Už Renault 5 bol priekopníkom eco automobilov

Štvrtok, 14 august 2014

Jedným z modelov Renaultu, ktoré sa výrazne zapísali do jeho 115 ročnej histórie, bol Renault 5. Na trh ho uviedli v roku 1972. Ujal sa a jeho predaje utešene rástli. To ajj napriek ropnej kríze v roku 1973.

renault 5
Malé auto, malá spotreba. Menší motor, ešte nižšia spotreba. Približne tak vyzeral pred približne štyridsiatimi rokmi downsizing automobilky Renault. A bol úspešný

Prvá ropná kríza, počas ktorej sa cena ropy zvýšila z troch amerických dolárov za barel na 5,12 dolárov, donútila automobilový priemysel hľadať riešenia ako znížiť spotrebu paliva. Keď zasiahla druhá ropná kríza v roku 1979, bol Renault 5 vďaka nízkej spotrebe pripravený lacno slúžiť.

V spoločnosti Renault sa problémom zníženia spotreby zaoberal pán s menom George Douin, ktorý navrhol riešenie neskôr známe ako GT Lisation. V praxi to znamenalo zvýšiť objem motora a predĺžiť prevodové stupne. Pomalší rozbeh znamenal nielen nižšiu spotrebu, ale aj tichší a čistejší motor. Problém s daňou za vozidlo, ktorej výška sa odvíjala od objemu motora, vyriešila spoločnosť Renault návrhom, aby sa do úvahy brala navyše aj dĺžka prevodových stupňov.

Vo februári 1976 predstavila automobilka model Renault 5 GTL, ktorý mal oproti aktuálnym modelom výrazne nižšiu spotrebu paliva. Ponúkal tiež nové ochranné bočné lišty, ktoré boli veľmi užitočné najmä pri parkovaní v meste. A tak sa verzia GTL čoskoro stala najpredávanejšou verziou modelu Renault 5.

Diskusie o trvalej udržateľnosti prírodných zdrojov sa začali už v roku 1975, Ďalšiu ropnú krízu svet očakával v roku 1979. Tieto štyri roky poskytovali priestor na hľadanie riešenia ako sa vyrovnať s krízou. Padlo rozhodnutie optimalizovať spotrebu modelu Renault 5 GTL.

Vzhľadom na nízku váhu vozidla (len 785 kg) prichádzalo do úvahy zníženie objemu motora z 1289 cm³ na 1108 cm³. To mohlo mať vo Francúzsku dopad aj na zníženie dane za vozidlo. V polovici roka 1979 sa Renault rozhodol ísť do rizika a skombinoval motorizáciu modelov R5 TL a R5 GTL. Výsledok? Nový pohonný agregát s objemom valcov 1108 cm³.

Toto rozhodnutie bolo správne. Druhá ropná kríza, ktorú sprevádzala islamská revolúcia v Iráne, vytlačila cenu za ropu až na 13 dolárov za barel. Model R5 mal spotrebu len 4,9 l/100 km pri rýchlosti 90 km/h, 6,8 l/100 km pri 120 km/h a v meste 6,3 l, čo bola o 28 % nižšia spotreba ako mal predchodca.

V roku 1980 predstavil Renault aj päťdverovú karosériu a vynovený interiér. V ten istý rok sa stal model Renault 5 európskym lídrom s podielom na trhu 5,37 % čím predbehol konkurenciu z PSA. Vo Francúzsku mal Renault 5 podiel na trhu až 16 %, vďaka čomu dosiahla automobilka na domácom trhu podiel až 40 %.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5