Tatra okolo sveta 2: Dnes večer štart v Bratislave

Nedeľa, 23 február 2020

Cesta okolo sveta bola túžbou ľudí od chvíle, kedy Pytagoras vyhlásil, že naša matička Zem je guľatá, že nie je iba doska, ktorú ohraničuje nejaký plot. Prvú cestu okolo sveta absolvoval hrdina románu Julesa Verna Phileas Fogg so svojím verným sluhom Passepartoutom. Potom prišli moreplavci, ktorí oboplávali zemeguľu. Neskôr skutočný cestovatelia z Československa Hanzelka a Zigmung, ktorí sa na cestu okolo sveta vydali na automobile Tatra.

1-TatraOS
Expedičný tím ako sa predstavil pred vyše mesiacom pred štartom projektu Tatra kolem světa 2 v Slovenskom Grobe v priestoroch reštaurácie Chorvátsky dvor

Dnes sa vydáva na cestu okolo sveta expedícia, ktorá nadväzuje na tú prvú a ktorá ukončila svoje putovanie okolo zemegule presne pred tridsiatimi rokmi. Tá sa na svoje dobrodružné putovanie vydala v roku 1987. Rovnako s nákladnou Tatrou ako tá, ktorá štartuje dnes večer 23. februára z Hviezdoslavovho námestia v Bratislave.

Tradícia pokračuje

Organizátori expedície Tatra okolo sveta 2 pokračujú v československej tradícii a tak aj druhá expedícia okolo sveta s automobilom Tatra nesie pomenovanie československá. Alebo inak, bude to podľa jedného z organizátorov Mareka Havlíčka najvýznamnejšia česká a slovenská expedícia.

Nápad obísť planétu Zem prebleskol v hlave ostrieľaných cestovateľov Mareka Havlíčka a Petra Holečka, ktorí po tridsiatich rokoch od návratu prvej expedície vyrazia dnes z Bratislavy na nové trojročné putovanie okolo našej planéty. Nebudú kopírovať trasu svojich predchodcov z rokov 1987 až 1990, ich itinerár obsahuje inú trasu.

Za tri roky 270 000 kilometrov

V pláne expedície je trasa dlhá približne 270 tisíc kilometrov cez sedemdesiat krajín sveta. Povedie z Európy cez Strednú a Východnú Áziu, potom zamieria na americký kontinent a prejdú Južnou, Strednou a Severnou Amerikou. Prejdú sa celý africký kontinent a odtiaľ ich trasa povedie do cieľa v Českej republike.

Jeden z iniciátorov a organizátorov expedície Tatra kolem světa 2 Petr Holeček spomína, že ako mladý chalan sledoval cestovateľov pred tridsiatimi rokmi a sníval o podobnej ceste až vyrastie. Tento jeho sen zaujal aj Mareka Havlíčka, dali hlavy dokopy a dnes stoja na štarte obísť zemeguľu na aute rovnakej značky akou cestovali ich predchodcovia – nákladnou špeciálne pre dlhé cesty upravenou Tatrou.

Pridať k expedícii sa môžete aj vy

Prvú expedíciu pred 30 rokmi financoval štát, ťarcha súčasnej je na organizátoroch, príspevkoch sponzorov a dobrovoľníkov z radov tých, ktorí sa k expedícii pripoja ako cestovatelia na kratší a vymedzený čas. "Dobrovoľníkom" chcú organizátori dopriať cestovateľské zážitky, ktoré sa inak zažiť nedajú. Pripojiť sa k expedícii môžu kdekoľvek, cestovať v Tatre dohodnutý čas a potom sa s cestovateľskými zážitkami vrátiť domov.

Tatra – dom na kolesách

Marekovi Havlíčkovi a Petrovi Holečkovi trvalo 18 mesiacov, pokiaľ upravili a pripravili pôvodne vojenský špeciál, ktorý vybrali ako najvhodnejší model pre svoju cestu okolo sveta. Ich Tatra má dve nápravy, takže štyri kolesá, vidlicový osemvalcový motor s objemom 12 667 cm³ a výkon 230 kW (313 k) a mal by pracovať aj na vodíkový pohon, takže je to vlastne hybrid. Pohon je na všetky štyri kolesá. Palivové nádrže majú objem 840 litrov, čo vydrží na jazdu dlhú 2500 kilometrov.

Tatra má dĺžku 10 metrov, na šírku meria 2,55 metra a vysoká je 3,86 metra. Vie ísť najvyššou rýchlosťou 125 km/h. Kabína i nadstavba má nezávislé kúrenie dôležité pre studenšie oblasti. Nádrže na vodu majú 740 litrov, čo stačí pre oblasť mimo civilizácie na prežitie 14 člennej posádky približne na týždeň.

Komfort bez kompromisov

Kabína ako nadstavba expedičnej Tatry je vybavená sedadlami ako majú komfortné diaľkové autobusy, je tu dvojokruhová klimatizácia (jedna pre kabínu vodiča a spolujazdca, druhá pre ostatných členov expedície) špeciálne vyrobená slovenskou firmou Molpir, ďalej sú tu dve sprchy a dve toalety. To všetko pre pohodlie a cestovateľský komfort štyroch stálych členov posádky a pre ďalších desať členov cestovateľov z radov dobrovoľných cestovateľov – podporovateľov. Tí sa dočasnými cestovateľmi môžu stať na deväť až štrnásť dní.

Pre tých, ktorí by sa chceli zúčastniť cesty okolo sveta, expedície projektu Tatra kolem světa 2, môžu sa organizátorom prihlásiť na webovej stránke www.tatrakolemsveta2.cz, kde nájdu všetky potrebné informácie. Aj to ako sa k expedícii pripojiť.

1-TatraOS 2-TatraOS 3-TatraOS 4-TatraOS 5-TatraOS 6-TatraOS
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.
Land-cruise
Podľa amerického portálu iSeeCars.com je Toyota Land Cruiser najspoľahlivejším autom na americkom trhu. Portál analyzoval z hľadiska životnosti 15,8 milióna jazdených áut. Ukázalo sa, že Toyota Land Cruiser poskytuje najväčšiu záruku, že auto prekoná minimálne 320 000 km. Toľko malo na tachometri až 15,7 % jazdených áut tohto modelu. Druhé miesto patrí modelu Sequoia (9,2 %), čo je terénne vozidlo väčšie ako je Land Cruiser postavené na platforme pick-upu Tundra. Prvé miesto má Toyota aj medzi všetkými preverovanými značkami. Na druhom mieste medzi značkami je Honda s podielom 1,6 %. Na ďalších sú americké GMC, Chevrolet a Ford. Land Cruiser navrhli tak, aby vydržal najmenej 25 rokov.
Šikyňa-Holandsko
Po úvodných pretekoch seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v Anglicku sa pretekári so svojimi tímami presunuli do holandského Valkenswaardu, dejiska druhého podujatia majstrovstiev sveta. Jediný slovenský jazdec Richard Šikyňa z MX Slovakia v Holandsku nebodoval. Zdravotný stav, ku ktorým sa v druhej jazde pridali aj technické problémy, mu neumožnili dokončiť ani jedny nedeľňajšie preteky a tak sa z Holandska vracia bez bodového zisku. V hodnotení seriálu klesol z priebežného 19. na 27. miesto. V najbližších dňoch bude najdôležitejšie, aby sa Richard Šikyňa vyliečil a stihol sa pripraviť na ďalšie preteky v Argentíne, ktoré budú už o dva týždne.