Škoda Hispano Suiza: luxusná limuzína

Streda, 11 máj 2011

Presne pred 85 rokmi zišiel z výrobného pásu prvý automobil s logom Škoda. Luxusná limuzína Škoda Hispano Suiza bola prvým automobilom so značkou českej automobilky. Bol to prvý automobil s logom s okrídleným šípom. Prvý vyrobený kus prevzal 10. mája 1926 československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Do roku 1929 bolo celkovo vyrobených iba 100 kusov tejto luxusnej limuzíny.

Škoda Hispano Suiza
Luxusná limuzína Hispano Suiza bola prvým automobilom českej automobilky Škoda

Licenciu na výrobu luxusnej limuzíny kúpil plzenský priemyselný koncern v roku 1924 od pôvodne španielskej firmy Hispano-Suiza, ešte pred fúziou s automobilkou Laurin & Klement. To vysvetľuje druhé meno v označení vozidla. Na jar 1925 odštartovala výroba. V máji 1926 bolo dokončené prvé vozidlo. Dizajn bol dielom popredných karosární tej doby - firiem Brožík, Jech a neskôr aj Laurin & Klement.

Dnešnej sériovej výrobe bola vtedajšia produkcia na míle vzdialená. Každé vozidlo Škoda - Hispano Suiza sa vyrábalo na zákazku podľa priania zákazníka. Každý vyrobený kus bol teda originál. V závislosti na výbave vážil jeden exemplár až 2 700 kilogramov. Automobil dosahoval na tú dobu vysokú maximálnu rýchlosť až 140 km/h.

Ďalšími zákazníkmi a majiteľmi modelu Hispano Suiza boli napríklad vtedajší premiér Antonín Švehla a významní priemyselníci a šľachtici z Československa a zo zahraničia. Luxusnej výbave vozidla Hispano Suiza zodpovedala aj cena. Začínala na 190 000 korunách a predstavovala tak niekoľkonásobok ceny ostatných vozidiel na trhu.

Škoda Hispano Suiza
Prvým majiteľom limuzíny Hispano Suiza bol vtedajší prezident T. G. Masarik (druhý zľava)

V závislosti od konkrétnej výbavy mohla cena vzrásť až na štvrť milióna korún. Kancelária prezidenta republiky zaplatila za prvý exemplár dokonca 280 000 korún. Pre porovnanie: malá Škoda 422 stála 38 000, veľká limuzína Škoda 860 zhruba 120 tisíc korún.

Výrobca vtedy vozidlo charakterizoval takto: Škoda Hispano Suiza je prepychový automobil, nesúci pečať geniálneho konštruktéra v celkovej koncepcii i v detailoch, zhotovený s neskonalou starostlivosťou z najdokonalejších a najdrahších materiálov.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Land-cruise
Podľa amerického portálu iSeeCars.com je Toyota Land Cruiser najspoľahlivejším autom na americkom trhu. Portál analyzoval z hľadiska životnosti 15,8 milióna jazdených áut. Ukázalo sa, že Toyota Land Cruiser poskytuje najväčšiu záruku, že auto prekoná minimálne 320 000 km. Toľko malo na tachometri až 15,7 % jazdených áut tohto modelu. Druhé miesto patrí modelu Sequoia (9,2 %), čo je terénne vozidlo väčšie ako je Land Cruiser postavené na platforme pick-upu Tundra. Prvé miesto má Toyota aj medzi všetkými preverovanými značkami. Na druhom mieste medzi značkami je Honda s podielom 1,6 %. Na ďalších sú americké GMC, Chevrolet a Ford. Land Cruiser navrhli tak, aby vydržal najmenej 25 rokov.
Šikyňa-Holandsko
Po úvodných pretekoch seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v Anglicku sa pretekári so svojimi tímami presunuli do holandského Valkenswaardu, dejiska druhého podujatia majstrovstiev sveta. Jediný slovenský jazdec Richard Šikyňa z MX Slovakia v Holandsku nebodoval. Zdravotný stav, ku ktorým sa v druhej jazde pridali aj technické problémy, mu neumožnili dokončiť ani jedny nedeľňajšie preteky a tak sa z Holandska vracia bez bodového zisku. V hodnotení seriálu klesol z priebežného 19. na 27. miesto. V najbližších dňoch bude najdôležitejšie, aby sa Richard Šikyňa vyliečil a stihol sa pripraviť na ďalšie preteky v Argentíne, ktoré budú už o dva týždne.
BMW-kopie
Značke BMW udelili slovenskí spotrebitelia a komisia expertov Brand Council z programu Slovak Superbrands cenu Slovak Superbrands Award 2020. Automobilka tak potvrdila, že patrí do skupine elitných značiek. Ocenenie je potvrdením kvality a uistením priaznivcov a zákazníkov značky pri ich nákupných rozhodnutiach. Program Superbrands vznikol pred viac ako dvadsiatimi rokmi vo Veľkej Británii. Marketingoví a komunikační odborníci si stanovili dva ciele: uviesť do pozornosti mimoriadne silné značky a prezentovať ich ďalším spoločnostiam, ktoré by sa rady rozvíjali a učili. Odvtedy získal program celosvetové uznanie a dnes je Superbrands uznávaný ako rešpektované ocenenie v 90. krajinách na piatich kontinentoch. Komisia Brand Council ma pri udeľovaní cien kľúčovú úlohu, preto sa jej členmi môžu stať len poprední, vysoko uznávaní experti.