Stáčanie kilometrov sa nemusí vyplatiť

Sobota, 09 august 2008

Zažili ste už pokušenie ubrať z tachometra pár desiatok tisíc kilometrov? Niektorí určite, najmä pred tým, ako podali inzerát alebo zašli do autobazára. Veď menej kilometrov naznačuje menšiu opotrebovanosť auta, zvýšený záujem kupcov a aj viac peňazí predávajúcemu. Nie je to však etické a vonkoncom už nie bezrizikové.

stáčanie kilometrov

Súbežne s rozmachom obchodu s ojazdenými autami sa na Slovensku začalo znamenite dariť aj rôznym formám podvodov, ktoré majú spoločného menovateľa - vymámiť od občanov čo najviac peňazí. Veď nič tomu nebráni. Kontroly na hraniciach skončili a obhliadky na dopravných inšpektorátoch väčšinu podvodov aj tak neodhalia. Jedným z najviac udomácnených trikov je tzv. stáčanie kilometrov. Ide o manipuláciu s tachometrom tak, aby vykazoval menší počet najazdených kilometrov oproti skutočnosti. S vidinou väčších šancí na predaj vozidla a väčšieho zisku sa k tomuto triku uchyľujú aj ľudia, ktorí bežne podvody nepáchajú.

V zahraničí je už samotná neoprávnená manipulácia s najazdenými kilometrami považovaná za porušenie zákona. Na Slovensku manipulácia trestná nie je, ale len do tej doby, ak ju nepriznáte pri predaji auta. Služby na "úpravu" tachometra sú bežne inzerované v novinách a časopisoch, ale aj na internete. Aby nedošlo k porušeniu zákona, dozviete sa tam, že "všetky zmeny a nastavenia sa vykonávajú len pre servisné účely", a že "tachometer nie je štátom ciachované meradlo a je ním možné ľubovoľne manipulovať", a ešte že "zmeny v stave kilometrov ste povinný oznámiť kupujúcemu, inak porušujete zákon".

S cieľom pomôcť kupujúcim ojazdených vozidiel pribudli na web stránke kontroly originality www.ko.sk údaje o stave najazdených kilometrov každého skontrolovaného auta. Históriu najazdených kilometrov postupne doplnia údaje z technických a emisných kontrol, od poisťovní, leasingových spoločností, servisných sietí a iných zdrojov. V prípade zavedenia kontroly originality pred zmenou vlastníctva vozidla si budú môcť kupujúci overiť históriu vozidla už od prvého majiteľa. Služba je bezplatná, ako aj kontroly pre kupujúcich, pretože ich hradia predajcovia vozidiel.

Autor: Ing. Róbert Zrubák, technická služba kontroly originality
Foto: ilustračné, J. Goldberger
Komentáre
Preco sa pri KO nevycitavaju aj realne kilometre auta???? Mam skusenost - kupil som Astru Caravan CDTi r.v. 2005, na vysledku KO boli kilometre opisane len z palubneho pocitadla - 76 tis. km. Po prehliadke v Opli o par dni na to, ked som auto kupil mi vycitali s diagnostikou dvojnasobny pocet kilometrov! Predajcovia si moze stacat kilometre aj pred tym, ako idu na KO s autom dovezenym na SR, lebo vedia, ze skutocne kilometre sa pri KO nezistuju!!!! Ved napr. na autach VW group Tdi po r.v. 2000 sa to da vycitat, viem ze s benzinovymi motormi je to tazsie... Na novsich autach nie je problem - napr. z jednotky ABS...
Pridal Pavol v piatok 27 februára 2009 o 08:02
Na Slovensku je predaj vozidla so stočenými kilometrami v niektorých prípadoch naozaj trestný čin. V článku, ktorý som našla sa nachádzajú ďalšie odkazy na stránky, kde si môžete zistiť stav najazdených kilometrov pred kúpou vášho vozidla.
http://www.apadvokat.sk/clanky/stacanie-kilometrov-na-aute/
Pridal zuzana v piatok 13 novembra 2015 o 13:12
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.