Smart dvadsaťročný: Do mesta ako stvorený

Utorok, 14 august 2018

Smart je do mesta ako stvorený. Je malý, pohodlný, pre dvoch dostatočne priestranný a primerane komfortný. Nie je síce lacný, zato však svojim spôsobom jedinečný a svojimi hravými tvarmi nezameniteľný. V mestách prepchatých autami sa s ním ľahko parkuje, zaberá len málo miesta a ľahko sa ovláda. Navyše je aj úsporný.

1 Smart Fortwo Cabrio
Mikroauto Smart Fortwo, "špecialista" do mestskej premávky, aj na parkovanie

Pred 20 rokmi prišlo na trh jeden z najnezvyčajnejších sériových automobilov. Je poznateľne iný než bežné autá – Smart city kupé, dnes ho poznáme pod menom Smart Fortwo. Od roku 2014 brázdi po našich cestách už jeho tretia generácia. S dĺžkou niečo cez dva a pol metra sa kompaktné dvojsedadlové vozidlo zmestí do medzery na zaparkovanie aj priečne a zakladá tak vlastnú triedu.

Výroba malých smartov sa začala v júli 1998 a po 20 rokoch výroby možno konštatovať, že nápad sa presadil, keď doposiaľ sa predalo viac ako 2,2 milióna smartov. Vďaka technickým novinkám a dizajnu, ktorý spája funkčnosť s radosťou zo života, sa zo smartu stalo kultové auto. Ako jedna z prvých značiek sa usiluje o prechod od spaľovacieho motora na elektrický pohon.

"Dvadsať rokov smartu, to je v prvom rade príbeh úspechu nášho tímu a našich obchodníkov, ktorí sa svojou kompetentnosťou, tvorivosťou a nadšením angažujú za vyššiu kvalitu života ľudí v meste," poznamenáva dlhoročná riaditeľka značky Smart Annette Winklerová.

Spočiatku bol Smart Fortwo v ponuke najskôr iba v Nemecku a ôsmich ďalších európskych krajinách, v súčasnosti ho možno získať v 46 krajinách na celom svete.

V roku 2014 prišla na trh aktuálna tretia generácia. Smart Fortwo bol vylepšený takmer po všetkých stránkach a teraz je výrazne komfortnejší. Koncepcia motora vzadu, typická pre značku smart, je prvý raz v ponuke aj v štvormiestnom Smart Forfour. Smart Fortwo a Smart Forfour sú členmi tej istej rodiny. Mnohé dizajnové znaky, napríklad svetlomety, mriežka chladiča v prednej časti a ikonická bezpečnostná bunka tridion sú rovnaké.

"Smart je od počiatku priekopníkom automobilového priemyslu vo viacerých oblastiach: od revolučnej koncepcie cez architektúru závodu v Hambachu, až po najaktuálnejšie zameranie značky na čisto elektrické pohony," vysvetľuje Annette Winklerová.

1 Smart Fortwo Cabrio 2 Smart Fortwo 3 Smart Fortwo 4 Smart Fortwo 5 Smart Fortwo 6 Smart Fortwo 7 Smart Forfor 8 Smart Forfor 9 Smart Fortwo
Autor: jGold
Pridať komentár
Bleskovky
1 Honda Urban EV Concept
Honda na prvej snímke predstavuje časť interiéru prototypu chystaného elektromobilu. Na snímke je obria obrazovka multimediálneho systému. Celá šírka palubnej dosky je kombináciou čistého a jednoduchého dizajnu s technológiou zameranou na vodiča. Rozhranie zobrazené na obrázku sa vyznačuje širokou palubnou doskou s čistými dizajnovým prvkami a intuitívnou technológiou zameranou na používateľa. Dizajn interiéru má vytvoriť útulnú a príjemnú atmosféru, inšpirovanú štúdiou Urban EV Concept, ktorú Honda predstavila v roku 2017 na autosalóne vo Frankfurte. Prototyp elektrického auta odhalí Honda v Ženeve 5. marca.
Toyota Supra
Nová Toyota Supra pokračuje v tradícii športových modelov Toyoty. Ikonický model Supra novej generácie sa predstavil na autosalóne v Detroite v januári tohto roku. Dvojmiestne kupé inšpirované pretekárskymi automobilmi má klasické usporiadanie - motor vpredu a pohon zadných kolies. Pod kapotou pracuje preplňovaný radový šesťvalcový motor s výkonom 340 koní a krútiacim momentom 500 Nm. Krátky rázvor náprav a široký rozchod kolies zaručujú mimoriadnu stabilitu v zákrutách a okamžité reakcie. Piata generácia Toyoty Supra je prvým globálnym modelom zo série GR, vyrobeným tímom Toyota Gazoo Racing. Doteraz vyrábali športové verzie sériových modelov len na vybraných trhoch, napríklad v Európe je to Yaris GRMN. Na Slovensku sa Supra GR začne predávať začiatkom leta 2019.
Mercedes-Benz Citan
Divízia Mercedes-Benz Vans ponúka od roku 2012 malú dodávku Citan, ktorý je súrodenec Renaultu Gangoo. Citan Tourer posilní nová generácia motorov. Pribudne štvorvalcový diesel so zdvihovým objemom 1,5 litra s vysokým krútiacim momentom a novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s technológiou SCR. Nový motor bude dostupný v troch verziách s výkonmi 59 kW/80 k, 70 kW/95 k a 85 kW/116 k. Všetky spĺňajú aktuálnu emisnú triedu Euro 6d-Temp. Kombinovaná spotreba je od 4,6 do 4,8 l/100 km a emisie CO2127-121 g/km. Po verzii Tourer bude v lete v ponuke s novým dieselovým agregátom aj Citan skriňová dodávka. Citan podobne ako každý mercedes disponuje výbavou bohatou na bezpečnostné systémy. K motorom pridáva Citan Tourer a nový dizajnový balík Red, ktorý dodáva exteriéru športový charakter.