slovensku. Tradíciou je Volkswagen Slovakia Sommer Camp, ktorý v tomto roku organizuje Nadácia VW Slovakia pre deti zamestnancov v blízkosti bratislavského závodu.Ilustračná snímka – autor VW
Sikyna Kegums 2019
Účastníci seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa z Ruska presťahovali do Lotyšska, kde sa konalo deviate podujatie seriálu a jazdci tak majú za sebou prvú polovicu tohtoročných pretekov. V Lotyšsku sa pretekalo na ich tradičnej pieskovej trati v Kegumse. Slovenský reprezentant Richard Šikyňa jazdiaci v triede MX2 na stroji KTM 250 SFX vo farbách českého JD Gunex si po tomto podujatí pripísal ďalšie 3 body za 18. miesto v prvej jazde. V druhej jazde po páde v úvodnom kole skončil nakoniec 23. Celkovo sa umiestnil na 22. mieste a rovnaká priečka mu patrí so ziskom 49 bodov aj priebežnom hodnotení seriálu. Manažér Peter Kolek: "Richard mal v Kegumse trochu smolu. Nevyhol sa pádu v sobotu v meranom tréningu, ani v nedeľu v druhej jazde. Potom musel sťahovať stratu. Dokázal sa posunúť z posledného na 23. miesto. Škoda, nebyť toho pádu v prvom kole, mohol zabodovať aj v druhej jazde."