V Bratislave pribudli nové nabíjacie stanice pre elektromobily

Pondelok, 18 december 2017

Slabá infraštruktúra a riedka sieť nabíjacích staníc sú jednou z príčin, prečo je na Slovensku v prevádzke tak málo elektromobilov (okrem ich vysokej ceny). K postupnému zahusťovaniu siete nabíjacích staníc môže prispieť spolupráca automobilky Nissan so Slovenskou akadémiou vied (SAV) a s firmou Zero Emission. Prvým krokom je uvedenie dvoch unikátnych nabíjacích staníc, ktoré v týchto dňoch uviedli v areáli SAV do činnosti.

Nissan Leaf a nabíjacie stanice
Nissan Leaf s elektrickým pohonom, najrozšírenejší elektromobil na svete

Nabíjacie stanice Vehicle to Grid a Tritium slávnostne odovzdali v Bratislave do prevádzky 15. decembra. Najmä technológia Vehicle to Grid je unikátna v tom, že vie vracať nadbytočnú energiu na doplnenie a stabilizáciu miestnej elektrickej siete. Tento systém je nainštalovaný prvýkrát v krajinách vyšehradského regiónu.

Nabíjacia jednotka Vehicle to Grid má unikátne obojsmerné napájanie, čo znamená, že ak auto s čisto elektrickým pohonom stojí a nespotrebováva energiu z vlastných batérií, je stanica Vehicle to Grid schopná odoberať túto energiu a vracať späť do siete. Takto to na spustení prevádzky vysvetlil marketingový manažér spoločnosti Nissan Vincent Ricoux.

Zabudovaniu nabíjacích staníc v areáli SAV predchádzala ponuka automobilky Nissan a slovenskej spoločnosti Zero Emission Slovenskej akadémii vied. Jej predmetom bolo najmä podporiť rozvoj elektromobility na Slovensku.

Následne zainteresovaní podpísali Memorandum o porozumení, kde jednou z nosných tém bola elektromobilita a ktorého súčasťou sú aj potenciálne projekty pre akadémiu vied v tejto oblasti. SAV plánuje kúpiť vďaka projektu najprv dva elektromobily a využiť toto nabíjacie miesto v prvom rade na vedecké účely. Tiež pre pracovníkov akadémie alebo ústavy SAV, ktoré sa rozhodnú ísť cestou elektromobility.

Počin Nissanu a SAV by mohol byť napríklad malou kvapkou do rozšírenia európskej infraštruktúry elektromobility, na rozvoj ktorej, teda na vybudovanie nových nabíjacích staníc v Európe vyčlenila Európska komisia do roku 2020 sumu 900 miliónov eur. Potom sa zvýšil ich počet zo súčasných 200 tisíc na potrebných 800 tisíc.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.