Štrajk vo Volkswagene: Odborársky boss sa môže prerátať

Streda, 21 jún 2017

Do prvého ostrého štrajku po vyše dvadsiatich piatich rokoch vstúpili pracovníci najväčšieho automobilového závodu na Slovensku v Bratislave – Devínskej Novej Vsi, kde vyrába najmodernejšie autá nemecký Volkswagen. Ide o časovo neobmedzený štrajk, ktorý nevieme kedy sa skončí, ani to čo zamestnancom, slovenskej ekonomike či výrobcovi prinesie.

Volkswagen - ilustračné foto
Volkswagen – ilustračné foto

Nebudeme sa zaoberať prognózami, myslíme si však, že štrajk v súčasnej situácii nie je dobrý signál predovšetkým k automobilke. Verme len, že v závode sa začne čoskoro znovu pracovať a z výrobných liniek budú ďalej schádzať nové automobily, ktoré vyrobené tu v Bratislave mali od začiatku výroby najvyšší znak kvality. Verme, že Slovensko sa bude môcť aj pri bilancovaní roku 2017 pochváliť vyše miliónom vyrobených áut na Slovensku, čo je spoločná produkcia Volkswagenu, PSA Group a Kia. Že sa nestane to, že v dôsledku štrajku presunie Volkswagen nejakú časť svojej produkcie do iného závodu a na Slovensku prídu o prácu tisícky ľudí.

Svoj postoj k otázke štrajku vyjadril aj Zväz automobilového priemyslu Slovenska (ZAP SR) ústami svojho prezidenta Juraja Sinaya a stanovisko k štrajku zaujal aj čestný prezident ZAP SR a dlhoročný predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Jozef Uhrík.

Stanoviská oboch spomínaných predstaviteľov prinášame v plnom znení.

Stanovisko Juraja Sinaya, prezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR

Štrajk vo Volkswagene Slovakia môže ohroziť viac ako 50 000 pracovných miest.

Dlhé roky sme sa na Slovensku hrdili, že automobilová výroba má stále rastúci trend. V roku 2015 prekročila výroba automobilov magickú hranicu 1 000 000 kusov a túto pozíciu si udržala aj v minulom roku. S počtom 192 vozidiel na 1000 obyvateľov si Slovensko naďalej s výrazným náskokom udržuje pozíciu lídra v počte vyrobených automobilov percapita.

Automobilový priemysel zamestnáva celkovo vyše 18 500 ľudí, v rámci subdodávateľského priemyslu tu pracuje ďalších vyše 129 000 Slovákov. Významný podiel na týchto číslach má práve Volkswagen Slovakia. Aktuálne zamestnáva 12 300 ľudí a v subdodávateľských firmách pracuje viac ako 50 000 ľudí.

Je mi preto naozaj ľúto, že táto pozícia je vo vážnom ohrození. Ostrý štrajk, ktorý sa začal dnes ráno vo Volkswagen Slovakia vážne ohrozuje zamestnanosť, ekonomiku, hospodárstvo a pozíciu Slovenska na svetových trhoch. Toto tvrdenie dokazujú aj prípady z minulosti, kedy pri ostrých štrajkoch došlo v automobilovom priemysle k presunom výroby z krajín kde sa štrajkovalo do iných regiónov.

V tejto súvislosti považujem za potrebné vyzvať všetkých aktérov v rámci spoločnosti Volkswagen Slovakia k následným rokovaniam tak, aby bol slovenský automobilový priemysel naďalej považovaný za stabilnú súčasť slovenskej ekonomiky, atraktívnej pre zahraničných investorov.

Zároveň si dovolím dodať, že odbormi prezentovanú požiadavku na rast miest o 16 % vnímame ako výrazné ohrozenie konkurencieschopnosti celého automobilového priemyslu v regióne Višegradskej štvorky.

Verím, že sa nájde prijateľný kompromis pre obe strany a Slovensko zostane naďalej lídrom automobilového priemyslu a naši ľudia budú mať aj naďalej dobrú prácu.

Stanovisko Jozefa Uhríka, čestného prezidenta ZAP SR a dlhoročného predsedu predstavenstva Volkswagen Slovakia

Môže Volkswagen Slovakia presunúť výrobu mimo Slovenska?

Situáciu vo Volkswagen Slovakia sledujem s veľkým znepokojením. Prípadný štrajk totiž môže zásadne poškodiť nielen samotným zamestnancom ale aj celej ekonomike.

Za môjho pôsobenia v spoločnosti Volkswagen Slovakia totiž prišlo k dvom prípadom, keď mali odborári prehnané požiadavky a tak na základe rozhodnutia vedenia koncernu došlo k presunu výroby do inej krajiny.

Prvý sa udial v španielskej Pamplone. Odtiaľ sa kvôli štrajku presunula výroba Volkswagen Polo k nám na Slovensko. Celý presun sa udial veľmi rýchlo. Druhý veľmi podobný prípad sa stal v Barcelone. Aj vtedy sa k nám na Slovensko presunula časť výroby modelu Seat Ibiza až na dva roky (2003 -2005).

V oboch krajinách prišli o miesta mnohí zamestnanci a negatívne sa to odrazilo aj na ekonomických výsledkoch.

Chcem sa preto obrátiť na obe strany, hlavne na odborárov, sadnite si znovu za rokovací stôl a nájdite kompromis. Ostrý štrajk nikomu nepomôže a nič nevyrieši.

Naša ekonomika je postavená na automobilovom priemysle. Nemôžeme si s touto pozíciou dovoliť hazardovať. Navyše ak Volkswagen Slovakia momentálne zamestnáva 12 300 ľudí a ďalších 50 000 ľudí pracuje v subdodávateľských firmách. Situácia je vážna, ale vyriešiť sa dá jedine so zachovaním pokoja pri rokovacom stole.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.