Svitko: do cieľa v Lime sa aj doplazím

Nedeľa, 22 január 2012

Trojnásobný majster Európy v enduro a 13-násobný majster Slovenska v enduro a country crosse Štefan Svitko (Oraving-Slovnaft Team) pri svojom treťom štarte na Rallye Dakar 2012 vybojoval v kategórii motocyklov v silnej konkurencii 185 jazdcov senzačné 5. miesto. Týmto krásnym výsledkom stanovil historické maximum slovenského reprezentanta na Dakare, vylepšil doterajšie 9. miesto Jaroslava Katriňáka z roku 2007.

Štefan Svitko
Pamiatka na Dakar 2012 pre Štefana Svitka – plastika beduínskej hlavy za celkové piate miesto na 34. ročníku diaľkovej maratónskej rallye pre Slováka z oravského Žaškova

Dvadsaťdeväťročný Oravčan zo Žaškova je zároveň prvým zástupcom slovenského motocyklového športu, ktorý druhý raz úspešne zvládol všetky nástrahy tejto najťažšej svetovej motoristickej súťaže.

Svoje maximum ste vylepšili na vynikajúcu 5. pozíciu. Ako hodnotíte svoj výsledok?
Piata priečka je fantastická, taký výsledok som rozhodne nečakal. Skôr som veril v umiestnenie v TOP 10. Bolo to síce s vypätím všetkých fyzických a najmä psychických síl, ale som veľmi rád, že sa nám to spoločným úsilím celého tímu podarilo. Veľmi ma teší, že sme Slovensku na tohoročnej Rallye Dakar urobili dobrú reklamu.

V závere desiatej etapy vás však zradilo rameno a ocitli ste sa na pokraji vypadnutia.
Ruplo mi v ňom. Približne desať kilometrov pred cieľom som vletel do diery na asfaltovej ceste. Tam som si dokaličil aj pravé rameno. Pocítil som, akoby sa tam niečo roztrhlo a začalo to poriadne bolieť. Či sa sval len natrhol, ukáže magnetická rezonancia. Nespal som celú noc. Bolo to zúfalstvo, aj som si poplakal. Povedal som si však, že musím zaťať zuby a pokračovať. Hoci som ani neveril, že to zvládnem. Veľmi mi pomohol fyzioterapeut Ivan Malárik a bral som aj tabletky proti bolesti.

Premýšľali ste aj nad možnosťou, že to vzdáte?
To neprichádzalo do úvahy. Do svojej účasti na Dakare som investoval príliš veľké množstvo energie a prostriedkov, času aj úsilia na to, aby som to šmahom ruky zahodil. Nenastúpiť na štart jedenástej etapy by bola najväčšia chyba v mojom živote.

Čo vás napriek zraneniu hnalo k cieľovým bránam Dakaru?
Šanca byť v prvej päťke. Pre vidinu takého skvelého úspechu som si povedal, že do cieľa v Lime sa aj doplazím, ale budem tam. Pretože Rallye Dakar nie je o úspechu v jednej alebo dvoch či troch etapách. Hovoriť o pokorení najťažšej rallye na svete je možné až po prejdení cieľom záverečnej etapy. Som šťastný, že sa mi to aj napriek veľkým zdravotným problémom podarilo. Ak by som bol okolo 30. až 35. miesta, asi by som z pretekov odstúpil.

Koľko hodín ste na motocykli strávili za dva týždne?
Stodvadsať, možno stotridsať.

Budete štartovať na Dakare aj v jeho 35. ročníku?
Motivácia mi určite nechýba. Pri každom vydarenom Dakare musíte mať riadnu dávku šťastia, čo som v tomto roku mal. Ak ma do budúcna neopustí, mohol by som sa prebojovať aj na stupne víťazov. Ambície teda sú.

Koľko vás tohtoročná účasť na Dakare stála?
- Presnú cifru uviesť neviem, pretože peniaze sme si požičali a ako sa hovorí, v ruke som ich nikdy nemal. Každopádne, nie je to lacná záležitosť. Každý z jazdcov potrebuje minimálne 120 000 eur, len štartovné činí 39 tisíc. Pritom sa nám množstvo vecí v tomto roku predražilo. Napríklad v Argentíne sme dokupovali drahšie výplne pneumatík, alebo za letenky sme namiesto 900 zaplatili 1700 eur. Aj štartovné bolo o 5000 eur drahšie, ako keď sme ho platili vlani v lete.

Keď už hovoríme o financiách, koľko zarobil piaty najlepší jazdec Dakaru?
Viete, že to ani nespočítam? (smiech) Ale vážne. Ľudia si možno myslia, že sa na Dakare dá zarobiť či dokonca zbohatnúť, ale nie je to pravda. Prví traja jazdci dostanú pár tisíc eur ako prémiu, to však nepokryje ani zlomok nákladov. Ja som rád, že mám za piate miesto plastiku beduínskej hlavy, tú mi už nikto nezoberie. Dúfam, že aspoň poplátame dlhy, ktoré máme.

Čo by ste odporučili ľuďom, ktorí by chceli absolvovať Rallye Dakar?
Každý, kto by v budúcnosti chcel štartovať na tomto podujatí, by si mal uvedomiť, že je to v prvom rade o kondícii. Fyzickej i psychickej. A potom tiež o technike. Keď tieto tri faktory fungujú bez problémov, je veľká šanca, že sa človek do cieľa dostane.

V tomto roku vás čaká aj vážna udalosť v rodinnom živote. Mohli by ste sa s ňou s čitateľmi servera svetmotorov.sk podeliť?
Ešte pred štartom Dakaru som požiadal svoju priateľku Katarínu o ruku. Po tom, ako som skončil piaty na Dakare, bude svadba moja ďalšia šťastná udalosť.

Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Plastika beduínskej hlavy Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko
Autor: Andrej Haverda
Foto: (janGold) a autor
Komentáre
si super chalan
Pridal Siska v nedeľu 10 júna 2012 o 18:49
naozaj odvazny pekny mily bol si velmi supeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer
Pridal Siska v nedeľu 10 júna 2012 o 18:50
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.