Vespa: taliansky skúter na ceste k elektrickej budúcnosti

Utorok, 14 december 2021

Skúter Vespa je možno snom každého mladého Taliana, hlavne chlapcov, ale aj mnohých mladých dievčat. Ulice takmer každého mesta či mestečka Apeninskeho ostrova sú plné týchto vrčiacich jednostopových dopravných prostriedkov s pyšne vztýčeným svetlometom, ktorý vari najviac charakterizuje tento taliansky skvost na dvoch kolesách.

1-piaggio

Otcom legendárnej Vespy, ktorá si podmanila Talianov od tínedžerov až po seniorov, je Rinaldo Piaggio. Keď sa tento pán dal na cestu zmeny mobility z pešej na motorizovanú dvojkolesovú, sotva tušil, že za jeho nápadom sa ukrýva príbeh veľkého dobrodružstva. že sa jeho vízia z továrne v Pontedere rozrastie do súčasnej dimenzie.

Spoločnosť Piaggio Group je dnes najväčším európskym výrobcom jednostopovej mobility, zastrešuje popri značkách skútrov Piaggio a Vespa aj tradičné motocykle ako sú Moto Guzzi a Aprilia, a pracuje na pokrokových a novátorských riešeniach elektrickej mobility pre budúce generácie.

75 rokov ikonickej Vespy

Od roku 1946 dokázala Vespa počas 75 ročnej histórie ovládnuť cesty prakticky na celom svete. Počas tohto obdobia Vespa priniesla nové trendy a stala nadčasovou ikonou moderného života i vzorom talianskeho dizajnu a techniky. Úspechom Vespy sa to začalo, budúcnosť je však v jej modernizácii a pokroku.

Témou dňa elektromobilit

Aktuálnou témou dneška v Piaggio Group je elektromobilita. V programe inovácií má hlavné slovo. Prvý hybridný model ZIP Bimodale 50 s ručným prepínaním medzi elektrickým a spaľovacím motorom predstavili ešte v roku 1990. Ďalším futuristickým modelom bol MP3 Hybrid, ktorý zaujal trojkolesovým dizajnom a úsporným motorom. Skutočný highlight však spoločnosť predstavila na motocyklovej výstave EICMA 2018 – novú Vespu Elettrica.

Vespa Elettrica – ekologická cesta

Srdcom modelu Vespa Elettrica je bezúdržbový elektromotor s výkonom 4 kW a najvyšším krútiacim momentom 200 Nm. V jazdnej dynamike skúter s týmito parametrami prekonáva tradičné skútre s objemom motora 50 cm3. Zaručuje dojazd do 100 km a vo verzii Vespa Elettrica X dokáže prejsť takmer 200 km. Vespa Elettrica sa v dílerskej sieti Piaggio Group predáva za 7399 eur.

e-skúter Piaggio

V tomto roku predstavila talianska spoločnosť nový e-skúter Piaggio 1. Je obratný, má atraktívny dizajn, nízku hmotnosť, je praktický v mestskej premávke s jazdnými režimami Eco a Sport. Jazdec má pred sebou digitálny farebný prístrojový panel, teší ho LED osvetlenie a bezkľúčové zapaľovanie a do podsedlového priestoru sa mu vojde veľká integrálna prilba.

Elektrický Piaggio

Piaggio 1 bol navrhnuté tak, aby sa čo najviac zjednodušil proces nabíjania batérie. Batéria možno vybrať v priebehu pár sekúnd jednoduchým odpojením kábla a preniesť na miesto nabíjania. V ponuke sú dve verzie modelu: Piaggio 1 a Piaggio 1 Active s dvomi typmi batérií a rozdielnou najvyššou rýchlosťou a dĺžkou dojazdu.

Piaggio 1 vie ísť 45 km/h, dojazd je 55 km v režime Eco a 48 km v režime Sport. Cena modelu je 2999 eur. Piaggio 1 Active má maximálku 60 km/h a dojazd 85 km v režime ECO, 66 km v režime Sport. Predáva sa za 3599 eur.

Autor: J. Goldberger
Foto: Piaggio
Pridať komentár
Bleskovky
Prodigy-od-Tachyum
Slovensko na svetovej výstave Expo 2020 Dubaj predstavilo univerzálny procesor Prodigy od slovenskej firmy Tachyum. Ten poháňa superpočítač, ktorý sa svojimi vlastnosťami umelej inteligencie vyrovná podľa svojich tvorcov ľudskému mozgu. "Riešenie spoločnosti Tachyum je prelomové. Procesor Prodigy je nielen rýchlejší, ale aj menej náročný na spotrebu energie. Slovensko má predpoklady byť atraktívnym inkubátorom pre inovatívne firmy ako Tachyum," – povedala štátna tajomníčka Ministerstva zahraničných vecí a EZ Ingrid Brocková pri príležitosti návštevy Slovenského pavilónu. Expo 2020 Dubaj je prvou svetovou výstavou Expo, ktorá sa koná v regióne Blízkeho východu, Afriky a južnej Ázie.
toyota-gr86-flash kopie
Toyota sa neuzatvára do elektrickej bubliny a využije motoristický šport na extrémne testovanie budúcich technológií. Za volant Toyoty GR86 na syntetické palivo z biomasy si sadne aj prezident Toyoty Akio Toyoda a zúčastní sa pretekov v rámci japonskej série Super Taikyu. Ide o najnovší experiment Toyoty, ktorá testuje rôzne druhy palív a pohonov na ceste k uhlíkovej neutralite. Toyota GR86 poháňaná syntetickým palivom bude štartovať vo farbách tímu, ktorý pripravuje aj vodíkovú Corollu Sport. Toyota totiž tvrdí, že budúcnosť sa neobmedzuje len na autá poháňané batériami. Koncern preto vyvíja technológiu vodíkových palivových článkov, dôkazom čoho je druhá generácia modelu Mirai, ktorý dokáže prejsť s plnou nádržou viac ako 500 km.
liqui-moly
Spoločnosť Liqui Moly, ktorej výrobky sú dobre známe aj slovenským motoristom, vyrába a ponúka na trh široký sortiment približne štyritisíc produktov, ako motorové oleje, mazivá, prísady do paliva, autokozmetika, chladiace kvapaliny a rad ďalších produktov. V tomto roku spoločnosť vyrobila najviac výrobkov vo svojej histórii, po prvý raz napríklad vyše stotisíc ton mazív, čo je o 27 percent viac oproti predchádzajúcemu roku. Spoločnosť Liqui Moly vznikla v roku 1957 a svoje produkty vyvíja a vyrába výhradne v Nemecku. Svojou kvalitou patria jej produkty k najlepším a predávajú sa v 150 krajinách sveta. V roku 2020 spoločnosť Liqui Moly hospodárila s obratom 611 miliónov eur.