Suzuki Jimny má štyridsať

Piatok, 04 jún 2010

Najmenšie terénne Suzuki sa volá Jimny a práve oslavuje 40 rokov svojho zrodenia. Prvý model uzrel svetlo sveta v roku 1970 ako model označený LT 10. Posledný Jimny, model piatej generácie, má v rodnom liste zapísaný rok narodenia 2007. Ten prvý poháňal dvojvalcový vzduchom chladený motor so zdvihovým objemom 359 cm³, mal výkon 24 koní, krútiaci moment 36 Nm a plnohodnotný pohon štyroch kolies. Najmladší súrodenec Jimny má typickú off-roadovú karosériu a vyspelý štvorvalcový motor s výkonom 86 koní.

Suzuki Jimny
Jimny piatej generácie je podobne ako všetky predchádzajúce plnohodnotný off-road

Predchodca Jimny, štvorkolka Suzuki, ktorá začala brázdiť cesty už pred štyridsiatimi rokmi, mala kabínu s dverami uzatváranými len na zips a rezervné koleso umiestnené za sedadlom spolujazdca. Napriek týmto odlišnostiam má súčasný Jimny so svojím predchodcom veľa spoločného. Pragmaticky a funkčne vyhotovené Jimny si stále udržiava miesto medzi vozidlami s najvyššou priechodnosťou terénom. Tak ako prvý, i ten najnovší model sa vyznačuje typickým dizajnom, robustnou konštrukciou, spoľahlivosťou a dlhou životnosťou. Ako relatívne široko dostupný offroad si pritom dobre udržiava aj svoju hodnotu pri opätovnom predaji.

Jimny je moderný off-road. Má podvozkový rám, benzínový štvorvalec s objemom 1300 cm³, elektronické vstrekovanie paliva, variabilné časovanie nasávacích ventilov, trojcestný katalyzátor a výkon 86 koní. Ten na všetky štyri kolesá distribuuje 5stupňová mechanická prevodovka s ručným radením, ktorej v prípade potreby v ťažšom teréne vypomôže redukčná prevodovka. Vďaka týmto danostiam, najmä však podvozkovému rámu a redukčnej prevodovke, je Suzuki Jimny plnohodnotným off-roadom, nie iba obyčajným SUV. Má najmodernejšie bezpečnostné technológie vrátane ABS i airbagov a nízku kombinovanú spotreba paliva 7,3 l/100 km.

Jimny sa môže pochváliť unikátnym prvenstvom, keď v apríli 2007 sa tento špeciálne upravený off-road s posádkou Gonzalo Bravo a Eduardo Canales vyšplhal po svahoch sopky Ojos del Salado v Chile do nadmorskej výšky 6688 metrov. Je to doteraz neprekonaný rekord pre osobné automobily a je zapísaný aj do Guinnessovej knihy rekordov.

Suzuki Jimny
Už prvý Jimny z roku 1970 bol určený do terénu, podobne ako aj nasledujúce generácie

Za štyridsať rokov sa vyrobilo a predalo vo svete okolo 2,5 milióna malých terénnych Suzuki všetkých generácií. Aj na Slovensku sa offroad Jimny pre svoje vlastnosti používa vo firemnej sfére, napríklad v oblasti energetiky, stavebníctva či pôdohospodárstva. Uplatnenie nachádza i medzi poľovníkmi, rybármi, či proste tými, ktorí si iba chcú vychutnať jazdu v teréne ako relax vo voľnom čase.

Malé Jimny má bohatú minulosť a patrí mu významné miesto nielen v histórii značky Suzuki, ale aj v automobilovej histórii vôbec. Jimny je všestranný automobil. Jeho vyspelý pohon 4x4 mu umožňuje pohybovať sa tak v horskom teréne, ako aj v mestskej premávke. Aj to prispieva k jeho veľkej popularite, o čom svedčí aj skutočnosť, že sa predáva v 188 krajinách sveta.

Nadnárodná korporácia Suzuki Motor Corporation s vyše 50 tisíc zamestnancami vyprodukovala v uplynulom roku približne 2,4 milióna automobilov rôznych kategórií a zaradila sa medzi desiatku najväčších svetových producentov automobilov.

Autor: J. Goldberger
Foto: Suzuki
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.