Tuhé mrazy a teplo v kabíne auta

Utorok, 07 február 2012

Máte problém rýchlo si vykúriť auto v tomto extrémne zimnom počasí, keď ortuť teplomera klesá pod mínus desať stupňov a na väčšine územia Slovenska aj pod mínus dvadsať? Trvá príliš dlho, než sa interiér vášho auta vyhreje na príjemných 22 stupňov Celzia? Možno je to tým, že máte typ auta, ktoré sa pri týchto vonkajších teplotách zohrieva pomalšie ako to, ktoré svojim majiteľom už po niekoľkých minútach spríjemní svojím teplom jazdu.

Auto a zima
Úlohou testu ADAC-u bolo zohriať interiér na 22 ºC pri vonkajšej teplote mínus 10 ºC

Problematike vyhrievania interiérov osobných automobilov sa venoval nemecký autoklub ADAC. Porovnával účinnosť kúrenia osobných automobilov a zistil veľké rozdiely v časoch potrebných na vykúrenie kabíny áut rôznych značiek a modelov. Pri tomto porovnávaní činil rozdiel medzi modelmi s najlepším a najhorším výsledkom až dvadsať minút.

Požiadavkou ADAC-u pri tomto teste bolo zohriať interiér na 22 stupňov Celzia pri vonkajšej teplote mínus desať stupňov. Výsledky ukázali, že kabíny áut s benzínovými motormi sa vyhrejú rýchlejšie. Vznetové motory sa zohrievajú omnoho pomalšie, preto im trvá dlhšie, kým vyhrejú interiér na požadovanú teplotu.

Dôvodov, prečo je tomu tak, je viacero. Jedným je aj fakt, že sú masívnejšie, viac dimenzované, takže najprv sa musí zohriať materiál, blok a hlava motora, až potom môžu vyhrievať kabínu. Majú aj vyššiu účinnosť ako benzínové a odpadového tepla je teda menej. Aj preto sa napríklad interiér VW Polo s benzínovým motorom zohrial až o osem minút rýchlejšie ako kabína toho istého auta s dieselovým agregátom.

Všeobecne platí, že pomalšie sa vyhreje vnútorný priestor veľkopriestorových áut, teda MPV. Väčšina z nich skončila v teste ADACu medzi najhoršími. Platí to napríklad o VW Sharan, Fiate Dobló Combi alebo Mercedese Viano. Ale napríklad aj Smart ForTwo sa zohrieval na teplotu 22 stupňov približne rovnako dlho, až dvadsať minút. Ale aj dieselová Fabia Combi 1,6 TDI potrebovala na vyhriate interiéru na 22 ºC viac ako 20 minút. Naopak, dobre na tom je Škoda Octavia s benzínovým motorom 1,6.

Otázkou môže byť, či rýchlosť vyhriatia interiéru môže ovplyvniť vodič. A ak môže, tak ako. Najjednoduchšou radou je, že po naštartovaní a krátkom chode motora na mieste prispôsobí jazdu tak, aby viac využíval nižšie prevodové stupne a vyššie otáčky. Prakticky to znamená, že tam, kde sme bežne jazdili na treťom prevodovom stupni, radšej ponecháme zaradenú "dvojku", tam, kde "štvorku", tak teraz radšej jazdíme na "trojku" a namiesto "päťky" jazdíme so zaradenou "štvorkou".

Rýchlejšie sa vyhrejú napríklad aj interiéry Mazdy 3 s dieselovým dvojlitrom a BMW X5 s trojlitrovým dieselovým agregátom, ktorým vyhriatie interiéru na 22 ºC trvá približne 15 minút. Víťaz testu Mercedes-Benz E 500 Coupé potreboval na to deväť minút a Volvo S60 napriek dieselovému päťvalcu desať minút.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.