Volvo: mučiareň áut zvaná Hällered

Utorok, 16 november 2010

Testovacia trať Hällered automobilky Volvo sa nachádza v juhovýchodnej časti Švédska. Obklopená nádhernými lesmi vyzerá ako tiché a pokojné miesto. Práve tu je ukrytá trať s prezývkou Automobilové peklo - Hällered.

Testovacia trať Hällered
Budúce produkčné modely Volvo podstupujú na testovacej dráhe najtvrdšie skúšky

Hällered je miesto, kde automobily Volvo podstupujú permanentne skúšky vo výnimočne náročných podmienkach. V priebehu niekoľkých mesiacov tu prežijú toľko, ako počas normálneho predpokladaného životného cyklu v bežných podmienkach.

Testovacie stredisko Hällered vo Švédsku je skutočná "mučiareň" pre automobily. Tu sa komponenty i budúce automobily testujú dlho predtým, ako začne ich sériová produkcia. Počas testu životnosti vozidlo tu najazdí 160 000 kilometrov v najťažších podmienkach za obdobie kratšie ako jeden rok, čo predstavuje ekvivalent štyroch kompletných okruhov okolo Zeme. V testovacom stredisku je 15 rôznych testovacích tratí, kde sa Volvo stretne so všetkým, čo by mu mohlo prísť do cesty počas normálneho života.

Na hlavnej trati jazdia automobily na svojom limite pri rýchlostiach cez 250 km/h. Na ďalších testovacích úsekoch sa testuje jazdná stabilita na ceste a podvozkové komponenty v najprudších zákrutách. Testovací jazdci opotrebujú počas testov až 2000 pneumatík ročne.

V stredisku sú aj trate, kde sa podrobujú testom automobily s pohonom všetkých kolies v extrémnych terénnych podmienkach. Na päť kilometrov dlhej trati sa nachádza mnoho rozdielnych povrchov, práve tak, ako na verejných komunikáciách. Napríklad prúd slanej vody na trati otestuje ochranu karosérie proti korózii. Pružiny a tlmiče musia odviesť veľmi tvrdú prácu na agresívnych povrchoch.

Testovacia trať Hällered
Rôzne povrchy simulujú podmienky, v ktorých sa budúce modely môžu neskôr stretávať

Severskou špecialitou sú aj prašné cesty, ktoré dostatočne preveria jazdné vlastnosti vozidla. V testovacom centre sa testuje aj aktívna bezpečnosť vozidiel. Špeciálne zariadenia boli vyvinuté kvôli testovaniu systému na detekciu chodcov Pedestrian Detection, ktorý potom aktivuje brzdy v prípade, že vodič nereaguje načas.

V dielňach a servisných staniciach sa úpravy vykonávajú non stop počas celého roka. Testovacie vozidla musia byť neustále funkčné, aby počas celého testu boli schopné absolvovať najtvrdšie testy.

Autor: J. Goldberger
Foto: Volvo
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.