Volvo Koncept 26: Luxus a pohodlie cestovania

Piatok, 20 november 2015

Predstavte si, že ste pred odchodom do práce, naštartujete svoje auto a pred sebou máte približne tridsať kilometrovú cestu a jazdu v kolóne. Vo firme vás čaká porada a vy ste sa nestihli na ňu pripraviť. Sedíte však v aute, ktoré má autonómne riadenie a zverilo vám ho v rámci skúšobnej prevádzky projektu autonómneho riadenia švédske volvo ako jedno z áut skúšobnej flotily. A tak sa pohodlne usadíte za volantom vášho auta do pohodlného kresla, pardon sedadla, doháňate zameškané a na poradu prídete na sto percent pripravený. Ešte poznámka: Píše sa rok 2017.

1 Volvo Concept 26
Takto v pohodlí a luxuse by sa malo cestovať v automobile, ktoré má autonómne riadenie

Spoločnosť Volvo už dlhšie pracuje na výskume autonómneho riadenia. Každodenné cestovanie autom, napríklad za prácou či inými povinnosťami, nám uberá radosť z jazdy a stáva sa stereotypom. Práve počas takéhoto cestovania, najmä po diaľnici na dlhšie vzdialenosti, alebo v každodennej zápche, by vodič auta najradšej zveril riadenie samotnému vozidlu. A práve to je cieľ projektu švédskej spoločnosti Volvo Cars.

Projekt pomenovali podľa priemerného času, ktorý strávime dochádzkou do zamestnania a ten je na úrovni 26 minút. Tento čas by sa dal stráviť aj niečím zmysluplnejším než takmer polhodinovým sedením za volantom. A tak sa Volvo vydalo na cestu autonómneho riadenia, aby si vodič mohol vychutnať zážitok z jazdy inak. Potom by sa pri riadení automobilu mohol rozhodnúť robiť niečo iné ako iba krútiť volantom a šliapať na pedále plynu, spojky či brzdy. Aby tieto činnosti mohol zveriť svojmu autu.

Podľa Robina Pegea, viceprezidenta interiérového dizajnu spoločnosti Volvo je to všetko o ľuďoch. Výskum realizovaný Volvom vraj jasne preukazuje, že ak by bola k dispozícii plne autonómna jazda, niektorí ľudia by využili čas strávený cestovaním kreatívne, napríklad len tak sedieť a oddychovať, sledovať on-line médiá alebo počúvať hudbu. S autonómnou jazdou bude toto všetko možné. Práve o tom je Koncept 26.

Koncept 26 vychádza z úplne novej konštrukcie sedadiel, ktoré vo fáze transformácie aktívne usadia vodiča do jedného z troch režimov: Jazda, Tvorba alebo Relax. Tieto tri režimy konceptu vytvárajú novú inovačnú platformu autonómnej jazdy, ktorá sa postupne môže prispôsobiť novým potrebám a technológiám.

2 Volvo Concept 26
Kokpit a prístrojový panel auta, ktoré bude jazdiť samo a vodičovi a posádke ponúkne kreatívne využitie času, ktorý dnes prežívame len točením volantu a stláčaním pedálov

Keď sa vodič rozhodne zveriť riadenie vozidlu, volant sa zatiahne, sedadlo sa sklopí a z palubnej dosky sa vysunie veľký displej, ktorý umožňuje vodičovi stráviť čas podľa želania. V Koncepte 26 je potrebné radikálne zmeniť základnú konštrukciu interiéru automobilov a vytvoriť priestor, ktorý možno používať podľa želania vodiča alebo spolujazdca.

Aká je najbližšia budúcnosť autonómneho jazdenia? Výskumný projekt spoločnosti Volvo pomenovaný DriveMe je ďalším dôkazom, že Volvo ako líder rozvoja technológie autonómneho jazdenia stavia na základoch bezpečnosti, ktoré spoločnosť sama vyvinula. V rámci projektu uvedie Volvo do premávky v roku 2017 vo švédskom Göteborgu veľkú flotilu plne autonómnych automobilov, ktoré budú používať vybraní zákazníci. A to by mohol byť ďalší krok k tomu, aby sa autonómne riadenie automobilov stalo bežnou realitou.

Autor: J. Goldberger
Foto: Volvo
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.