Tuning BSR už aj na Slovensku

Piatok, 17 február 2012

Švédska firma Svenska BSR AB, špičkový tuningový špecialista, vstupuje aj na slovenský trh. BSR upravuje výkony motorov, ale robí aj konverzie pre pohon na BioEtanol E85, ktorý šetrí životné prostredie i peňaženku majiteľa auta.

Opt jednotka PPC3II
Graf jasne ukazuje, ako sa po úprave riadiacej jednotky motora zvýši výkon motora (červené políčko) i krútiaci moment (modré)

Firma pôsobí v 28 štátoch sveta na piatich kontinentoch, poznajú ju v Kanade, USA, ale aj v Austrálii, na Thajwane, Juhoafrickej republike a mnohých štátoch Európy. BSR vznikla v roku 1991 a ponúka napríklad optimalizačný softvér riadiacich jednotiek motorov pre väčšinu významných značiek.

BSR realizovala aj vývoj motorového manažmentu pre švédsky superšport Koeninsegg, ktorý v rokoch 2004 a 2005 získal ocenenie najvýkonnejší motor sveta. Tuningový úpravca BSR používa unikátny a sofistikovaný PPC3 Tuning Systém, ktorý umožňuje prehrať softvér riadiacej jednotky motora (ECU) cez diagnostickú zástrčku OBD bez nutnosti použitia náradia alebo bez otvorenia kapoty.

Konverzia pohonu bežného automobilu na E85 je ďalšia činnosť firmy BSR. Na Slovensku vzhľadom na dostupnosť paliva BioEtanol E85 je teraz menej aktuálna, ale čerpacie stanice s týmto palivom sa rozrastajú v susedných Čechách, ale aj ostatných štátoch Európy. Palivo produkuje menej škodlivých emisií, motor má vyšší výkon a cena Etanolu E85 je oproti benzínu Natural 95 výrazne nižšia.

Pokiaľ vodič nemá v dosahu palivo E85, môže "tankovať" do nádrže svojho auta aj benzín Natural 95, pretože obe palivá sa môžu vzájomne miešať v akomkoľvek pomere. Pohon na palivo E85 je perspektívny aj z pohľadu platenia cestnej dane, ktoré je už dnes v niektorých štátoch bežné.

Autor: J. Goldberger
Foto: BSR
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.