Toyota smúti za Ove Anderssonom

Sobota, 14 jún 2008

Toyota je hrdá na Oveho Anderssona, bývalého šéfa športových aktivít tejto japonskej automobilky, ktorý ju svojou pracovitosťou, entuziazmom a lojálnosťou postavil na vrchol automobilového športu. Žiaľ, 11. júna tohto roku obletela svet smutná správa o jeho tragickej smrti.

Ove Andersson Ove Andersson

Ove Andersson sa narodil v roku 1938 vo švédskej Uppsale a od detstva mal rád automobilové súťaže. Ako 24-ročný po prvý raz sadol za volant súťažného auta, vlastného Saaba. Lanciu Fulviu doviedol k víťazstvu na španielskej rallye v roku 1967. Príležitostne sa zúčastňoval aj iných motoristických podujatí, ako Targa Florio, Daytona 24 Hours. Jeho prvé veľké víťazstvo prišlo na Rallye Monte Carlo v roku 1971. Bolo to v tíme Alpine Renault.

V roku 1972 v rodnej Uppsale založil svoj vlastný tím Andersson Motorsport a pripravoval súťažný automobil Toyota 1600 GT. V tomto roku sa Ove Andersson stal majstrom Európy a v sezóne 1973 bol jeho spolujazdcom Jean Todt, bývalý úspešný šéf tímu Ferrari F1. Prvý štart s Toyotou 1600 GT sa uskutočnil na RAC Rallye v Anglicku. V roku 1975 vyhral súťaž seriálu majstrovstiev sveta Safari rallye s Peugeotom.

Ove Andersson Ove Andersson

Keď sa presťahoval z Uppsaly do Bruselu, vznikol tu pod jeho taktovkou Toyota Team Europe (TTE). Prestal jazdiť a začal sa venovať budovaniu špičkového tímu. Obrovským úspechom Toyoty v 90. rokoch bol zisk titulu majstra sveta v rallye Španielom Carlosom Sainzom s Toyotou Celica v rokoch 1990 a 1992. Práve za týmto úspechom bola skvelá manažérska práca Oveho Anderssona.

Významným za jeho pôsobenia v tíme Toyota bolo predstavenie súťažného automobilu Toyota Corolla v špecifikácii WRC v roku 1997. Toyota v seriáli majstrovstiev sveta získala spolu do roku 1999 43 víťazstiev a 3 tituly v značkách.

Ďalšou etapu v jeho živote boli preteky 24 hodín LeMans, pre ktoré sympatický Švéd pripravil úplne nový automobil Toyota GT One, ktorý v týchto pretekoch v roku 1999 obsadil 2. miesta. Potom prišla formula 1. Inžinieri a technici spoločnosti Toyota Motorsport GmbH skonštruovali pod vedením Anderssona prvý prototyp F1 pre tím Panasonic Toyota Racing, ktorý sa o rok neskôr dostal do kolotoča F1. Od roku 2003 bol Ove Andersson oficiálnym tímovým poradcom.

Toyota bola jeho životom. Automobilový šport, v ktorom sa tak veľmi angažoval, sa stal Ovemu Anderssonovi v 70. roku jeho života osudným. Počas pretekov historických automobilov Milligan Vintage Trial v južnej Afrike sa stal účastníkom nehody, keď na neprehľadnom mieste trate došlo k čelnému nárazu jeho historického vozidla s iným automobilom. V jeho osobe odišla významná legenda svetového automobilového športu. Česť jeho pamiatke!

Autor: J. Goldberger
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.