V Berlíne o celoeurópskom projekte eCall

Utorok, 23 október 2012

Rýchla pomoc pri dopravných nehodách môže zachrániť ľudské životy a účinne pomôcť zraneným osobám. K tomu majú napomôcť moderné automatizované komunikačné systémy. Potrebné sú hlavne pri ťažných haváriách, kedy účastníci nehody sami nedokážu privolať pomoc. Riešením je zriadenie operačných stredísk integrovaných záchranných systémov a vybavenie vozidiel primeranou komunikačnou technikou.

Škoda Oct eCall
Testovacia Škoda Octavia, ktorú v Berlíne prezentovala česká implementačná skupina

Práve o týchto otázkach sa rokovalo v Berlíne na medzinárodnej konferencii. Na programe bol celoeurópsky projekt eCall, ktorého cieľom je zabezpečiť plne automatizované volanie z motorového vozidla v núdzi na najbližšiu centrálu linky 112, čo by malo začať fungovať od roku 2015. Do operačného strediska integrovaných záchranných systémov sa prenesú súradnice polohy vozidla, z ktorého sa volá o pomoc, jeho identifikácia, počet osôb vo vozidle, čo sa určí na základe počtu zapnutých bezpečnostných pásov v čase udalosti.

Ďalšie informácie o vozidle získa operačné stredisko prepojením na národný centrálny register vozidiel. V prípade, že na území daného štátu havaruje vozidlo z inej krajiny, informácie sa získajú z príslušného národného registra pomocou medzinárodnej siete pre výmenu informácií o vozidlách a vodičských oprávneniach Eucaris. Medzi vozidlom a operačným záchranným strediskom bude hneď po nehode nastavený hlasový komunikačný kanál pomocou špecializovanej elektronickej jednotky umiestnenej vo vozidle.

V súčasnosti prebieha pilotný projekt implementácie a testovania HeERO (HarmonisedeCallEuropean Pilot), na ktorom sa zúčastňujú vybrané európske krajiny. Cieľom je odskúšať všetky technológie a postupy, získať skúsenosti, a tým zaistiť hladký priebeh následnej implementácie v celej Európe. Od roku 2015 bude každý nový automobil dodávaný na európsky trh povinne vybavený komunikačnou jednotkou eCall. Systém má fungovať nielen v členských krajinách Európskej únie, ale aj na Islande, v Nórsku a vo Švajčiarsku.

Rýchle informácie o nehode a miesto presnej polohy vozidla skráti čas potrebný na poskytnutie okamžitej pomoci o 50 % mimo mesta a o 40 % v mestách. Vďaka tomu sa očakáva, že systém eCall zachráni v Európskej únii každý rok až 2500 ľudských životov a zníži závažné následky u desiatok tisícov zranených.

Len ekonomické straty spôsobené dopravnými nehodami v štátoch Európskej únie predstavujú viac ako 160 miliárd eur ročne. Ak by všetky automobily boli vybavené systémom eCall, bolo by možné ročne ušetriť až 20 miliárd eur.

Autor: janGold-Strel
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.