Vďaka Faurecii je Tatra 603 hviezdou

Utorok, 04 november 2008

História sa opakuje. Fiat sa vrátil k modelu 500, BMW k Mini, Volkswagen k "chrobáku" prostredníctvom Beetle, Chrysler k modelu PT Cruiser. Neočakávane ožil aj historický model kopřivnickej tatrovky - Tatra 603. Vzkriesila ju francúzska firma Faurecia pre jej najlepšiu vhodnosť na prezentovanie najnovších technológií interiérov moderných automobilov.

Faurecia Faurecia Faurecia

Spoločnosť Faurecia patrí medzi najväčších dodávateľov príslušenstva pre automobilových výrobcov. Vo svojich závodoch v 28 štátoch sveta zamestnáva viac ako 60 tisíc pracovníkov. Za posledné tri roky sa Faurecia zaradila medzi vedúcich svetových výrobcov automobilového príslušenstva. V roku 2005 činil jej objem predaja 11 miliárd eur. Ponúka vysokokvalitné inovatívne riešenia, ktoré znamenajú pre automobily väčšiu bezpečnosť, spoľahlivosť, komfort, atraktivitu a konkurencieschopnosť. Pri svojom raste sa usiluje o dosiahnutie dokonalosti - približne takto nám predstavil francúzsku firmu jej technický manažér Robert Brestovanský na stretnutí, kde sme si zblízka mohli prezrieť aj zaujímavý produkt spoločnosti – štúdiový automobil pomenovaný Faurecia Premium Attitude.

Faurecia pripravuje svoje projekty a realizuje výrobu približne v 190 výrobných závodoch a vývojových centrách. Má výhodu aj v silnom partnerovi – jej väčšinovým vlastníkom je automobilový výrobca Peugeot. Na Slovensku má Faurecia výrobné závody v Lozorne, Devínskej Novej Vsi, Trnave, Hlohovci, Žiline a Košiciach. U nás pôsobí od roku 1998, kedy bol otvorený prvý závod v Košiciach. Na náš trh dodáva Faurecia nárazníky, prístrojové dosky a sedadlá pre Peugeot v Trnave pre model 207, výfukové systémy pre Kiu v Žiline, prístrojové dosky pre Audi a VW v Bratislave a sedadlá pre Audi Q7.

Faurecia Faurecia Faurecia

Oživená Tatra 603

Koncept automobilu Faurecia Premium Attitude, čo v preklade znamená niečo ako prémiový prístup, alebo prístup s pridanou hodnotou, spoločnosť predstavila po prvý raz na autosalóne v Los Angeles približne pred rokom. Vytvorili ho na báze modelu Tatra 603/2 z roku 1972 a má prezentovať interiér budúcnosti, samozrejme vo francúzskom štýle. Nejde tu o žiadny funkčný vzor kompletného automobilu, o čom svedčí aj to, že koncept Premium Attitude nemá motor (na pôvodnom mieste vzadu je unikátne riešený batožinový priestor) ani stredový B-stĺpik – to kvôli vzdušnejšiemu priestoru a lepšiemu nastupovaniu.

Faurecia Faurecia Faurecia

Prečo Tatra 603

Cieľom vytvorenia Faurecie z Tatry 603/2 bolo stvárniť vnútrajšok prémiových automobilov budúcnosti, v tomto prípade ide o rok 2010 a nasledujúce. K tomuto účelu najviac vyhovovala práve kopřivnická tatrovka. Jej interiér je približne priestranný tak, ako prémiové modely strednej triedy ako BMW 5 alebo Mercedes-Benz E. Navyše, nečrtali sa tu pri neživom modeli a zaniknutej automobilke ani legislatívne problémy.

Unikátne riešenia

Zadné dvere sa preto otvárajú proti smeru jazdy a batožinový priestor vzadu má nové vysúvateľné dno so zadným čelom. Pod ním je supertenký tlmič výfuku, ktorý je absolútnou novinkou a ktorú momentálne nemá žiadny sériovo vyrábaný automobil. Nový je aj koncept ultra tenkých a ľahkých sedadiel, ktoré si zachovávajú všetky funkčnosti a ktoré majú vzadu drevené obloženie (vyskytuje sa aj na iných miestach) z bieleho duba, dodávajúce pocit väčšieho luxusu. Špecialitou je sedadlo vodiča, do ktorého je integrovaná lakťová opierka, ktorá sa posúva so sedadlom, čo prispieva k zvýšenému komfortu. Ďalšou je samonosná prístrojová doska, ktorá nepotrebuje priečnik, čím sa ušetrí priestor i hmotnosť. Multifunkčný ovládač nespájajú s displejom káble, ale bezdrôtová technológia Bluetooth.

Faurecia Faurecia

V hre aj elektronika

Pozoruhodným je systém ako multimediálne rozhranie medzi vodičom a autom, ktorý sa spolu s prvkom magická vlna prispôsobuje jazdným požiadavkám a rôzne sprístupňuje a prekrýva informácie na displejoch prístrojovej dosky. Napríklad keď jazdíte športovo, centrálny displej sa zakryje a vidíte iba údaje o rýchlosti a navigácii, presne pred sebou, za volantom. A pokiaľ jazdíte komfortne, v meste, pomalou rýchlosťou, tak si môžete odkryť tú strednú časť s veľkým komfortným displejom a rôznymi prevádzkovými údajmi o jazde. A aby sme nezabudli: interiér osvetľujú veľmi príjemným a decentným svetlom svetelné diódy.

Firma s vášňou a zaujatím pre automobily predstavila Faureciu ako bonbónik, netradične zhmotnený pohľad na riešenie interiéru známeho modelu.

Autor: J. Goldberger
Foto: autor a Faurecia
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."