Volvo Koncept 26: Luxus a pohodlie cestovania

Piatok, 20 november 2015

Predstavte si, že ste pred odchodom do práce, naštartujete svoje auto a pred sebou máte približne tridsať kilometrovú cestu a jazdu v kolóne. Vo firme vás čaká porada a vy ste sa nestihli na ňu pripraviť. Sedíte však v aute, ktoré má autonómne riadenie a zverilo vám ho v rámci skúšobnej prevádzky projektu autonómneho riadenia švédske volvo ako jedno z áut skúšobnej flotily. A tak sa pohodlne usadíte za volantom vášho auta do pohodlného kresla, pardon sedadla, doháňate zameškané a na poradu prídete na sto percent pripravený. Ešte poznámka: Píše sa rok 2017.

1 Volvo Concept 26
Takto v pohodlí a luxuse by sa malo cestovať v automobile, ktoré má autonómne riadenie

Spoločnosť Volvo už dlhšie pracuje na výskume autonómneho riadenia. Každodenné cestovanie autom, napríklad za prácou či inými povinnosťami, nám uberá radosť z jazdy a stáva sa stereotypom. Práve počas takéhoto cestovania, najmä po diaľnici na dlhšie vzdialenosti, alebo v každodennej zápche, by vodič auta najradšej zveril riadenie samotnému vozidlu. A práve to je cieľ projektu švédskej spoločnosti Volvo Cars.

Projekt pomenovali podľa priemerného času, ktorý strávime dochádzkou do zamestnania a ten je na úrovni 26 minút. Tento čas by sa dal stráviť aj niečím zmysluplnejším než takmer polhodinovým sedením za volantom. A tak sa Volvo vydalo na cestu autonómneho riadenia, aby si vodič mohol vychutnať zážitok z jazdy inak. Potom by sa pri riadení automobilu mohol rozhodnúť robiť niečo iné ako iba krútiť volantom a šliapať na pedále plynu, spojky či brzdy. Aby tieto činnosti mohol zveriť svojmu autu.

Podľa Robina Pegea, viceprezidenta interiérového dizajnu spoločnosti Volvo je to všetko o ľuďoch. Výskum realizovaný Volvom vraj jasne preukazuje, že ak by bola k dispozícii plne autonómna jazda, niektorí ľudia by využili čas strávený cestovaním kreatívne, napríklad len tak sedieť a oddychovať, sledovať on-line médiá alebo počúvať hudbu. S autonómnou jazdou bude toto všetko možné. Práve o tom je Koncept 26.

Koncept 26 vychádza z úplne novej konštrukcie sedadiel, ktoré vo fáze transformácie aktívne usadia vodiča do jedného z troch režimov: Jazda, Tvorba alebo Relax. Tieto tri režimy konceptu vytvárajú novú inovačnú platformu autonómnej jazdy, ktorá sa postupne môže prispôsobiť novým potrebám a technológiám.

2 Volvo Concept 26
Kokpit a prístrojový panel auta, ktoré bude jazdiť samo a vodičovi a posádke ponúkne kreatívne využitie času, ktorý dnes prežívame len točením volantu a stláčaním pedálov

Keď sa vodič rozhodne zveriť riadenie vozidlu, volant sa zatiahne, sedadlo sa sklopí a z palubnej dosky sa vysunie veľký displej, ktorý umožňuje vodičovi stráviť čas podľa želania. V Koncepte 26 je potrebné radikálne zmeniť základnú konštrukciu interiéru automobilov a vytvoriť priestor, ktorý možno používať podľa želania vodiča alebo spolujazdca.

Aká je najbližšia budúcnosť autonómneho jazdenia? Výskumný projekt spoločnosti Volvo pomenovaný DriveMe je ďalším dôkazom, že Volvo ako líder rozvoja technológie autonómneho jazdenia stavia na základoch bezpečnosti, ktoré spoločnosť sama vyvinula. V rámci projektu uvedie Volvo do premávky v roku 2017 vo švédskom Göteborgu veľkú flotilu plne autonómnych automobilov, ktoré budú používať vybraní zákazníci. A to by mohol byť ďalší krok k tomu, aby sa autonómne riadenie automobilov stalo bežnou realitou.

Autor: J. Goldberger
Foto: Volvo
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.