Stáčanie kilometrov sa nemusí vyplatiť

Sobota, 09 august 2008

Zažili ste už pokušenie ubrať z tachometra pár desiatok tisíc kilometrov? Niektorí určite, najmä pred tým, ako podali inzerát alebo zašli do autobazára. Veď menej kilometrov naznačuje menšiu opotrebovanosť auta, zvýšený záujem kupcov a aj viac peňazí predávajúcemu. Nie je to však etické a vonkoncom už nie bezrizikové.

stáčanie kilometrov

Súbežne s rozmachom obchodu s ojazdenými autami sa na Slovensku začalo znamenite dariť aj rôznym formám podvodov, ktoré majú spoločného menovateľa - vymámiť od občanov čo najviac peňazí. Veď nič tomu nebráni. Kontroly na hraniciach skončili a obhliadky na dopravných inšpektorátoch väčšinu podvodov aj tak neodhalia. Jedným z najviac udomácnených trikov je tzv. stáčanie kilometrov. Ide o manipuláciu s tachometrom tak, aby vykazoval menší počet najazdených kilometrov oproti skutočnosti. S vidinou väčších šancí na predaj vozidla a väčšieho zisku sa k tomuto triku uchyľujú aj ľudia, ktorí bežne podvody nepáchajú.

V zahraničí je už samotná neoprávnená manipulácia s najazdenými kilometrami považovaná za porušenie zákona. Na Slovensku manipulácia trestná nie je, ale len do tej doby, ak ju nepriznáte pri predaji auta. Služby na "úpravu" tachometra sú bežne inzerované v novinách a časopisoch, ale aj na internete. Aby nedošlo k porušeniu zákona, dozviete sa tam, že "všetky zmeny a nastavenia sa vykonávajú len pre servisné účely", a že "tachometer nie je štátom ciachované meradlo a je ním možné ľubovoľne manipulovať", a ešte že "zmeny v stave kilometrov ste povinný oznámiť kupujúcemu, inak porušujete zákon".

S cieľom pomôcť kupujúcim ojazdených vozidiel pribudli na web stránke kontroly originality www.ko.sk údaje o stave najazdených kilometrov každého skontrolovaného auta. Históriu najazdených kilometrov postupne doplnia údaje z technických a emisných kontrol, od poisťovní, leasingových spoločností, servisných sietí a iných zdrojov. V prípade zavedenia kontroly originality pred zmenou vlastníctva vozidla si budú môcť kupujúci overiť históriu vozidla už od prvého majiteľa. Služba je bezplatná, ako aj kontroly pre kupujúcich, pretože ich hradia predajcovia vozidiel.

Autor: Ing. Róbert Zrubák, technická služba kontroly originality
Foto: ilustračné, J. Goldberger
Komentáre
Preco sa pri KO nevycitavaju aj realne kilometre auta???? Mam skusenost - kupil som Astru Caravan CDTi r.v. 2005, na vysledku KO boli kilometre opisane len z palubneho pocitadla - 76 tis. km. Po prehliadke v Opli o par dni na to, ked som auto kupil mi vycitali s diagnostikou dvojnasobny pocet kilometrov! Predajcovia si moze stacat kilometre aj pred tym, ako idu na KO s autom dovezenym na SR, lebo vedia, ze skutocne kilometre sa pri KO nezistuju!!!! Ved napr. na autach VW group Tdi po r.v. 2000 sa to da vycitat, viem ze s benzinovymi motormi je to tazsie... Na novsich autach nie je problem - napr. z jednotky ABS...
Pridal Pavol v piatok 27 februára 2009 o 08:02
Na Slovensku je predaj vozidla so stočenými kilometrami v niektorých prípadoch naozaj trestný čin. V článku, ktorý som našla sa nachádzajú ďalšie odkazy na stránky, kde si môžete zistiť stav najazdených kilometrov pred kúpou vášho vozidla.
http://www.apadvokat.sk/clanky/stacanie-kilometrov-na-aute/
Pridal zuzana v piatok 13 novembra 2015 o 13:12
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.