Už Renault 5 bol priekopníkom eco automobilov

Štvrtok, 14 august 2014

Jedným z modelov Renaultu, ktoré sa výrazne zapísali do jeho 115 ročnej histórie, bol Renault 5. Na trh ho uviedli v roku 1972. Ujal sa a jeho predaje utešene rástli. To ajj napriek ropnej kríze v roku 1973.

renault 5
Malé auto, malá spotreba. Menší motor, ešte nižšia spotreba. Približne tak vyzeral pred približne štyridsiatimi rokmi downsizing automobilky Renault. A bol úspešný

Prvá ropná kríza, počas ktorej sa cena ropy zvýšila z troch amerických dolárov za barel na 5,12 dolárov, donútila automobilový priemysel hľadať riešenia ako znížiť spotrebu paliva. Keď zasiahla druhá ropná kríza v roku 1979, bol Renault 5 vďaka nízkej spotrebe pripravený lacno slúžiť.

V spoločnosti Renault sa problémom zníženia spotreby zaoberal pán s menom George Douin, ktorý navrhol riešenie neskôr známe ako GT Lisation. V praxi to znamenalo zvýšiť objem motora a predĺžiť prevodové stupne. Pomalší rozbeh znamenal nielen nižšiu spotrebu, ale aj tichší a čistejší motor. Problém s daňou za vozidlo, ktorej výška sa odvíjala od objemu motora, vyriešila spoločnosť Renault návrhom, aby sa do úvahy brala navyše aj dĺžka prevodových stupňov.

Vo februári 1976 predstavila automobilka model Renault 5 GTL, ktorý mal oproti aktuálnym modelom výrazne nižšiu spotrebu paliva. Ponúkal tiež nové ochranné bočné lišty, ktoré boli veľmi užitočné najmä pri parkovaní v meste. A tak sa verzia GTL čoskoro stala najpredávanejšou verziou modelu Renault 5.

Diskusie o trvalej udržateľnosti prírodných zdrojov sa začali už v roku 1975, Ďalšiu ropnú krízu svet očakával v roku 1979. Tieto štyri roky poskytovali priestor na hľadanie riešenia ako sa vyrovnať s krízou. Padlo rozhodnutie optimalizovať spotrebu modelu Renault 5 GTL.

Vzhľadom na nízku váhu vozidla (len 785 kg) prichádzalo do úvahy zníženie objemu motora z 1289 cm³ na 1108 cm³. To mohlo mať vo Francúzsku dopad aj na zníženie dane za vozidlo. V polovici roka 1979 sa Renault rozhodol ísť do rizika a skombinoval motorizáciu modelov R5 TL a R5 GTL. Výsledok? Nový pohonný agregát s objemom valcov 1108 cm³.

Toto rozhodnutie bolo správne. Druhá ropná kríza, ktorú sprevádzala islamská revolúcia v Iráne, vytlačila cenu za ropu až na 13 dolárov za barel. Model R5 mal spotrebu len 4,9 l/100 km pri rýchlosti 90 km/h, 6,8 l/100 km pri 120 km/h a v meste 6,3 l, čo bola o 28 % nižšia spotreba ako mal predchodca.

V roku 1980 predstavil Renault aj päťdverovú karosériu a vynovený interiér. V ten istý rok sa stal model Renault 5 európskym lídrom s podielom na trhu 5,37 % čím predbehol konkurenciu z PSA. Vo Francúzsku mal Renault 5 podiel na trhu až 16 %, vďaka čomu dosiahla automobilka na domácom trhu podiel až 40 %.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.