Štrajk vo Volkswagene: Odborársky boss sa môže prerátať

Streda, 21 jún 2017

Do prvého ostrého štrajku po vyše dvadsiatich piatich rokoch vstúpili pracovníci najväčšieho automobilového závodu na Slovensku v Bratislave – Devínskej Novej Vsi, kde vyrába najmodernejšie autá nemecký Volkswagen. Ide o časovo neobmedzený štrajk, ktorý nevieme kedy sa skončí, ani to čo zamestnancom, slovenskej ekonomike či výrobcovi prinesie.

Volkswagen - ilustračné foto
Volkswagen – ilustračné foto

Nebudeme sa zaoberať prognózami, myslíme si však, že štrajk v súčasnej situácii nie je dobrý signál predovšetkým k automobilke. Verme len, že v závode sa začne čoskoro znovu pracovať a z výrobných liniek budú ďalej schádzať nové automobily, ktoré vyrobené tu v Bratislave mali od začiatku výroby najvyšší znak kvality. Verme, že Slovensko sa bude môcť aj pri bilancovaní roku 2017 pochváliť vyše miliónom vyrobených áut na Slovensku, čo je spoločná produkcia Volkswagenu, PSA Group a Kia. Že sa nestane to, že v dôsledku štrajku presunie Volkswagen nejakú časť svojej produkcie do iného závodu a na Slovensku prídu o prácu tisícky ľudí.

Svoj postoj k otázke štrajku vyjadril aj Zväz automobilového priemyslu Slovenska (ZAP SR) ústami svojho prezidenta Juraja Sinaya a stanovisko k štrajku zaujal aj čestný prezident ZAP SR a dlhoročný predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Jozef Uhrík.

Stanoviská oboch spomínaných predstaviteľov prinášame v plnom znení.

Stanovisko Juraja Sinaya, prezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR

Štrajk vo Volkswagene Slovakia môže ohroziť viac ako 50 000 pracovných miest.

Dlhé roky sme sa na Slovensku hrdili, že automobilová výroba má stále rastúci trend. V roku 2015 prekročila výroba automobilov magickú hranicu 1 000 000 kusov a túto pozíciu si udržala aj v minulom roku. S počtom 192 vozidiel na 1000 obyvateľov si Slovensko naďalej s výrazným náskokom udržuje pozíciu lídra v počte vyrobených automobilov percapita.

Automobilový priemysel zamestnáva celkovo vyše 18 500 ľudí, v rámci subdodávateľského priemyslu tu pracuje ďalších vyše 129 000 Slovákov. Významný podiel na týchto číslach má práve Volkswagen Slovakia. Aktuálne zamestnáva 12 300 ľudí a v subdodávateľských firmách pracuje viac ako 50 000 ľudí.

Je mi preto naozaj ľúto, že táto pozícia je vo vážnom ohrození. Ostrý štrajk, ktorý sa začal dnes ráno vo Volkswagen Slovakia vážne ohrozuje zamestnanosť, ekonomiku, hospodárstvo a pozíciu Slovenska na svetových trhoch. Toto tvrdenie dokazujú aj prípady z minulosti, kedy pri ostrých štrajkoch došlo v automobilovom priemysle k presunom výroby z krajín kde sa štrajkovalo do iných regiónov.

V tejto súvislosti považujem za potrebné vyzvať všetkých aktérov v rámci spoločnosti Volkswagen Slovakia k následným rokovaniam tak, aby bol slovenský automobilový priemysel naďalej považovaný za stabilnú súčasť slovenskej ekonomiky, atraktívnej pre zahraničných investorov.

Zároveň si dovolím dodať, že odbormi prezentovanú požiadavku na rast miest o 16 % vnímame ako výrazné ohrozenie konkurencieschopnosti celého automobilového priemyslu v regióne Višegradskej štvorky.

Verím, že sa nájde prijateľný kompromis pre obe strany a Slovensko zostane naďalej lídrom automobilového priemyslu a naši ľudia budú mať aj naďalej dobrú prácu.

Stanovisko Jozefa Uhríka, čestného prezidenta ZAP SR a dlhoročného predsedu predstavenstva Volkswagen Slovakia

Môže Volkswagen Slovakia presunúť výrobu mimo Slovenska?

Situáciu vo Volkswagen Slovakia sledujem s veľkým znepokojením. Prípadný štrajk totiž môže zásadne poškodiť nielen samotným zamestnancom ale aj celej ekonomike.

Za môjho pôsobenia v spoločnosti Volkswagen Slovakia totiž prišlo k dvom prípadom, keď mali odborári prehnané požiadavky a tak na základe rozhodnutia vedenia koncernu došlo k presunu výroby do inej krajiny.

Prvý sa udial v španielskej Pamplone. Odtiaľ sa kvôli štrajku presunula výroba Volkswagen Polo k nám na Slovensko. Celý presun sa udial veľmi rýchlo. Druhý veľmi podobný prípad sa stal v Barcelone. Aj vtedy sa k nám na Slovensko presunula časť výroby modelu Seat Ibiza až na dva roky (2003 -2005).

V oboch krajinách prišli o miesta mnohí zamestnanci a negatívne sa to odrazilo aj na ekonomických výsledkoch.

Chcem sa preto obrátiť na obe strany, hlavne na odborárov, sadnite si znovu za rokovací stôl a nájdite kompromis. Ostrý štrajk nikomu nepomôže a nič nevyrieši.

Naša ekonomika je postavená na automobilovom priemysle. Nemôžeme si s touto pozíciou dovoliť hazardovať. Navyše ak Volkswagen Slovakia momentálne zamestnáva 12 300 ľudí a ďalších 50 000 ľudí pracuje v subdodávateľských firmách. Situácia je vážna, ale vyriešiť sa dá jedine so zachovaním pokoja pri rokovacom stole.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.