Už Renault 5 bol priekopníkom eco automobilov

Štvrtok, 14 august 2014

Jedným z modelov Renaultu, ktoré sa výrazne zapísali do jeho 115 ročnej histórie, bol Renault 5. Na trh ho uviedli v roku 1972. Ujal sa a jeho predaje utešene rástli. To ajj napriek ropnej kríze v roku 1973.

renault 5
Malé auto, malá spotreba. Menší motor, ešte nižšia spotreba. Približne tak vyzeral pred približne štyridsiatimi rokmi downsizing automobilky Renault. A bol úspešný

Prvá ropná kríza, počas ktorej sa cena ropy zvýšila z troch amerických dolárov za barel na 5,12 dolárov, donútila automobilový priemysel hľadať riešenia ako znížiť spotrebu paliva. Keď zasiahla druhá ropná kríza v roku 1979, bol Renault 5 vďaka nízkej spotrebe pripravený lacno slúžiť.

V spoločnosti Renault sa problémom zníženia spotreby zaoberal pán s menom George Douin, ktorý navrhol riešenie neskôr známe ako GT Lisation. V praxi to znamenalo zvýšiť objem motora a predĺžiť prevodové stupne. Pomalší rozbeh znamenal nielen nižšiu spotrebu, ale aj tichší a čistejší motor. Problém s daňou za vozidlo, ktorej výška sa odvíjala od objemu motora, vyriešila spoločnosť Renault návrhom, aby sa do úvahy brala navyše aj dĺžka prevodových stupňov.

Vo februári 1976 predstavila automobilka model Renault 5 GTL, ktorý mal oproti aktuálnym modelom výrazne nižšiu spotrebu paliva. Ponúkal tiež nové ochranné bočné lišty, ktoré boli veľmi užitočné najmä pri parkovaní v meste. A tak sa verzia GTL čoskoro stala najpredávanejšou verziou modelu Renault 5.

Diskusie o trvalej udržateľnosti prírodných zdrojov sa začali už v roku 1975, Ďalšiu ropnú krízu svet očakával v roku 1979. Tieto štyri roky poskytovali priestor na hľadanie riešenia ako sa vyrovnať s krízou. Padlo rozhodnutie optimalizovať spotrebu modelu Renault 5 GTL.

Vzhľadom na nízku váhu vozidla (len 785 kg) prichádzalo do úvahy zníženie objemu motora z 1289 cm³ na 1108 cm³. To mohlo mať vo Francúzsku dopad aj na zníženie dane za vozidlo. V polovici roka 1979 sa Renault rozhodol ísť do rizika a skombinoval motorizáciu modelov R5 TL a R5 GTL. Výsledok? Nový pohonný agregát s objemom valcov 1108 cm³.

Toto rozhodnutie bolo správne. Druhá ropná kríza, ktorú sprevádzala islamská revolúcia v Iráne, vytlačila cenu za ropu až na 13 dolárov za barel. Model R5 mal spotrebu len 4,9 l/100 km pri rýchlosti 90 km/h, 6,8 l/100 km pri 120 km/h a v meste 6,3 l, čo bola o 28 % nižšia spotreba ako mal predchodca.

V roku 1980 predstavil Renault aj päťdverovú karosériu a vynovený interiér. V ten istý rok sa stal model Renault 5 európskym lídrom s podielom na trhu 5,37 % čím predbehol konkurenciu z PSA. Vo Francúzsku mal Renault 5 podiel na trhu až 16 %, vďaka čomu dosiahla automobilka na domácom trhu podiel až 40 %.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.