Toyota smúti za Ove Anderssonom

Sobota, 14 jún 2008

Toyota je hrdá na Oveho Anderssona, bývalého šéfa športových aktivít tejto japonskej automobilky, ktorý ju svojou pracovitosťou, entuziazmom a lojálnosťou postavil na vrchol automobilového športu. Žiaľ, 11. júna tohto roku obletela svet smutná správa o jeho tragickej smrti.

Ove Andersson Ove Andersson

Ove Andersson sa narodil v roku 1938 vo švédskej Uppsale a od detstva mal rád automobilové súťaže. Ako 24-ročný po prvý raz sadol za volant súťažného auta, vlastného Saaba. Lanciu Fulviu doviedol k víťazstvu na španielskej rallye v roku 1967. Príležitostne sa zúčastňoval aj iných motoristických podujatí, ako Targa Florio, Daytona 24 Hours. Jeho prvé veľké víťazstvo prišlo na Rallye Monte Carlo v roku 1971. Bolo to v tíme Alpine Renault.

V roku 1972 v rodnej Uppsale založil svoj vlastný tím Andersson Motorsport a pripravoval súťažný automobil Toyota 1600 GT. V tomto roku sa Ove Andersson stal majstrom Európy a v sezóne 1973 bol jeho spolujazdcom Jean Todt, bývalý úspešný šéf tímu Ferrari F1. Prvý štart s Toyotou 1600 GT sa uskutočnil na RAC Rallye v Anglicku. V roku 1975 vyhral súťaž seriálu majstrovstiev sveta Safari rallye s Peugeotom.

Ove Andersson Ove Andersson

Keď sa presťahoval z Uppsaly do Bruselu, vznikol tu pod jeho taktovkou Toyota Team Europe (TTE). Prestal jazdiť a začal sa venovať budovaniu špičkového tímu. Obrovským úspechom Toyoty v 90. rokoch bol zisk titulu majstra sveta v rallye Španielom Carlosom Sainzom s Toyotou Celica v rokoch 1990 a 1992. Práve za týmto úspechom bola skvelá manažérska práca Oveho Anderssona.

Významným za jeho pôsobenia v tíme Toyota bolo predstavenie súťažného automobilu Toyota Corolla v špecifikácii WRC v roku 1997. Toyota v seriáli majstrovstiev sveta získala spolu do roku 1999 43 víťazstiev a 3 tituly v značkách.

Ďalšou etapu v jeho živote boli preteky 24 hodín LeMans, pre ktoré sympatický Švéd pripravil úplne nový automobil Toyota GT One, ktorý v týchto pretekoch v roku 1999 obsadil 2. miesta. Potom prišla formula 1. Inžinieri a technici spoločnosti Toyota Motorsport GmbH skonštruovali pod vedením Anderssona prvý prototyp F1 pre tím Panasonic Toyota Racing, ktorý sa o rok neskôr dostal do kolotoča F1. Od roku 2003 bol Ove Andersson oficiálnym tímovým poradcom.

Toyota bola jeho životom. Automobilový šport, v ktorom sa tak veľmi angažoval, sa stal Ovemu Anderssonovi v 70. roku jeho života osudným. Počas pretekov historických automobilov Milligan Vintage Trial v južnej Afrike sa stal účastníkom nehody, keď na neprehľadnom mieste trate došlo k čelnému nárazu jeho historického vozidla s iným automobilom. V jeho osobe odišla významná legenda svetového automobilového športu. Česť jeho pamiatke!

Autor: J. Goldberger
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.