Stáčanie kilometrov sa nemusí vyplatiť

Sobota, 09 august 2008

Zažili ste už pokušenie ubrať z tachometra pár desiatok tisíc kilometrov? Niektorí určite, najmä pred tým, ako podali inzerát alebo zašli do autobazára. Veď menej kilometrov naznačuje menšiu opotrebovanosť auta, zvýšený záujem kupcov a aj viac peňazí predávajúcemu. Nie je to však etické a vonkoncom už nie bezrizikové.

stáčanie kilometrov

Súbežne s rozmachom obchodu s ojazdenými autami sa na Slovensku začalo znamenite dariť aj rôznym formám podvodov, ktoré majú spoločného menovateľa - vymámiť od občanov čo najviac peňazí. Veď nič tomu nebráni. Kontroly na hraniciach skončili a obhliadky na dopravných inšpektorátoch väčšinu podvodov aj tak neodhalia. Jedným z najviac udomácnených trikov je tzv. stáčanie kilometrov. Ide o manipuláciu s tachometrom tak, aby vykazoval menší počet najazdených kilometrov oproti skutočnosti. S vidinou väčších šancí na predaj vozidla a väčšieho zisku sa k tomuto triku uchyľujú aj ľudia, ktorí bežne podvody nepáchajú.

V zahraničí je už samotná neoprávnená manipulácia s najazdenými kilometrami považovaná za porušenie zákona. Na Slovensku manipulácia trestná nie je, ale len do tej doby, ak ju nepriznáte pri predaji auta. Služby na "úpravu" tachometra sú bežne inzerované v novinách a časopisoch, ale aj na internete. Aby nedošlo k porušeniu zákona, dozviete sa tam, že "všetky zmeny a nastavenia sa vykonávajú len pre servisné účely", a že "tachometer nie je štátom ciachované meradlo a je ním možné ľubovoľne manipulovať", a ešte že "zmeny v stave kilometrov ste povinný oznámiť kupujúcemu, inak porušujete zákon".

S cieľom pomôcť kupujúcim ojazdených vozidiel pribudli na web stránke kontroly originality www.ko.sk údaje o stave najazdených kilometrov každého skontrolovaného auta. Históriu najazdených kilometrov postupne doplnia údaje z technických a emisných kontrol, od poisťovní, leasingových spoločností, servisných sietí a iných zdrojov. V prípade zavedenia kontroly originality pred zmenou vlastníctva vozidla si budú môcť kupujúci overiť históriu vozidla už od prvého majiteľa. Služba je bezplatná, ako aj kontroly pre kupujúcich, pretože ich hradia predajcovia vozidiel.

Autor: Ing. Róbert Zrubák, technická služba kontroly originality
Foto: ilustračné, J. Goldberger
Komentáre
Preco sa pri KO nevycitavaju aj realne kilometre auta???? Mam skusenost - kupil som Astru Caravan CDTi r.v. 2005, na vysledku KO boli kilometre opisane len z palubneho pocitadla - 76 tis. km. Po prehliadke v Opli o par dni na to, ked som auto kupil mi vycitali s diagnostikou dvojnasobny pocet kilometrov! Predajcovia si moze stacat kilometre aj pred tym, ako idu na KO s autom dovezenym na SR, lebo vedia, ze skutocne kilometre sa pri KO nezistuju!!!! Ved napr. na autach VW group Tdi po r.v. 2000 sa to da vycitat, viem ze s benzinovymi motormi je to tazsie... Na novsich autach nie je problem - napr. z jednotky ABS...
Pridal Pavol v piatok 27 februára 2009 o 08:02
Na Slovensku je predaj vozidla so stočenými kilometrami v niektorých prípadoch naozaj trestný čin. V článku, ktorý som našla sa nachádzajú ďalšie odkazy na stránky, kde si môžete zistiť stav najazdených kilometrov pred kúpou vášho vozidla.
http://www.apadvokat.sk/clanky/stacanie-kilometrov-na-aute/
Pridal zuzana v piatok 13 novembra 2015 o 13:12
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.