Škoda 1000 MB odštartovala v roku 1964 nábeh prelomovej škodovky

Sobota, 13 apríl 2019

Pred 55 rokmi, v roku 1964, predstavila automobilka z Mladej Boleslavi nové a na svoju dobu moderné kompaktné vozidlo Škoda 1000 MB so samonosnou karosériou, motorom vzadu a pohonom zadných kolies.

Skoda 1000 MB
Škoda 1000 MB, nástupca radu Octavia, spustila nábeh prelomovej škodovky

Nový model mladoboleslavskej automobilky nahradil vtedajšiu Octaviu, ktorá mala rámový podvozok, motor vpredu a pohon zadných kolies. Novinka upútala motorom s hliníkovým blokom umiestneným v zadnej časti samonosnej karosérie a pohonom kolies zadnej nápravy.

Európskym unikátom novinky bolo tlakové liatie bloku motora a skrine štvorstupňovej manuálnej prevodovky z hliníkovej zliatiny. Typové označenie štvordverového sedanu Škoda 1000 MB vyjadroval zdvihový objem zaokrúhlený na 1000 cm3, skratka MB pripomínala produkciu v Mladej Boleslavi. Do roku 1969 sa vyrobilo viac ako 443 000 kusov nového modelu, viac než polovica z nich išla na export.

Na rozdiel od predchádzajúceho úspešného radu Octavia s rámovou konštrukciou podvozku a vpredu umiestneným motorom poháňajúcim zadné kolesá zvolili v prípade Škody 1000 MB úplne novú koncepciu samonosnej karosérie s nezávislým zavesením všetkých kolies.

Kvapalinou chladený radový štvorvalec OHV mal zdvihový objem 988 cm3 a v prvej fáze poskytoval výkon 27 kW/37k. Vďaka progresívnej konštrukcii vozidla a širokému uplatneniu hliníkových zliatin bola hmotnosť rodinného automobilu iba 755 kg.

Moderné vozidlo dosahovalo rýchlosť 120 km/h pri priaznivej spotrebe 7 až 8 litrov benzínu na 100 km. V roku 1966 došlo k zvýšeniu výkonu motora na 32 kW/43k. Ponuku neskôr doplnila verzia Škoda 1100 MB s výkonom 38 kW/52k z 1,1 litrového objemu. Potom prišlo ešte unikátne dvojdverové vyhotovenie MBX, dnes cenené hlavne zberateľmi historických vozidiel.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
KLEBER Dynaxer HP4
Značka Kleber v rámci svojho dvojročného cyklu vývoja pneumatík ponúka novinku radu Dynaxer UHP a Dynaxer HP4. Majú vylepšený výkon na mokrej vozovke, kratšiu brzdnú dráhu, čo rovnako platí aj na suchých cestách. To vďaka novopatentovanej zmesi behúňa a samozamykacím lamelám, ktoré redukujú deformáciu pneumatiky počas jazdy. Asymetrický behúň s dvoma kontinuálnymi vonkajšími drážkami zvýrazňuje asymetriu pneumatiky pre zlepšenie priľnavosti a pre odvádzanie vody na mokrej vozovke. Technológia samozamykacích lamiel pomáha dezénu zvýšiť tuhosť v kontakte s vozovkou. Zvýšená tuhosť behúňa znižuje valivý odpor pneumatiky a tým aj spotrebu paliva. Pneumatiky Kleber Dynaxer HP4 sú dostupne v rozmeroch s priemerom 15, 16 a 17 palcov, Kleber Dynaxer UHP v rozmeroch 17, 18 a 19 palcov.
Mercedes-Benz
Na autosalóne v New Yorku v dňoch 19. až 28. apríla tohto roku sa značky Mercedes-Benz a Mercedes-AMG budú niesť v znamení modelov SUV. Svetové premiéry tu zažijú modely GLS a GLC kupé, aktualizované výkonné modely GLC SUV a kupé z Affalterbachu. Po prvý raz sa ukážu aj modely CLA 35 4Matic a A 35 4Matic sedan, rovnako aj nové najväčšie a najluxusnejšie SUV značky, model GLS. Je triedou S značky v segmente prémiových SUV. Svetovú premiéru oslávi aj modernizované GLC kupé. Predvedie sa s novým vzhľadom, inovatívnymi asistentmi vodiča, novou paletou motorizácií a najnovšou generáciou infotainmentu MBUX. Premiéru budú mať tiež Mercedes-AMG A 35 4MATIC sedan a Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC.
Sikyna Arco 2019
Štvrté preteky seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa konali v Taliansku neďaleko mesta Arco di Trento. Slovákovi Richardovi Šikyňovi jeho ostrý motocykel tentoraz v kvalifikácii fungoval s problémami a tak ju absolvoval s tréningovým strojom a obsadil až 30. miesto. V dvoch hlavných nedeľňajších pretekoch aj preto skončil až na 25. a 20. mieste a pripísal si len jeden ďalší bod do priebežného hodnotenia seriálu. Peter Kolek, manažér: "Richard si aj napriek nevydarenej kvalifikácii vybojoval ďalší bod za 20. miesto do priebežného hodnotenia. Najbližšie preteky sú na programe 11.-12. mája, dovtedy bude viac času pre mechanikov na prípravu motocykla a pre Richarda na oddych i doladenie formy."