Škoda Hispano Suiza: luxusná limuzína

Streda, 11 máj 2011

Presne pred 85 rokmi zišiel z výrobného pásu prvý automobil s logom Škoda. Luxusná limuzína Škoda Hispano Suiza bola prvým automobilom so značkou českej automobilky. Bol to prvý automobil s logom s okrídleným šípom. Prvý vyrobený kus prevzal 10. mája 1926 československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Do roku 1929 bolo celkovo vyrobených iba 100 kusov tejto luxusnej limuzíny.

Škoda Hispano Suiza
Luxusná limuzína Hispano Suiza bola prvým automobilom českej automobilky Škoda

Licenciu na výrobu luxusnej limuzíny kúpil plzenský priemyselný koncern v roku 1924 od pôvodne španielskej firmy Hispano-Suiza, ešte pred fúziou s automobilkou Laurin & Klement. To vysvetľuje druhé meno v označení vozidla. Na jar 1925 odštartovala výroba. V máji 1926 bolo dokončené prvé vozidlo. Dizajn bol dielom popredných karosární tej doby - firiem Brožík, Jech a neskôr aj Laurin & Klement.

Dnešnej sériovej výrobe bola vtedajšia produkcia na míle vzdialená. Každé vozidlo Škoda - Hispano Suiza sa vyrábalo na zákazku podľa priania zákazníka. Každý vyrobený kus bol teda originál. V závislosti na výbave vážil jeden exemplár až 2 700 kilogramov. Automobil dosahoval na tú dobu vysokú maximálnu rýchlosť až 140 km/h.

Ďalšími zákazníkmi a majiteľmi modelu Hispano Suiza boli napríklad vtedajší premiér Antonín Švehla a významní priemyselníci a šľachtici z Československa a zo zahraničia. Luxusnej výbave vozidla Hispano Suiza zodpovedala aj cena. Začínala na 190 000 korunách a predstavovala tak niekoľkonásobok ceny ostatných vozidiel na trhu.

Škoda Hispano Suiza
Prvým majiteľom limuzíny Hispano Suiza bol vtedajší prezident T. G. Masarik (druhý zľava)

V závislosti od konkrétnej výbavy mohla cena vzrásť až na štvrť milióna korún. Kancelária prezidenta republiky zaplatila za prvý exemplár dokonca 280 000 korún. Pre porovnanie: malá Škoda 422 stála 38 000, veľká limuzína Škoda 860 zhruba 120 tisíc korún.

Výrobca vtedy vozidlo charakterizoval takto: Škoda Hispano Suiza je prepychový automobil, nesúci pečať geniálneho konštruktéra v celkovej koncepcii i v detailoch, zhotovený s neskonalou starostlivosťou z najdokonalejších a najdrahších materiálov.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."
1-Homola-Rím
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola si odnáša z pretekov FIA Motorsport Games 2019 Rome, ktoré nazývali aj malými majstrovstvami sveta či olympijskými hrami v motoršporte, bronzovú medailu. V sobotu v prvých pretekoch skončil druhý a v nedeľu piaty, čo mu v konečnom hodnotení vynieslo miesto na stupni víťazov. V druhých pretekoch potreboval auto bezpečne doviezť do cieľa a skončiť do piateho miesta, aby obsadil celkové tretie miesto. Svoju úlohu splnil a cieľovú pásku preťal na 5. mieste. Diváci tak na historicky prvom výnimočnom podujatí FIA Motorsport Games 2019 Rome videli pódium zložené z ruského, belgického a slovenského pretekára Mateja Homolu.