Tomáš Svitok - veľká nádej motocyklového športu

Štvrtok, 30 december 2010

Má devätnásť rokov, jazdí po najznámejších pretekárskych okruhoch, dvakrát bodoval vo svetovom pohári kategórie Suporstock 1000 a najlepšie sa cíti v sedle svojej Hondy CBR 1000 RR. Azda nepreženieme, keď skromného a športovo ctižiadostivého motocyklového jazdca Tomáša Svitoka označíme za supertalent a veľkú nádej nielen slovenského motocyklového športu.

Tomáš Svitok

Veľká nádej slovenského motocyklového športu, 19ročný Tomáš Svitok, pozdravuje všetkých svojich priaznivcov. Čo si želá? Aby preteky motocyklov boli populárnejšie medzi verejnosťou aj na Slovensku a aby skvelými výsledkami mohol napĺňať svoje sny.

Tomáš, už vo svojom mladom veku ste známym, vo svojej športovej disciplíne špičkovým športovcom. Možno viac v zahraničí ako doma na Slovensku. Čím to podľa vás je?

- Na Slovensku nemá cestný motocyklový šport takmer žiadnu podporu a minimálny záujem je o náš šport aj na poli mediálnom. Všeobecne majú prednosť kolektívne športy a to ma dosť mrzí, preteky motocyklov sú mimoriadne dramatické a ten, kto pričuchol k tomuto športu bližšie čo i len ako divák, to iste potvrdí. V zahraničí je to iné, hlavne v Taliansku a Španielsku sú motocyklové preteky populárne ako futbal a to sa potom odráža aj v záujme sponzorov a médií.

Pokúste sa zhrnúť v krátkosti váš doterajší športový rast a vaše úspechy. Na svoj vek devätnásť rokov je ich dosť.

- Na pretekárskych okruhoch som strávil už desať rokov, takmer polovicu z toho na minibajku medzi juniormi, kde sa mi takisto darilo, ale väčšiu váhu majú pre mňa samozrejme úspechy na "dospelých" motocykloch, či už tituly majstra Slovenska, alebo tretie miesto v európskom pohári, či dve bodované umiestnenia vo svetovom pohári triedy Superstock 1000.

Kedy ste si po prvý raz sadli na motocykel a kedy na skutočne pretekársky?

- Keďže pochádzam z motoristicky založenej rodiny, tak na motorke som prvýkrát jazdil v troch rokoch. Prvé preteky som ale absolvoval v roku 2000 vo Vysokom Mýte, tam sa jednalo o motocykle kategórie Supermoto.

Prečo ste si vybrali motocykle a prečo práve cestné preteky?

- Otec sa tiež venoval pretekom motocyklov, jazdil motokros a vyzeralo to tak, že by som v tom mohol pokračovať, ale práve vo Vysokom Mýte sme po prvý raz uvideli kategóriu cestných juniorských pretekov a to sa nám hneď zapáčilo.

Kedy ste si začali myslieť, že budete dobrým, resp. špičkovým pretekárom?

- Tá túžba tam bola asi hneď od začiatku a som rád, že postupne som sa vypracoval až sem. Samozrejme, mojou túžbou je ísť ešte vyššie...

Mali ste svoj vzor, jazdca, ktorého ste chceli napodobniť, resp. ktorého štýl sa vám páčil? Kto to bol konkrétne?

- Loris Capirossi. Zo začiatku možno hlavne preto, lebo jazdil s rovnakým štartovým číslom ako ja, ale v skutočnosti ho mimoriadne obdivujem aj ako jazdca, má pred sebou 22. sezónu na Majstrovstvách sveta a stále patrí do úzkej špičky najlepších pretekárov a to už je čo povedať.

Ktorá zo slovenských či československých motocyklových legiend vám imponovala, hoci len z rozprávania vašich blízkych?

- František Srna. Vo svojej dobe bol špičkovým jazdcom a konštruktérom, ktorý dokázal na doma upravených motocykloch porážať továrenských pretekárov Jawy, dosiahol aj veľa medzinárodných úspechov, žiaľ v roku 1973 zahynul na pretekoch v Bratislave.

Sú vám teda známe mená slovenských motocyklových jazdcov ako František Srna, František Kročka, Peter Baláž, Rudolf Mitošinka, Pavol Dekánek alebo niekto ďalší?

- Áno, vďaka knihám, ktoré v posledných rokoch na Slovensku vyšli a venujú sa práve histórii nášho športu som dosť v obraze a musím povedať , že táto história je veľmi zaujímavá.

Vráťme sa späť k vašej osobe. Aby si vás aj slovenskí priaznivci športu odteraz viac pamätali, čo by ste im odkázali?

- Aby sledovali informácie o mne na internete či v časopisoch, alebo aj v televízii. No veľmi rád budem, ak ma prídu povzbudiť 10. júla na preteky do Brna. Vidieť preteky naživo je najväčší zážitok.

Teraz jazdíte v triede do 1000 centimetrov kubických, predtým to boli šesťstovky. Prečo ste si vybrali práve " ťažké váhy" a nie iné, napríklad stodvadsaťpäťky?

