Suzuki Jimny má štyridsať

Piatok, 04 jún 2010

Najmenšie terénne Suzuki sa volá Jimny a práve oslavuje 40 rokov svojho zrodenia. Prvý model uzrel svetlo sveta v roku 1970 ako model označený LT 10. Posledný Jimny, model piatej generácie, má v rodnom liste zapísaný rok narodenia 2007. Ten prvý poháňal dvojvalcový vzduchom chladený motor so zdvihovým objemom 359 cm³, mal výkon 24 koní, krútiaci moment 36 Nm a plnohodnotný pohon štyroch kolies. Najmladší súrodenec Jimny má typickú off-roadovú karosériu a vyspelý štvorvalcový motor s výkonom 86 koní.

Suzuki Jimny
Jimny piatej generácie je podobne ako všetky predchádzajúce plnohodnotný off-road

Predchodca Jimny, štvorkolka Suzuki, ktorá začala brázdiť cesty už pred štyridsiatimi rokmi, mala kabínu s dverami uzatváranými len na zips a rezervné koleso umiestnené za sedadlom spolujazdca. Napriek týmto odlišnostiam má súčasný Jimny so svojím predchodcom veľa spoločného. Pragmaticky a funkčne vyhotovené Jimny si stále udržiava miesto medzi vozidlami s najvyššou priechodnosťou terénom. Tak ako prvý, i ten najnovší model sa vyznačuje typickým dizajnom, robustnou konštrukciou, spoľahlivosťou a dlhou životnosťou. Ako relatívne široko dostupný offroad si pritom dobre udržiava aj svoju hodnotu pri opätovnom predaji.

Jimny je moderný off-road. Má podvozkový rám, benzínový štvorvalec s objemom 1300 cm³, elektronické vstrekovanie paliva, variabilné časovanie nasávacích ventilov, trojcestný katalyzátor a výkon 86 koní. Ten na všetky štyri kolesá distribuuje 5stupňová mechanická prevodovka s ručným radením, ktorej v prípade potreby v ťažšom teréne vypomôže redukčná prevodovka. Vďaka týmto danostiam, najmä však podvozkovému rámu a redukčnej prevodovke, je Suzuki Jimny plnohodnotným off-roadom, nie iba obyčajným SUV. Má najmodernejšie bezpečnostné technológie vrátane ABS i airbagov a nízku kombinovanú spotreba paliva 7,3 l/100 km.

Jimny sa môže pochváliť unikátnym prvenstvom, keď v apríli 2007 sa tento špeciálne upravený off-road s posádkou Gonzalo Bravo a Eduardo Canales vyšplhal po svahoch sopky Ojos del Salado v Chile do nadmorskej výšky 6688 metrov. Je to doteraz neprekonaný rekord pre osobné automobily a je zapísaný aj do Guinnessovej knihy rekordov.

Suzuki Jimny
Už prvý Jimny z roku 1970 bol určený do terénu, podobne ako aj nasledujúce generácie

Za štyridsať rokov sa vyrobilo a predalo vo svete okolo 2,5 milióna malých terénnych Suzuki všetkých generácií. Aj na Slovensku sa offroad Jimny pre svoje vlastnosti používa vo firemnej sfére, napríklad v oblasti energetiky, stavebníctva či pôdohospodárstva. Uplatnenie nachádza i medzi poľovníkmi, rybármi, či proste tými, ktorí si iba chcú vychutnať jazdu v teréne ako relax vo voľnom čase.

Malé Jimny má bohatú minulosť a patrí mu významné miesto nielen v histórii značky Suzuki, ale aj v automobilovej histórii vôbec. Jimny je všestranný automobil. Jeho vyspelý pohon 4x4 mu umožňuje pohybovať sa tak v horskom teréne, ako aj v mestskej premávke. Aj to prispieva k jeho veľkej popularite, o čom svedčí aj skutočnosť, že sa predáva v 188 krajinách sveta.

Nadnárodná korporácia Suzuki Motor Corporation s vyše 50 tisíc zamestnancami vyprodukovala v uplynulom roku približne 2,4 milióna automobilov rôznych kategórií a zaradila sa medzi desiatku najväčších svetových producentov automobilov.

Autor: J. Goldberger
Foto: Suzuki
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.