Už Renault 5 bol priekopníkom eco automobilov

Štvrtok, 14 august 2014

Jedným z modelov Renaultu, ktoré sa výrazne zapísali do jeho 115 ročnej histórie, bol Renault 5. Na trh ho uviedli v roku 1972. Ujal sa a jeho predaje utešene rástli. To ajj napriek ropnej kríze v roku 1973.

renault 5
Malé auto, malá spotreba. Menší motor, ešte nižšia spotreba. Približne tak vyzeral pred približne štyridsiatimi rokmi downsizing automobilky Renault. A bol úspešný

Prvá ropná kríza, počas ktorej sa cena ropy zvýšila z troch amerických dolárov za barel na 5,12 dolárov, donútila automobilový priemysel hľadať riešenia ako znížiť spotrebu paliva. Keď zasiahla druhá ropná kríza v roku 1979, bol Renault 5 vďaka nízkej spotrebe pripravený lacno slúžiť.

V spoločnosti Renault sa problémom zníženia spotreby zaoberal pán s menom George Douin, ktorý navrhol riešenie neskôr známe ako GT Lisation. V praxi to znamenalo zvýšiť objem motora a predĺžiť prevodové stupne. Pomalší rozbeh znamenal nielen nižšiu spotrebu, ale aj tichší a čistejší motor. Problém s daňou za vozidlo, ktorej výška sa odvíjala od objemu motora, vyriešila spoločnosť Renault návrhom, aby sa do úvahy brala navyše aj dĺžka prevodových stupňov.

Vo februári 1976 predstavila automobilka model Renault 5 GTL, ktorý mal oproti aktuálnym modelom výrazne nižšiu spotrebu paliva. Ponúkal tiež nové ochranné bočné lišty, ktoré boli veľmi užitočné najmä pri parkovaní v meste. A tak sa verzia GTL čoskoro stala najpredávanejšou verziou modelu Renault 5.

Diskusie o trvalej udržateľnosti prírodných zdrojov sa začali už v roku 1975, Ďalšiu ropnú krízu svet očakával v roku 1979. Tieto štyri roky poskytovali priestor na hľadanie riešenia ako sa vyrovnať s krízou. Padlo rozhodnutie optimalizovať spotrebu modelu Renault 5 GTL.

Vzhľadom na nízku váhu vozidla (len 785 kg) prichádzalo do úvahy zníženie objemu motora z 1289 cm³ na 1108 cm³. To mohlo mať vo Francúzsku dopad aj na zníženie dane za vozidlo. V polovici roka 1979 sa Renault rozhodol ísť do rizika a skombinoval motorizáciu modelov R5 TL a R5 GTL. Výsledok? Nový pohonný agregát s objemom valcov 1108 cm³.

Toto rozhodnutie bolo správne. Druhá ropná kríza, ktorú sprevádzala islamská revolúcia v Iráne, vytlačila cenu za ropu až na 13 dolárov za barel. Model R5 mal spotrebu len 4,9 l/100 km pri rýchlosti 90 km/h, 6,8 l/100 km pri 120 km/h a v meste 6,3 l, čo bola o 28 % nižšia spotreba ako mal predchodca.

V roku 1980 predstavil Renault aj päťdverovú karosériu a vynovený interiér. V ten istý rok sa stal model Renault 5 európskym lídrom s podielom na trhu 5,37 % čím predbehol konkurenciu z PSA. Vo Francúzsku mal Renault 5 podiel na trhu až 16 %, vďaka čomu dosiahla automobilka na domácom trhu podiel až 40 %.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.