Toyota smúti za Ove Anderssonom

Sobota, 14 jún 2008

Toyota je hrdá na Oveho Anderssona, bývalého šéfa športových aktivít tejto japonskej automobilky, ktorý ju svojou pracovitosťou, entuziazmom a lojálnosťou postavil na vrchol automobilového športu. Žiaľ, 11. júna tohto roku obletela svet smutná správa o jeho tragickej smrti.

Ove Andersson Ove Andersson

Ove Andersson sa narodil v roku 1938 vo švédskej Uppsale a od detstva mal rád automobilové súťaže. Ako 24-ročný po prvý raz sadol za volant súťažného auta, vlastného Saaba. Lanciu Fulviu doviedol k víťazstvu na španielskej rallye v roku 1967. Príležitostne sa zúčastňoval aj iných motoristických podujatí, ako Targa Florio, Daytona 24 Hours. Jeho prvé veľké víťazstvo prišlo na Rallye Monte Carlo v roku 1971. Bolo to v tíme Alpine Renault.

V roku 1972 v rodnej Uppsale založil svoj vlastný tím Andersson Motorsport a pripravoval súťažný automobil Toyota 1600 GT. V tomto roku sa Ove Andersson stal majstrom Európy a v sezóne 1973 bol jeho spolujazdcom Jean Todt, bývalý úspešný šéf tímu Ferrari F1. Prvý štart s Toyotou 1600 GT sa uskutočnil na RAC Rallye v Anglicku. V roku 1975 vyhral súťaž seriálu majstrovstiev sveta Safari rallye s Peugeotom.

Ove Andersson Ove Andersson

Keď sa presťahoval z Uppsaly do Bruselu, vznikol tu pod jeho taktovkou Toyota Team Europe (TTE). Prestal jazdiť a začal sa venovať budovaniu špičkového tímu. Obrovským úspechom Toyoty v 90. rokoch bol zisk titulu majstra sveta v rallye Španielom Carlosom Sainzom s Toyotou Celica v rokoch 1990 a 1992. Práve za týmto úspechom bola skvelá manažérska práca Oveho Anderssona.

Významným za jeho pôsobenia v tíme Toyota bolo predstavenie súťažného automobilu Toyota Corolla v špecifikácii WRC v roku 1997. Toyota v seriáli majstrovstiev sveta získala spolu do roku 1999 43 víťazstiev a 3 tituly v značkách.

Ďalšou etapu v jeho živote boli preteky 24 hodín LeMans, pre ktoré sympatický Švéd pripravil úplne nový automobil Toyota GT One, ktorý v týchto pretekoch v roku 1999 obsadil 2. miesta. Potom prišla formula 1. Inžinieri a technici spoločnosti Toyota Motorsport GmbH skonštruovali pod vedením Anderssona prvý prototyp F1 pre tím Panasonic Toyota Racing, ktorý sa o rok neskôr dostal do kolotoča F1. Od roku 2003 bol Ove Andersson oficiálnym tímovým poradcom.

Toyota bola jeho životom. Automobilový šport, v ktorom sa tak veľmi angažoval, sa stal Ovemu Anderssonovi v 70. roku jeho života osudným. Počas pretekov historických automobilov Milligan Vintage Trial v južnej Afrike sa stal účastníkom nehody, keď na neprehľadnom mieste trate došlo k čelnému nárazu jeho historického vozidla s iným automobilom. V jeho osobe odišla významná legenda svetového automobilového športu. Česť jeho pamiatke!

Autor: J. Goldberger
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.