Škoda 1000 MB odštartovala v roku 1964 nábeh prelomovej škodovky

Sobota, 13 apríl 2019

Pred 55 rokmi, v roku 1964, predstavila automobilka z Mladej Boleslavi nové a na svoju dobu moderné kompaktné vozidlo Škoda 1000 MB so samonosnou karosériou, motorom vzadu a pohonom zadných kolies.

Skoda 1000 MB
Škoda 1000 MB, nástupca radu Octavia, spustila nábeh prelomovej škodovky

Nový model mladoboleslavskej automobilky nahradil vtedajšiu Octaviu, ktorá mala rámový podvozok, motor vpredu a pohon zadných kolies. Novinka upútala motorom s hliníkovým blokom umiestneným v zadnej časti samonosnej karosérie a pohonom kolies zadnej nápravy.

Európskym unikátom novinky bolo tlakové liatie bloku motora a skrine štvorstupňovej manuálnej prevodovky z hliníkovej zliatiny. Typové označenie štvordverového sedanu Škoda 1000 MB vyjadroval zdvihový objem zaokrúhlený na 1000 cm3, skratka MB pripomínala produkciu v Mladej Boleslavi. Do roku 1969 sa vyrobilo viac ako 443 000 kusov nového modelu, viac než polovica z nich išla na export.

Na rozdiel od predchádzajúceho úspešného radu Octavia s rámovou konštrukciou podvozku a vpredu umiestneným motorom poháňajúcim zadné kolesá zvolili v prípade Škody 1000 MB úplne novú koncepciu samonosnej karosérie s nezávislým zavesením všetkých kolies.

Kvapalinou chladený radový štvorvalec OHV mal zdvihový objem 988 cm3 a v prvej fáze poskytoval výkon 27 kW/37k. Vďaka progresívnej konštrukcii vozidla a širokému uplatneniu hliníkových zliatin bola hmotnosť rodinného automobilu iba 755 kg.

Moderné vozidlo dosahovalo rýchlosť 120 km/h pri priaznivej spotrebe 7 až 8 litrov benzínu na 100 km. V roku 1966 došlo k zvýšeniu výkonu motora na 32 kW/43k. Ponuku neskôr doplnila verzia Škoda 1100 MB s výkonom 38 kW/52k z 1,1 litrového objemu. Potom prišlo ešte unikátne dvojdverové vyhotovenie MBX, dnes cenené hlavne zberateľmi historických vozidiel.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.