Študenti v príprave na Shel Eco-marathon

Štvrtok, 23 jún 2016

Súperenie mladých študentov pod patronátom svetovej rafinérskej spoločnosti Shell sa koná každý rok a poznáme ho ako Shell Eco-marathon. Kategória Shell Eco-marathon Le Mans je zasa prípravou na hlavnú súťaž vo vývoji super úsporných vozidiel.

Študenti z Trnavy
Úsporné vozidlo na elektrický pohon skonštruovali študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej z Trnavy. S jednou kilowatthodinou prešlo vozidlo 158 kilometrov.

Stredoškoláci zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave nastúpili na štart s extra úsporným vozidlom na elektrický pohon, ktoré si sami skonštruovali. S ním prešli 158 kilometrov na jednu kilowatthodinu (1 kWh), pričom veria, že majú veľkú šancu kvalifikovať sa na hlavnú súťaž Shell Eco-marathon Europe, ktorá sa uskutoční na budúci rok.

A čo tento rok? Na tohtoročné hlavné súperenie Shell Eco-marathon Europe sa chystajú tri slovenské tímy. Okrem skúsených študentov z bratislavskej STU a košickej Technickej univerzity, ktorí súťaženie poznajú z minulých ročníkov, sa po prvýkrát na štart postaví aj tím zložený zo stredoškolských študentov Spojenej školy Tvrdošín.

Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii. Súťaž spája súčasných i budúcich novátorov so širokou verejnosťou, ktorej ležia na srdci energetické otázky.

Súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo veku od 16-25 rokov na vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách. Hlavným súťažným kritériom je prejdená vzdialenosťou na liter paliva alebo kilowatthodinu.

Tento rok sa 31. ročník Shell Eco-marathon Europe uskutoční od 30. júna do 3. júla prvý raz v anglickej metropole Londýn za účasti 229 tímov z 28 krajín. Je globálnou iniciatívou a okrem Európy súťaž prebieha aj v USA a Ázii.

Autor: J. Goldberger
Foto: Shell
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.