TOPTEST: porovnávací test autoservisov

Sobota, 23 júl 2011

Nebývalo zvykom, aby prácu autoopravovní a servisov pravidelne a neverejne (skryte) kontroloval niekto nezávislý. Na takúto činnosť sa u nás podujala súkromná firma, nezávislá a nestranná inšpekčná organizácia Toptest, ktorá svoje výsledky teraz po prvý raz prezentovala pred novinármi.

Toptest
Porovnávací test autorizovaných a nezávislých autoservisov vykonala firma Toptest

Naše autá si vyžadujú pravidelnú údržbu a starostlivosť, ktorá spočíva v pravidelných intervalových prehliadkach. Určuje ich výrobca, väčšinou je to po najazdení dvadsať alebo tridsať tisíc kilometrov. S autom by sme potom mali navštíviť autorizovaný značkový autoservis alebo nezávislý servis. Pravidelné servisné kontroly sa zameriavajú približne na 34 úkonov, od ktorých potom závisí, či kilometre do nasledujúcej pravidelnej prehliadky absolvuje auto bez problémov a bez poruchy.

Utajené kontroly v autoservisoch za účelom zistenia kvality odvedených úkonov pri pravidelných predpísaných servisných prehliadkach je určite dobrý počin organizácie Toptest so sídlom v Nitre. Za päť rokov svojej existencie vykonali pracovníci Toptestu viac ako 750 testov pre rôznych výrobcov automobilov. Cieľom týchto testov bolo objektívne preveriť kvalitu v oblasti predaja a servisu automobilov.

Ľudia z Toptestu skúmali kvalitu pravidelných servisných prehliadok a porovnávali autorizované servisy s neautorizovanými vrátane ceny za absolvované prehliadky. Obstál argument tých, čo si myslia, že ceny servisných prehliadok u neautorizovaných servisov sú lacnejšie?

Do prieskumu zapojil Toptest 16 autorizovaných a rovnaký počet nezávislých servisov na celom Slovensku. Za testovaný automobil si vybrali Škodu Fabia, jeden z najpočetnejších modelov. Škoda je zároveň tou značkou, ktorá má aj najväčšiu sieť autoservisov. Podmienkou zaradenia autorizovaného i nezávislého servisu do testu bolo vykonávanie pravidelných servisných prehliadok áut značky Škoda.

Cestu testovanej Fabie sledovali od odovzdávania do servisu až po jej prevzatie po servisnej prehliadke "kontrolóri" z Toptestu. Sledovali tiež, či servis informuje zákazníka o predbežnej cene prehliadky, či ponúkne zákazníkovi náhradnú mobilitu a iné. Výsledok? Autorizované servisy prvú podmienku splnili na sto, druhú na 94 percent. Nezávislé servisy o cene neinformovali ani v jednom prípade, náhradnú mobilitu ponúkla len približne pätina týchto servisov.

Súčasťou testu autoservisov inšpekčnou organizáciou Toptest bolo aj zisťovanie a odstraňovanie piatich simulovaných porúch, a to, či s autom absolvovali aj predpísanú skúšobnú jazdu. Úspešnosť odstraňovania porúch v nezávislých servisoch bola 27 %, u autorizovaných 80 %.

Toptest
Súčasťou porovnávacieho testu kvality Toptestu bola aj identifikácia simulovaných porúch

V teste Toptestu boli jednoznačne úspešnejšie autorizované servisy. Napríklad: zdokumentovanie vykonaných úkonov (autorizované servisy 94 %, nezávislé 19 %), použitie ochranných návlekov v interiéri auta (88 %, resp. 31 %), vystavenie kópie zákazkového listu (100 %, resp. 31 %), dodržanie avizovaného času ukončenia prác (100 %, resp. 44 %) možnosť použitia platobnej karty (100 %, resp. 50 %), predpokladá cena oproti skutočnej (94 %, resp. 56 %).

Priemerná úspešnosť v porovnávacom teste kvality servisov činila u autorizovaných servisov 86 %, u nezávislých 36 %. Aj v odstraňovaní porúch boli úspešnejšie autorizované servisy (80 % oproti 27 %) a vyššia bola aj kvalita zákazníckeho servisu (95 % oproti 51 %). Priemerná celková cena servisnej prehliadky činila u autorizovaných servisov 145 eur, u nezávislých 123 eur, teda minimálny rozdiel 22 eur v prospech nezávislých servisov, čo však nevyváži rozdiely, o ktorých sme sa skôr zmienili.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.