V Berlíne o celoeurópskom projekte eCall

Utorok, 23 október 2012

Rýchla pomoc pri dopravných nehodách môže zachrániť ľudské životy a účinne pomôcť zraneným osobám. K tomu majú napomôcť moderné automatizované komunikačné systémy. Potrebné sú hlavne pri ťažných haváriách, kedy účastníci nehody sami nedokážu privolať pomoc. Riešením je zriadenie operačných stredísk integrovaných záchranných systémov a vybavenie vozidiel primeranou komunikačnou technikou.

Škoda Oct eCall
Testovacia Škoda Octavia, ktorú v Berlíne prezentovala česká implementačná skupina

Práve o týchto otázkach sa rokovalo v Berlíne na medzinárodnej konferencii. Na programe bol celoeurópsky projekt eCall, ktorého cieľom je zabezpečiť plne automatizované volanie z motorového vozidla v núdzi na najbližšiu centrálu linky 112, čo by malo začať fungovať od roku 2015. Do operačného strediska integrovaných záchranných systémov sa prenesú súradnice polohy vozidla, z ktorého sa volá o pomoc, jeho identifikácia, počet osôb vo vozidle, čo sa určí na základe počtu zapnutých bezpečnostných pásov v čase udalosti.

Ďalšie informácie o vozidle získa operačné stredisko prepojením na národný centrálny register vozidiel. V prípade, že na území daného štátu havaruje vozidlo z inej krajiny, informácie sa získajú z príslušného národného registra pomocou medzinárodnej siete pre výmenu informácií o vozidlách a vodičských oprávneniach Eucaris. Medzi vozidlom a operačným záchranným strediskom bude hneď po nehode nastavený hlasový komunikačný kanál pomocou špecializovanej elektronickej jednotky umiestnenej vo vozidle.

V súčasnosti prebieha pilotný projekt implementácie a testovania HeERO (HarmonisedeCallEuropean Pilot), na ktorom sa zúčastňujú vybrané európske krajiny. Cieľom je odskúšať všetky technológie a postupy, získať skúsenosti, a tým zaistiť hladký priebeh následnej implementácie v celej Európe. Od roku 2015 bude každý nový automobil dodávaný na európsky trh povinne vybavený komunikačnou jednotkou eCall. Systém má fungovať nielen v členských krajinách Európskej únie, ale aj na Islande, v Nórsku a vo Švajčiarsku.

Rýchle informácie o nehode a miesto presnej polohy vozidla skráti čas potrebný na poskytnutie okamžitej pomoci o 50 % mimo mesta a o 40 % v mestách. Vďaka tomu sa očakáva, že systém eCall zachráni v Európskej únii každý rok až 2500 ľudských životov a zníži závažné následky u desiatok tisícov zranených.

Len ekonomické straty spôsobené dopravnými nehodami v štátoch Európskej únie predstavujú viac ako 160 miliárd eur ročne. Ak by všetky automobily boli vybavené systémom eCall, bolo by možné ročne ušetriť až 20 miliárd eur.

Autor: janGold-Strel
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.