Štúdia ZAP-u: V konkurencieschopnosti zaostávame

Sobota, 22 február 2020

Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP) si nechal vypracovať štúdiu u nezávislého inštitútu vo Viedni o konkurencieschopnosti slovenského automobilového priemyslu z pohľadu nákladov a inovácií.

ZAP-studia

Viedenský inštitút štúdiu vypracoval pod vedením Prof. Mikuláša Luptáčika. Cieľom bolo zistiť, ako je na tom Slovensko v smerovaní automobilového priemyslu v porovnaní s konkurenciou európskych štátov.

Rezumé štúdie je také, že v automobilovom priemysle Slovensko zaostáva za krajinami tak Vyšehradskej štvorky, ako aj za krajinami ako Bulharsko, Rumunsko, Španielsko, Portugalsko, Francúzsko a Nemecko. Na takýto výsledok musí slovenská priemyselná politika reagovať, pretože automobilový priemysel je kľúčovým odvetvím slovenského priemyslu.

Vysoké náklady práce

Slovensko sa dostáva pri výške vedľajších nákladov práce vysoko nad priemer európskych krajín. Zamestnávatelia na Slovensku platia na 100 eur hrubej mzdy dodatočné vedľajšie náklady vo výške 37 eur, čo je nad priemerom krajín EU, aj celej eurozóny. Len podiel príspevkov na sociálne poistenie hradené zamestnávateľom predstavuje na celkových pracovných nákladoch 23,5 % (vyšší má len ČR). Napríklad Poľsko, Maďarsko či Portugalsko zaťažujú zamestnávateľov o 4 až 9 percentuálnych bodov menej.

Autor štúdie Mikuláš Luptáčik: "Sledovanou veličinou bol aj prírastok nákladov v súvislosti s produktivitou práce. Oproti roku 2010 na Slovensku môžeme vidieť nárast produktivity práce o 28,8 % a nákladov na zamestnanca o 44,1 %. Rýchlejší rast nákladov práce nad úroveň rastu produktivity práce implikuje zvýšenie jednotkových nákladov práce a tiež indikuje pokles nákladovej konkurenčnej schopnosti automobilového priemyslu na Slovensku."

Nízky podiel výskumníkov

Pri porovnaní podielu výskumných pracovníkov na celkovej zamestnanosti v automobilovom priemysle Slovensko výrazne zaostáva. Lídrom je Nemecko s takmer 10 % výskumníkov, nesleduje V. Británia s 4,99 %, okolo dvoch percent má Fínsko a Maďarsko. Slovensko dosahuje necelé 1 %. Ide teda o dlhodobé podfinancovanie výdavkov na výskum a vývoj zo strany štátu. Ak by sa Slovensko má dostať na úroveň spomínaných štátov, mali by byť výdavky na výskum a vývoj vyššie približne o 50 %.

Analýza inovačnej konkurencieschopnosti odhaľuje výrazné zaostávanie automobilového priemyslu na Slovensku. Slabá podpora vedy a výskumu zo strany verejného sektoru sa vo výraznej miere negatívne odzrkadľuje aj v celom spracovateľskom priemysle.

Stagnujú zahraničné investície

Zástupcovia ZAP-u dlhodobo poukazujú na potrebu zachovania konkurencieschopnosti kľúčového odvetia nášho hospodárstva, ktoré generuje priamo či nepriamo 275 tisíc pracovných miest a na celkovej priemyselnej produkcii sa podieľa 49,5 percentami. Aj preto štúdiu prijali so znepokojením.

Alexander Matušek, prezident ZAP-u: "Pokles nákladovej konkurencieschopnosti automobilového priemyslu môže viesť k zníženiu záujmu o investovanie na Slovensku, čo bude mať priamy dopad na prílev zahraničných investícií,"

Alarmujúce dopady na priemysel

Výsledky štúdie sú alarmujúce nielen pre automobilový priemysel, ktorý je symbiózou strojárskeho, elektrotechnického a chemického priemyslu. Ak Slovensko chce zostať priemyselnou krajinou, "mal by sa štát zodpovedne zamýšľať nad tým, čo navrhujeme, a nie – keď máte dávajte. Firmy potrebujú čas a peniaze na rozvoj a tvorbu nových stratégií, aby sme o úspechu mohli hovoriť aj o 10 či 20 rokov,” hovorí Andrej Lasz z Asociácie priemyselných zväzov (APZ).

Asociácie priemyselných zväzov má vážne podozrenie, že Slovenská republika prijímaním legislatívy ako sú rôzne príplatky, minimálna mzda či rekreačné poukazy v skrátenom konaní bez možnosti riadnej konzultácie so sociálnymi partnermi porušila dohovor číslo 144 z roku 1976 Medzinárodnej organizácie práce. V tejto súvislosti preto podá APZ v krátkom čase oficiálnu sťažnosť.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.