Škoda Hispano Suiza: luxusná limuzína

Streda, 11 máj 2011

Presne pred 85 rokmi zišiel z výrobného pásu prvý automobil s logom Škoda. Luxusná limuzína Škoda Hispano Suiza bola prvým automobilom so značkou českej automobilky. Bol to prvý automobil s logom s okrídleným šípom. Prvý vyrobený kus prevzal 10. mája 1926 československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Do roku 1929 bolo celkovo vyrobených iba 100 kusov tejto luxusnej limuzíny.

Škoda Hispano Suiza
Luxusná limuzína Hispano Suiza bola prvým automobilom českej automobilky Škoda

Licenciu na výrobu luxusnej limuzíny kúpil plzenský priemyselný koncern v roku 1924 od pôvodne španielskej firmy Hispano-Suiza, ešte pred fúziou s automobilkou Laurin & Klement. To vysvetľuje druhé meno v označení vozidla. Na jar 1925 odštartovala výroba. V máji 1926 bolo dokončené prvé vozidlo. Dizajn bol dielom popredných karosární tej doby - firiem Brožík, Jech a neskôr aj Laurin & Klement.

Dnešnej sériovej výrobe bola vtedajšia produkcia na míle vzdialená. Každé vozidlo Škoda - Hispano Suiza sa vyrábalo na zákazku podľa priania zákazníka. Každý vyrobený kus bol teda originál. V závislosti na výbave vážil jeden exemplár až 2 700 kilogramov. Automobil dosahoval na tú dobu vysokú maximálnu rýchlosť až 140 km/h.

Ďalšími zákazníkmi a majiteľmi modelu Hispano Suiza boli napríklad vtedajší premiér Antonín Švehla a významní priemyselníci a šľachtici z Československa a zo zahraničia. Luxusnej výbave vozidla Hispano Suiza zodpovedala aj cena. Začínala na 190 000 korunách a predstavovala tak niekoľkonásobok ceny ostatných vozidiel na trhu.

Škoda Hispano Suiza
Prvým majiteľom limuzíny Hispano Suiza bol vtedajší prezident T. G. Masarik (druhý zľava)

V závislosti od konkrétnej výbavy mohla cena vzrásť až na štvrť milióna korún. Kancelária prezidenta republiky zaplatila za prvý exemplár dokonca 280 000 korún. Pre porovnanie: malá Škoda 422 stála 38 000, veľká limuzína Škoda 860 zhruba 120 tisíc korún.

Výrobca vtedy vozidlo charakterizoval takto: Škoda Hispano Suiza je prepychový automobil, nesúci pečať geniálneho konštruktéra v celkovej koncepcii i v detailoch, zhotovený s neskonalou starostlivosťou z najdokonalejších a najdrahších materiálov.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.