Suzuki testuje palivové články

Piatok, 18 júl 2008

Japonská automobilka Suzuki sa radí k tým výrobcom automobilov, ktorí robia vlastný výskum alternatívnych pohonov osobných automobilov. V týchto dňoch prikročili v Suzuki k testovaniu funkčného vzorku s pohonom na palivové články na verejných komunikáciách.

Suzuki SX4-FCV

Japonská automobilka Suzuki vyvinula kompaktný automobil s pohonom na palivové články. Základom je známy model SX4, od ktorého sa odvíja aj názov nového automobilu SX4-FCV. Tento funkčný model získal povolenie japonského ministerstva dopravy a turizmu na testovanie na verejných komunikáciách.

Suzuki vyvíja automobil s pohonom na palivové články v spolupráci s General Motors od roku 2001. V rámci tejto spolupráce už testovali tri miniautomobily. V októbri 2003 to boli modely MR Wagon FCV a Wagon R-FCV a v decembri 2004 opäť MR Wagon FCV.

Automobil SX4-FCV používa palivové články od General Motors a dosiahol s nimi veľmi dobré výsledky. Špeciálnu palivovú nádrž na vodík vyvinuli v Suzuki. Ľahký a kompaktný kondenzátor zachytáva a uskladňuje energiu auta uvoľnenú pri brzdení a využíva ju počas akcelerácie. Suzuki plánuje testovať SX4-FCV na verejných komunikáciách a výsledky chce využiť v budúcnosti pri výrobe automobilov.

Funkčný model automobilu na palivové články SX4-FCV vystavoval Suzuki počas summitu hláv štátov G8 začiatkom júla tohto roku v meste Toyako v Japonsku.

Technické parametre SX4-FCV

Počet miest5
Dĺžka x šírka x výška4190/1730/1585 mm
Rázvor2500 mm
Výkon palivových článkov80 kW/109 k
Výkon motora68 kW/92 k
Palivovodík uskladnený pod vysokým tlakom (70 MPa)
Vysokonapäťová batériakondenzátor
Maximálna rýchlosť150 km/h
Dojazd250 km

Autor: J. Goldberger
Foto: Suzuki
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.