Vzdelávanie: Bez podpory vlády to nepôjde

Utorok, 18 december 2018

Odborné vzdelávanie na školách leží na bedrách a nedá pokojne spávať Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) a Asociácii priemyselných zväzov. Najmä automobilovému priemyslu už dlhšie chýba kvalifikovaná pracovná sila.

Auta - vyroba
Ilustračná snímka – výroba áut na Slovensku

Tri roky reálneho budovania systému duálneho vzdelávania na Slovensku priniesli prvých 113 úspešných absolventov a záujem zamestnávateľov, škôl i žiakov pretrváva. Napriek tomu reforma zaostáva za očakávaniami zamestnávateľov. Pritom všetci zainteresovaní sa zhodujú, že bez výraznej podpory vlády a masívnej celoštátnej kampane sa nedá očakávať výrazný pokrok reformy vzdelávania.

Do systému duálneho vzdelávania bolo aktuálne ku konca októbra tohto roku zapojených 3970 žiakov a 631 zamestnávateľov. Žiaci sa môžu v rámci duálneho vzdelávania učiť na 231 školách, v 161 študijných a učebných odboroch. Pri hodnotení sektorov na počte žiakov sú na tom najlepšie strojnícko-automobilový sektor, potom elektrotechnický sektor a sektor obchodu a služieb. Najviac žiakov sa učí v Trenčianskom kraji, za ním potom Žilinský, Nitriansky a Bratislavský kraj.

Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR a viceprezident Asociácie priemyselných zväzov: "Napriek tomu, že sa do reformy duálneho vzdelávania zapája čoraz viac žiakov, škôl i zamestnávateľov, nie sme s týmito počtami spokojní. Hlavne preto, že až 63 percent absolventov stredných škôl nepracuje vo svojom odbore."

Podporu vlády či ministerstiev je potrebná pri vybudovaní centier orientácie na výber povolania, pri vytváraní študijných a učebných programov a pri ich implementácii do praxe. Tiež pri podpore rekvalifikácií s prvkami duálneho vzdelávania. Zamestnávatelia preto pripravili akčný plán ďalšieho smerovania odborného vzdelávania na roky 2020-2025.

Podľa nového akčného plánu by sa malo okrem iného zmeniť financovanie škôl podľa ich kvality, pomáhať žiakom a študentom ZŠ a SOŠ pri výbere povolania, pri získavaní úplnej kvalifikácie a pri príprave na prácu.

Alexander Matušek: "Za mimoriadne dôležité považujeme aj vytvorenie funkčného systému propagácie nielen povolaní ale aj celkovej reformy systému duálneho vzdelávania. Bez podpory vlády a vytvorenia komplexnej koncepcie na celoštátnej úrovni budú naše deti aj naďalej končiť na úradoch práce."

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Glatz - Moebius
Stephan Moebius sa po Andrejovi Glatzovi stal novým generálnym riaditeľom Mercedes-Benz na Slovensku. Súčasný generálny riaditeľ Andrej Glatz (71) po úspešných 28 rokoch končí. Na jeho miesto nastupuje Stephan Moebius (58), bývalý generálny riaditeľ pre predaj osobných vozidiel Mercedes-Benz v Juhoafrickej republike. Vymenovaný za nového generálneho riaditeľa Mercedes-Benz Slovakia bol 1. januára 2019. Andrej Glatz bude pokračuje vo svojej profesionálnej dráhe v skupine Motor-Car.
Mitsubishi Eclipse Cross
V ankete nemeckého špecializovaného 4WD magazínu si jeho čitatelia z viac ako 170 modelov 13 rôznych kategórií dali na prvé miesto Mitsubishi Eclipse Cross. Dynamicky stvárnený model koncepcie SUV s technológiou 4WD s pokročilým systémom Super-All Wheel Control je inšpirovaný systémom Lancer Evolution. Za prvých desať mesiacov roka 2018 sa v Európe predalo 24 854 áut tohto modelu. Čitatelia rovnakého magazínu si zároveň zvolili Mitsubishi Outlander PHEV za víťaza kategórie alternatívne pohonné jednotky.
Mercedes-AMG 63 S
Čas 7:49,369 minúty dosiahlo na severnom okruhu Nürburgringu sériovo vyrábané SUV Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+. Na prvý pokus prekonal starý rekord vývojový inžinier AMG Markus Hofbauer, ktorý sa posadil za volant sériovo vyrábaného modelu s osemvalcovým motorom. Rekordné auto má 4,0-litrový motor V8 biturbo, podvozok so vzduchovým odpružením a adaptívne nastaviteľným tlmením, pohon všetkých kolies s plne variabilným rozdeľovaním krútiaceho momentu, samosvorný diferenciál zadnej nápravy a keramické brzdové kotúče.