V Rakúsku ulička pre sanitku povinnosťou

Streda, 28 december 2011

V Rakúsku začne už od 1. januára 2012 platiť na cestách nové pravidlo – v prípade, že viazne premávka a hrozí dopravná zápcha, budú vodiči povinní vytvoriť v strede cesty voľný jazdný pruh pre prejazd vozidiel záchrannej služby. Aj v prípade, že žiadna sanitka či hasičské auto sa na toto miesto neblíži.

V Rakúsku ulička pre sanitku povinnosťou
Takto sa vytvára priestor pre prejazd sanitky alebo pre iné záchranné vozidlo na ceste s dvomi jazdnými pruhmi

Túto informáciu by mal mať na zreteli každý náš motorista, ktorý sa chystá od 1. januára 2012 vyraziť do susedného Rakúska. Prísnosť rakúskych policajtov pozná už väčšina slovenských vodičov. Vedia o ich neoblomnosti, takže bude dobré oboznámiť sa s nasledujúcimi riadkami a najmä sa nimi riadiť.

Ide o nové pravidlo, podľa ktorého sú všetci vodiči pri spomalení dopravy povinní zájsť so svojím autom čo najviac k okraju vozovky. Musia tak urobiť už vo chvíli, keď viazne premávka a hrozí dopravná zápcha. Urobiť tak musia aj vtedy, keď vozidlá záchrannej služby nie sú ešte nablízku.

Na diaľniciach alebo rýchlostných komunikáciách s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere sú vodiči povinní v ľavom pruhu vybočiť čo najviac doľava a vodiči v pravom pruhu doprava, pričom použiť môžu aj odstavný pruh. Tento príkaz sa vzťahuje všetky vozidlá, od motocyklov, osobných automobilov a autobusov až po nákladné autá.

V Rakúsku ulička pre sanitku povinnosťou
A takto pre prejazd sanitky alebo iného záchranného vozidla na ceste s tromi či viacerými jazdnými pruhmi

Ak sa pri spomaľovaní dopravy a možnej následnej zápche ocitnete na ceste s tromi alebo viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere, tam vodiči v najkrajnejšom ľavom pruhu budú vybočovať k ľavej strane cesty a vodiči v ostatných jazdných pruhoch budú vybočovať čo najviac doprava, pričom použiť môžu aj odstavný pruh.

Nové pravidlo je zakotvené v rakúskom cestnom zákone a má teda trvalú platnosť. Podľa tamojších dopravných odborníkov sa týmto opatrením dostanú vozidlá záchranných systémov k dopravnej nehode alebo inej podobnej situácii až o štyri minúty skôr ako v prípade doteraz platných pravidiel uvoľňovania priechodu ku krízovému miestu a úspešnosť ich zásahu je až o 40 % vyššia.

Nekompromisnosť rakúskej polície sme spomenuli už v úvode článku. Pri nedodržaní tohto pravidla bude pokuta podľa zahraničných prameňov až 726 eur, v prípade blokovania sanitky a iného záchranného vozidla sa pokuta môže vyšplhať až na 2180 eur.

Autor: J. Goldberger
Foto: facebook.com
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.