Subaru - 50 rokov motora boxer

Streda, 11 máj 2016

Jedným z charakteristických prvkov automobilov Subaru sú motory s protibežnými piestami, tzv. motory boxer. V týchto dňoch je práve 50 rokov, čo japonská automobilka začala montovať tento typ motorov do svojich modelov. Presnejšie 14. mája 1966 sa motor tohto typu začal predávať v modeli osobného automobilu Subaru 1000.

1 Subaru Outback
Jedným z posledných noviniek japonskej automobilky je model Subaru Outback

Subaru 1000 sa predstavilo v októbri roku 1965 a bolo prvým autom tejto japonskej automobilky s motorom boxer a zároveň prvým Subaru s pohonom predných kolies. Potom sa ikonický boxer motor Subaru po prvý raz použil 14. mája 1966 v kompaktnom osobnom modeli Subaru 1000, v sedane dlhom 3930 milimetrov. Okrem verzie sedan sa predával aj ako kombi i kupé.

Štvorvalec s objemom 997 cm3, ktorý disponoval výkonom 41 kW/56 k, znamenal pre značku viaceré nové technické riešenia: okrem konštrukcie typu boxer bol po prvý raz chladený vodou a uložený vpredu v kombinácii s pohonom prednej nápravy.

2 Subaru 1000
Prvým Subaru s motorom typu boxer bol model Subaru 1000. Vyrábal sa od roku 1966.

Subaru už pol storočia neustále vylepšuje svoje pohonné jednotky a ťaží z výhod tejto konštrukcie. Typ motora boxer poháňa v súčasnosti každé dnes predávané Subaru. Mal ho aj modrý model Impreza, dnešný WRX STi, ktorý aj vďaka nemu bol pred rokmi tak úspešný v rallye majstrovstiev sveta.

V horizontálnom boxer motore sa piesty v symetrickom usporiadaní pohybujú vodorovne oproti sebe, podobne ako päste boxerov, z čoho je aj pomenovanie boxer. Vzájomne pritom eliminujú svoje zotrvačné sily, čoho výsledkom sú menšie vibrácie, vynikajúca vyváženosť a hladký chod motora až po najvyššie otáčky. Výhody tohto typu konštrukcie, ktoré sa potvrdili pri benzínových pohonných jednotkách, logicky vyústili do vlastného vývoja úspešného naftového motora Boxer Diesel.

3 Subaru Levorg
Motor Subaru s protibežnými piestami, jedna posledných noviniek

Boxer motor je jedným z kľúčových komponentov, z ktorých pozostáva unikátna technológia Subaru – symetrický pohon všetkých kolies (AWD). Spája excelentnú stabilitu a trakciu AWD s vyváženým rozložením hmotnosti symetricky uloženého pohonného reťazca, pričom pozdĺžne montovaný boxer motor je s ním v jednej línii. Výsledkom synergie symetrie a AWD je stabilita pri vysokých rýchlostiach a agilita v zákrutách. Navyše auto má tiež nižšie položené ťažisko, čo vylepšuje jeho jazdné vlastnosti najmä v zákrutách.

4 Znak Subaru
Subaru Outback: motor boxer, navyše aj diesel, ale aj pohon všetkých štyroch kolies

Samozrejme, ani po pol storočí sa vývoj nekončí. Benzínové aj dieselové boxer motory Subaru prechádzajú v rámci sloganu značky Confidence in Motion ďalšími konštrukčnými úpravami, aby naďalej zdokonaľovali svoje vynikajúce vlastnosti a prinášali zákazníkom výnimočné zážitky za volantom, pocit bezpečnosti a radosť z jazdy.

5 Symbolika 50 - boxer
Aké symbolické: protibežné piesty motora boxer – päťdesiat rokov výroby tohto motora

Autor: J. Goldberger
Foto: Autor + Subaru
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.