Štúdia ZAP-u: V konkurencieschopnosti zaostávame

Sobota, 22 február 2020

Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP) si nechal vypracovať štúdiu u nezávislého inštitútu vo Viedni o konkurencieschopnosti slovenského automobilového priemyslu z pohľadu nákladov a inovácií.

ZAP-studia

Viedenský inštitút štúdiu vypracoval pod vedením Prof. Mikuláša Luptáčika. Cieľom bolo zistiť, ako je na tom Slovensko v smerovaní automobilového priemyslu v porovnaní s konkurenciou európskych štátov.

Rezumé štúdie je také, že v automobilovom priemysle Slovensko zaostáva za krajinami tak Vyšehradskej štvorky, ako aj za krajinami ako Bulharsko, Rumunsko, Španielsko, Portugalsko, Francúzsko a Nemecko. Na takýto výsledok musí slovenská priemyselná politika reagovať, pretože automobilový priemysel je kľúčovým odvetvím slovenského priemyslu.

Vysoké náklady práce

Slovensko sa dostáva pri výške vedľajších nákladov práce vysoko nad priemer európskych krajín. Zamestnávatelia na Slovensku platia na 100 eur hrubej mzdy dodatočné vedľajšie náklady vo výške 37 eur, čo je nad priemerom krajín EU, aj celej eurozóny. Len podiel príspevkov na sociálne poistenie hradené zamestnávateľom predstavuje na celkových pracovných nákladoch 23,5 % (vyšší má len ČR). Napríklad Poľsko, Maďarsko či Portugalsko zaťažujú zamestnávateľov o 4 až 9 percentuálnych bodov menej.

Autor štúdie Mikuláš Luptáčik: "Sledovanou veličinou bol aj prírastok nákladov v súvislosti s produktivitou práce. Oproti roku 2010 na Slovensku môžeme vidieť nárast produktivity práce o 28,8 % a nákladov na zamestnanca o 44,1 %. Rýchlejší rast nákladov práce nad úroveň rastu produktivity práce implikuje zvýšenie jednotkových nákladov práce a tiež indikuje pokles nákladovej konkurenčnej schopnosti automobilového priemyslu na Slovensku."

Nízky podiel výskumníkov

Pri porovnaní podielu výskumných pracovníkov na celkovej zamestnanosti v automobilovom priemysle Slovensko výrazne zaostáva. Lídrom je Nemecko s takmer 10 % výskumníkov, nesleduje V. Británia s 4,99 %, okolo dvoch percent má Fínsko a Maďarsko. Slovensko dosahuje necelé 1 %. Ide teda o dlhodobé podfinancovanie výdavkov na výskum a vývoj zo strany štátu. Ak by sa Slovensko má dostať na úroveň spomínaných štátov, mali by byť výdavky na výskum a vývoj vyššie približne o 50 %.

Analýza inovačnej konkurencieschopnosti odhaľuje výrazné zaostávanie automobilového priemyslu na Slovensku. Slabá podpora vedy a výskumu zo strany verejného sektoru sa vo výraznej miere negatívne odzrkadľuje aj v celom spracovateľskom priemysle.

Stagnujú zahraničné investície

Zástupcovia ZAP-u dlhodobo poukazujú na potrebu zachovania konkurencieschopnosti kľúčového odvetia nášho hospodárstva, ktoré generuje priamo či nepriamo 275 tisíc pracovných miest a na celkovej priemyselnej produkcii sa podieľa 49,5 percentami. Aj preto štúdiu prijali so znepokojením.

Alexander Matušek, prezident ZAP-u: "Pokles nákladovej konkurencieschopnosti automobilového priemyslu môže viesť k zníženiu záujmu o investovanie na Slovensku, čo bude mať priamy dopad na prílev zahraničných investícií,"

Alarmujúce dopady na priemysel

Výsledky štúdie sú alarmujúce nielen pre automobilový priemysel, ktorý je symbiózou strojárskeho, elektrotechnického a chemického priemyslu. Ak Slovensko chce zostať priemyselnou krajinou, "mal by sa štát zodpovedne zamýšľať nad tým, čo navrhujeme, a nie – keď máte dávajte. Firmy potrebujú čas a peniaze na rozvoj a tvorbu nových stratégií, aby sme o úspechu mohli hovoriť aj o 10 či 20 rokov,” hovorí Andrej Lasz z Asociácie priemyselných zväzov (APZ).

Asociácie priemyselných zväzov má vážne podozrenie, že Slovenská republika prijímaním legislatívy ako sú rôzne príplatky, minimálna mzda či rekreačné poukazy v skrátenom konaní bez možnosti riadnej konzultácie so sociálnymi partnermi porušila dohovor číslo 144 z roku 1976 Medzinárodnej organizácie práce. V tejto súvislosti preto podá APZ v krátkom čase oficiálnu sťažnosť.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.
mini-cooper-s-countryman
Britský výrobca automobilov prichádza v edícii Uncharted so zaujímavou ponukou, modelom Mini Cooper S Countryman ALL 4. V exkluzívnom laku ponúka edičný Countryman so štvorvalcovým motorom s výkonom 131 kW/178k a technológiou s dvojitým preplňovaním. Výsledkom je zaručená športová zábava a možnosti všestranného využitia. Model s pohonom všetkých kolies je zábavou na asfaltovej ceste i v teréne, a svojou trakciou dokáže presvedčiť aj na piesku. Mini Countryman v edícii Uncharted je vďaka silnému motoru a pohonu všetkých kolies doma tak na asfaltových cestách, ako aj v teréne.
merc-S63-E
Nový Mercedes-AMG S 63 E Performance, špičkový model zo segmentu luxusných sedanov, si odteraz môže zákazník objednať u predajcov značky Mercedes-Benz na celom Slovensku. Objednať sa dá aj editovaná verzia AMG S 63 E Performance Edition 1 ako exkluzívny model. Výkonný hybrid využíva technológie formuly 1. Nový mercedes spája najlepší výkon vo svojej triede s výnimočným komfortným zážitkom a takmer bezhlučným jazdením na elektrický pohon. Model E Performance kombinuje 4,0-litrový motor AMG V8 biturbo s hybridným hnacím ústrojenstvom špecifickým pre AMG a novou konštrukčnou úrovňou vysokovýkonného akumulátora AMG (HPB). Čisto elektrický dojazd sa tým zvyšuje na 33 km. Cena najvýkonnejšieho modelu S v histórii začína na čiastke 223 554 eur.