Svitko: do cieľa v Lime sa aj doplazím

Nedeľa, 22 január 2012

Trojnásobný majster Európy v enduro a 13-násobný majster Slovenska v enduro a country crosse Štefan Svitko (Oraving-Slovnaft Team) pri svojom treťom štarte na Rallye Dakar 2012 vybojoval v kategórii motocyklov v silnej konkurencii 185 jazdcov senzačné 5. miesto. Týmto krásnym výsledkom stanovil historické maximum slovenského reprezentanta na Dakare, vylepšil doterajšie 9. miesto Jaroslava Katriňáka z roku 2007.

Štefan Svitko
Pamiatka na Dakar 2012 pre Štefana Svitka – plastika beduínskej hlavy za celkové piate miesto na 34. ročníku diaľkovej maratónskej rallye pre Slováka z oravského Žaškova

Dvadsaťdeväťročný Oravčan zo Žaškova je zároveň prvým zástupcom slovenského motocyklového športu, ktorý druhý raz úspešne zvládol všetky nástrahy tejto najťažšej svetovej motoristickej súťaže.

Svoje maximum ste vylepšili na vynikajúcu 5. pozíciu. Ako hodnotíte svoj výsledok?
Piata priečka je fantastická, taký výsledok som rozhodne nečakal. Skôr som veril v umiestnenie v TOP 10. Bolo to síce s vypätím všetkých fyzických a najmä psychických síl, ale som veľmi rád, že sa nám to spoločným úsilím celého tímu podarilo. Veľmi ma teší, že sme Slovensku na tohoročnej Rallye Dakar urobili dobrú reklamu.

V závere desiatej etapy vás však zradilo rameno a ocitli ste sa na pokraji vypadnutia.
Ruplo mi v ňom. Približne desať kilometrov pred cieľom som vletel do diery na asfaltovej ceste. Tam som si dokaličil aj pravé rameno. Pocítil som, akoby sa tam niečo roztrhlo a začalo to poriadne bolieť. Či sa sval len natrhol, ukáže magnetická rezonancia. Nespal som celú noc. Bolo to zúfalstvo, aj som si poplakal. Povedal som si však, že musím zaťať zuby a pokračovať. Hoci som ani neveril, že to zvládnem. Veľmi mi pomohol fyzioterapeut Ivan Malárik a bral som aj tabletky proti bolesti.

Premýšľali ste aj nad možnosťou, že to vzdáte?
To neprichádzalo do úvahy. Do svojej účasti na Dakare som investoval príliš veľké množstvo energie a prostriedkov, času aj úsilia na to, aby som to šmahom ruky zahodil. Nenastúpiť na štart jedenástej etapy by bola najväčšia chyba v mojom živote.

Čo vás napriek zraneniu hnalo k cieľovým bránam Dakaru?
Šanca byť v prvej päťke. Pre vidinu takého skvelého úspechu som si povedal, že do cieľa v Lime sa aj doplazím, ale budem tam. Pretože Rallye Dakar nie je o úspechu v jednej alebo dvoch či troch etapách. Hovoriť o pokorení najťažšej rallye na svete je možné až po prejdení cieľom záverečnej etapy. Som šťastný, že sa mi to aj napriek veľkým zdravotným problémom podarilo. Ak by som bol okolo 30. až 35. miesta, asi by som z pretekov odstúpil.

Koľko hodín ste na motocykli strávili za dva týždne?
Stodvadsať, možno stotridsať.

Budete štartovať na Dakare aj v jeho 35. ročníku?
Motivácia mi určite nechýba. Pri každom vydarenom Dakare musíte mať riadnu dávku šťastia, čo som v tomto roku mal. Ak ma do budúcna neopustí, mohol by som sa prebojovať aj na stupne víťazov. Ambície teda sú.

Koľko vás tohtoročná účasť na Dakare stála?
- Presnú cifru uviesť neviem, pretože peniaze sme si požičali a ako sa hovorí, v ruke som ich nikdy nemal. Každopádne, nie je to lacná záležitosť. Každý z jazdcov potrebuje minimálne 120 000 eur, len štartovné činí 39 tisíc. Pritom sa nám množstvo vecí v tomto roku predražilo. Napríklad v Argentíne sme dokupovali drahšie výplne pneumatík, alebo za letenky sme namiesto 900 zaplatili 1700 eur. Aj štartovné bolo o 5000 eur drahšie, ako keď sme ho platili vlani v lete.

Keď už hovoríme o financiách, koľko zarobil piaty najlepší jazdec Dakaru?
Viete, že to ani nespočítam? (smiech) Ale vážne. Ľudia si možno myslia, že sa na Dakare dá zarobiť či dokonca zbohatnúť, ale nie je to pravda. Prví traja jazdci dostanú pár tisíc eur ako prémiu, to však nepokryje ani zlomok nákladov. Ja som rád, že mám za piate miesto plastiku beduínskej hlavy, tú mi už nikto nezoberie. Dúfam, že aspoň poplátame dlhy, ktoré máme.

Čo by ste odporučili ľuďom, ktorí by chceli absolvovať Rallye Dakar?
Každý, kto by v budúcnosti chcel štartovať na tomto podujatí, by si mal uvedomiť, že je to v prvom rade o kondícii. Fyzickej i psychickej. A potom tiež o technike. Keď tieto tri faktory fungujú bez problémov, je veľká šanca, že sa človek do cieľa dostane.

V tomto roku vás čaká aj vážna udalosť v rodinnom živote. Mohli by ste sa s ňou s čitateľmi servera svetmotorov.sk podeliť?
Ešte pred štartom Dakaru som požiadal svoju priateľku Katarínu o ruku. Po tom, ako som skončil piaty na Dakare, bude svadba moja ďalšia šťastná udalosť.

Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Plastika beduínskej hlavy Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko
Autor: Andrej Haverda
Foto: (janGold) a autor
Komentáre
si super chalan
Pridal Siska v nedeľu 10 júna 2012 o 18:49
naozaj odvazny pekny mily bol si velmi supeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer
Pridal Siska v nedeľu 10 júna 2012 o 18:50
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.