Subaru - 50 rokov motora boxer

Streda, 11 máj 2016

Jedným z charakteristických prvkov automobilov Subaru sú motory s protibežnými piestami, tzv. motory boxer. V týchto dňoch je práve 50 rokov, čo japonská automobilka začala montovať tento typ motorov do svojich modelov. Presnejšie 14. mája 1966 sa motor tohto typu začal predávať v modeli osobného automobilu Subaru 1000.

1 Subaru Outback
Jedným z posledných noviniek japonskej automobilky je model Subaru Outback

Subaru 1000 sa predstavilo v októbri roku 1965 a bolo prvým autom tejto japonskej automobilky s motorom boxer a zároveň prvým Subaru s pohonom predných kolies. Potom sa ikonický boxer motor Subaru po prvý raz použil 14. mája 1966 v kompaktnom osobnom modeli Subaru 1000, v sedane dlhom 3930 milimetrov. Okrem verzie sedan sa predával aj ako kombi i kupé.

Štvorvalec s objemom 997 cm3, ktorý disponoval výkonom 41 kW/56 k, znamenal pre značku viaceré nové technické riešenia: okrem konštrukcie typu boxer bol po prvý raz chladený vodou a uložený vpredu v kombinácii s pohonom prednej nápravy.

2 Subaru 1000
Prvým Subaru s motorom typu boxer bol model Subaru 1000. Vyrábal sa od roku 1966.

Subaru už pol storočia neustále vylepšuje svoje pohonné jednotky a ťaží z výhod tejto konštrukcie. Typ motora boxer poháňa v súčasnosti každé dnes predávané Subaru. Mal ho aj modrý model Impreza, dnešný WRX STi, ktorý aj vďaka nemu bol pred rokmi tak úspešný v rallye majstrovstiev sveta.

V horizontálnom boxer motore sa piesty v symetrickom usporiadaní pohybujú vodorovne oproti sebe, podobne ako päste boxerov, z čoho je aj pomenovanie boxer. Vzájomne pritom eliminujú svoje zotrvačné sily, čoho výsledkom sú menšie vibrácie, vynikajúca vyváženosť a hladký chod motora až po najvyššie otáčky. Výhody tohto typu konštrukcie, ktoré sa potvrdili pri benzínových pohonných jednotkách, logicky vyústili do vlastného vývoja úspešného naftového motora Boxer Diesel.

3 Subaru Levorg
Motor Subaru s protibežnými piestami, jedna posledných noviniek

Boxer motor je jedným z kľúčových komponentov, z ktorých pozostáva unikátna technológia Subaru – symetrický pohon všetkých kolies (AWD). Spája excelentnú stabilitu a trakciu AWD s vyváženým rozložením hmotnosti symetricky uloženého pohonného reťazca, pričom pozdĺžne montovaný boxer motor je s ním v jednej línii. Výsledkom synergie symetrie a AWD je stabilita pri vysokých rýchlostiach a agilita v zákrutách. Navyše auto má tiež nižšie položené ťažisko, čo vylepšuje jeho jazdné vlastnosti najmä v zákrutách.

4 Znak Subaru
Subaru Outback: motor boxer, navyše aj diesel, ale aj pohon všetkých štyroch kolies

Samozrejme, ani po pol storočí sa vývoj nekončí. Benzínové aj dieselové boxer motory Subaru prechádzajú v rámci sloganu značky Confidence in Motion ďalšími konštrukčnými úpravami, aby naďalej zdokonaľovali svoje vynikajúce vlastnosti a prinášali zákazníkom výnimočné zážitky za volantom, pocit bezpečnosti a radosť z jazdy.

5 Symbolika 50 - boxer
Aké symbolické: protibežné piesty motora boxer – päťdesiat rokov výroby tohto motora

Autor: J. Goldberger
Foto: Autor + Subaru
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.