V Bratislave pribudli nové nabíjacie stanice pre elektromobily

Pondelok, 18 december 2017

Slabá infraštruktúra a riedka sieť nabíjacích staníc sú jednou z príčin, prečo je na Slovensku v prevádzke tak málo elektromobilov (okrem ich vysokej ceny). K postupnému zahusťovaniu siete nabíjacích staníc môže prispieť spolupráca automobilky Nissan so Slovenskou akadémiou vied (SAV) a s firmou Zero Emission. Prvým krokom je uvedenie dvoch unikátnych nabíjacích staníc, ktoré v týchto dňoch uviedli v areáli SAV do činnosti.

Nissan Leaf a nabíjacie stanice
Nissan Leaf s elektrickým pohonom, najrozšírenejší elektromobil na svete

Nabíjacie stanice Vehicle to Grid a Tritium slávnostne odovzdali v Bratislave do prevádzky 15. decembra. Najmä technológia Vehicle to Grid je unikátna v tom, že vie vracať nadbytočnú energiu na doplnenie a stabilizáciu miestnej elektrickej siete. Tento systém je nainštalovaný prvýkrát v krajinách vyšehradského regiónu.

Nabíjacia jednotka Vehicle to Grid má unikátne obojsmerné napájanie, čo znamená, že ak auto s čisto elektrickým pohonom stojí a nespotrebováva energiu z vlastných batérií, je stanica Vehicle to Grid schopná odoberať túto energiu a vracať späť do siete. Takto to na spustení prevádzky vysvetlil marketingový manažér spoločnosti Nissan Vincent Ricoux.

Zabudovaniu nabíjacích staníc v areáli SAV predchádzala ponuka automobilky Nissan a slovenskej spoločnosti Zero Emission Slovenskej akadémii vied. Jej predmetom bolo najmä podporiť rozvoj elektromobility na Slovensku.

Následne zainteresovaní podpísali Memorandum o porozumení, kde jednou z nosných tém bola elektromobilita a ktorého súčasťou sú aj potenciálne projekty pre akadémiu vied v tejto oblasti. SAV plánuje kúpiť vďaka projektu najprv dva elektromobily a využiť toto nabíjacie miesto v prvom rade na vedecké účely. Tiež pre pracovníkov akadémie alebo ústavy SAV, ktoré sa rozhodnú ísť cestou elektromobility.

Počin Nissanu a SAV by mohol byť napríklad malou kvapkou do rozšírenia európskej infraštruktúry elektromobility, na rozvoj ktorej, teda na vybudovanie nových nabíjacích staníc v Európe vyčlenila Európska komisia do roku 2020 sumu 900 miliónov eur. Potom sa zvýšil ich počet zo súčasných 200 tisíc na potrebných 800 tisíc.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Sikyna
V tureckom Efyone sa išlo ďalšie v poradí už 18. podujatie seriálu majstrovstiev sveta v motokrose. V triede MX2 jazdil aj jediný slovenský zástupca a pravidelný účastník seriálu Richard Šikyňa. Na motocykli KTM 250 SXF obsadil v dvoch jazdách 16. a 15. miesto a získal spolu ďalších jedenásť bodov do priebežného hodnotenia majstrovstiev sveta. Napriek tomu, ako to po pretekoch povedal, že jeho rýchlosť v pretekoch nebola taká, na akú má. Svoju bodovú zbierku si navýšil na 53 bodov a v hodnotení seriálu poskočil z 29. na 27. priečku. Najbližšie bude úspešný mladý motokrosár štartovať v Nemecku na pretekoch ADAC-u v Gaildorfe.
Skoda Koroq
Pápež František počas dvojdňovej návštevy Írska v rámci Svetového stretnutia rodín 2018 v Dubline použil štyri špeciálne upravené automobily Škoda Rapid Spaceback. Automobilka bola aj oficiálnym partnerom 9. ročníka tohto svetového podujatia, ktoré sa koná každé tri roky. Škoda poskytla tiež flotilu vozidiel Octavia, Karoq a Superb pre zúčastnených kardinálov, biskupov a VIP hostí. Okrem štyroch spacebeckov pre pápeža mal svätý otec k dispozícii tiež špeciálne upravený Karoq. Tento automobil mal ručne vyrobené vitrážové okná, aké zvyčajne zveľaďujú kostoly.Škoda Karoq s vitrážovými oknami
Alessandro Dambrosio
Spoločnosť Mitsubishi vymenovala do pozície nového šéfa dizajnu Alessandra Dambrosia. Stane sa novým výkonným riaditeľom pre pokročilý dizajn. Povedie tímy v troch návrhárskych štúdiách Mitsubishi - v Japonsku v Okazaki a Tokiu, a v nemeckom Frankfurte. Do Mitsubishi prichádza v čase, keď automobilka usilovne pracuje na koncepciách štylistického stvárnenia budúcich modelov. Jeho chápanie hodnôt značky má byť mimoriadne cenným prínosom do návrhárskeho tímu Mitsubishi. Dambrosio, pôvodom z Milána, začal svoju profesionálnu kariéru v automobilke Fiat v Centro Stile Lancia, kde pôsobil ako hlavný návrhár značky Alfa Romeo. Následne viedol dizajnérov značky Maserati Design. Potom nastúpil do koncernu Volkswagen ako vedúci dizajnérskeho štúdia Audi Concept Design v Mníchove.