- Samozrejme, najprv sme chceli ísť touto cestou, ale financie nám to nedovolili. Dvojtakty už boli neúnosne drahé. Navyše je to celosvetový trend. Budúcnosť majú jednoznačne štvortakty a potvrdzuje sa to aj v samotných majstrovstvách sveta, kde čaká dvojtaktné stodvadsaťpäťky posledná sezóna a od roku 2012 ich nahradia štvortaktné dvestopäťdesiatky.

Tomáš Svitok
Od budúcej sezóny mení Tomáš Svitok svoju Hondu CBR 1000 RR za značku Ducati

Jazdili ste európsky pohár triedy Superstock 600, koncom vlaňajšej sezóny aj svetový pohár triedy Superstock 1000, ktoré sú pridruženými pretekmi kategórie Superbike. V tejto triede ste absolvovali aj celú tohtoročnú sezónu, pričom v Brne a v Imole ste aj bodovali. Ako hodnotíte tento svoj určite výnimočný úspech?

- Som mimoriadne šťastný, že sa mi to hneď v prvej kompletnej sezóne podarilo. Po celý rok sa nedarilo všetko tak ako by sme chceli, ale išlo hlavne o zbieranie toľko potrebných skúseností a preto som rád, že sa mi podarilo aj dvakrát bodovať.

Vo svojich 19rokoch ste jazdili na svetových okruhoch ako Imola, Magny Cours, Siverstone, Brno a ďalších. Je to pre vás určite výnimočný zážitok, alebo to už beriete ako samozrejmosť?

- Je to určite aj zážitok, ale bolo to hlavne veľa nových skúseností, ktoré sa mi hodia v budúcnosti. Som samozrejme šťastný, že môžem jazdiť na takýchto známych tratiach, navyše v takejto náročnej konkurencii. Nedá sa to vôbec porovnať s domácim šampionátom. Pokiaľ chce jazdec pretekársky rásť, musí sa porovnávať so stále tvrdšou konkurenciou.

Jazdili ste za český klub SMS Racing. Aké ste tam mali zázemie pre váš ďalší rast?

- Bol to nový tím, ale aj napriek tomu sme počas celej sezóny spoločne napredovali, o čom svedčia aj spomenuté body.

A čo slovenské kluby, Slovenská motocyklová federácia alebo slovenskí sponzori? Máte od nich nejakú podporu?

- Kluby si väčšinou zakladajú samotní jazdci a čo sa týka podpory od SMF, tak tá je značne obmedzená, je to rozpočtová organizácia, ktorá funguje na štátnej dotácii, ktorá je však pri finančnej náročnosti motocyklového športu doslova smiešna. Samozrejme, slovenských sponzorov mám a som im nesmierne vďačný, lebo práve vďaka nim môžem vôbec pretekať a napĺňať tak svoje sny.

Túto sezónu ste jazdili na Honde CBR 1000 RR. Ako ste boli s týmto špičkovým motocyklom spokojný?

- Motocykel je to výborný, ale dôležité sú aj jednotlivé komponenty na ňom a napríklad s podvozkom sme tento rok zápasili viac ako by bolo dobré.

Zostávate aj v budúcej sezóne verný značke Honda a tohtoročnému modelu, alebo to bude niečo nové?

- Tentoraz to bude talianska Ducati.

Čo budúca sezóna? Aké máte plány, resp. predsavzatia?

- Vznikol celkom nový, taliansko-slovenský tím Energy Slovakia, kde máme skvelú podporu spoločnosti Ducati Slovakia a pokračujeme vo svetovom pohári Superstock 1000. Cieľom sezóny je potom jazdiť pravidelne na bodovaných miestach a posúvať sa na čoraz vyššie priečky.

Tomáš Svitok
Už v tejto sezóne si Tomáš Svitok (155) vyskúšal nový stroj Ducati na Slovakiaringu

V dlhšom horizonte bude vašim cieľom trieda Superbike, alebo zamierite do niektorej z tried majstrovstiev sveta cestných motocyklov?

- Z toho kde som to logicky vyzerá na postupnosť do Superbikov. Nakoniec aj klasické MS sa zmenili, aj tam je to už o štvortaktoch, takže to má čoraz bližšie k sebe. Ale to je otázka veľmi predčasná, najprv musím uspieť v tejto triede a potom uvidíme...

Je tu koniec roka. Ako a kde budete vítať príchod nového roka? S akými očakávaniami?

- Nový rok budem vítať v kruhu rodiny, s priateľkou a rodičmi a takisto s talianskym šéfmechanikom, ktorý je u nás na dovolenke. A očakávania? Najbližšie sa s novým tímom a zabezpečením už teraz veľmi teším na testovanie, ktoré by sme mali absolvovať vo februári v Španielsku. A potom sa už budem koncentrovať na samotnú pretekársku sezónu.

Tomáš Svitok Tomáš Svitok Tomáš Svitok Tomáš Svitok Tomáš Svitok Tomáš Svitok
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.