Vzdelávanie: Bez podpory vlády to nepôjde

Utorok, 18 december 2018

Odborné vzdelávanie na školách leží na bedrách a nedá pokojne spávať Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) a Asociácii priemyselných zväzov. Najmä automobilovému priemyslu už dlhšie chýba kvalifikovaná pracovná sila.

Auta - vyroba
Ilustračná snímka – výroba áut na Slovensku

Tri roky reálneho budovania systému duálneho vzdelávania na Slovensku priniesli prvých 113 úspešných absolventov a záujem zamestnávateľov, škôl i žiakov pretrváva. Napriek tomu reforma zaostáva za očakávaniami zamestnávateľov. Pritom všetci zainteresovaní sa zhodujú, že bez výraznej podpory vlády a masívnej celoštátnej kampane sa nedá očakávať výrazný pokrok reformy vzdelávania.

Do systému duálneho vzdelávania bolo aktuálne ku konca októbra tohto roku zapojených 3970 žiakov a 631 zamestnávateľov. Žiaci sa môžu v rámci duálneho vzdelávania učiť na 231 školách, v 161 študijných a učebných odboroch. Pri hodnotení sektorov na počte žiakov sú na tom najlepšie strojnícko-automobilový sektor, potom elektrotechnický sektor a sektor obchodu a služieb. Najviac žiakov sa učí v Trenčianskom kraji, za ním potom Žilinský, Nitriansky a Bratislavský kraj.

Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR a viceprezident Asociácie priemyselných zväzov: "Napriek tomu, že sa do reformy duálneho vzdelávania zapája čoraz viac žiakov, škôl i zamestnávateľov, nie sme s týmito počtami spokojní. Hlavne preto, že až 63 percent absolventov stredných škôl nepracuje vo svojom odbore."

Podporu vlády či ministerstiev je potrebná pri vybudovaní centier orientácie na výber povolania, pri vytváraní študijných a učebných programov a pri ich implementácii do praxe. Tiež pri podpore rekvalifikácií s prvkami duálneho vzdelávania. Zamestnávatelia preto pripravili akčný plán ďalšieho smerovania odborného vzdelávania na roky 2020-2025.

Podľa nového akčného plánu by sa malo okrem iného zmeniť financovanie škôl podľa ich kvality, pomáhať žiakom a študentom ZŠ a SOŠ pri výbere povolania, pri získavaní úplnej kvalifikácie a pri príprave na prácu.

Alexander Matušek: "Za mimoriadne dôležité považujeme aj vytvorenie funkčného systému propagácie nielen povolaní ale aj celkovej reformy systému duálneho vzdelávania. Bez podpory vlády a vytvorenia komplexnej koncepcie na celoštátnej úrovni budú naše deti aj naďalej končiť na úradoch práce."

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
BMW C400 X
Výstava motocyklov a lodí v priestoroch bratislavskej Incheby na pravom brehu Dunaja otvorí svoje brány vo štvrtok 14. marca a potrvá do nedele 17. marca. Veľkosťou výstavnej plochy i množstvom vystavovaných exponátov je najväčšia na Slovensku. Aj teraz sa na nej predstavia mnohé novinky zo sveta dvoch kolies a motoristického športu, tiež zo sveta lodí. Na ploche 22 000 m² sa tentoraz predstaví 142 vystavovateľov v zastúpení najznámejších i menej známych značiek motocyklov a výrobcov lodí. Súčasťou podujatia bude aj bohatý sprievodný program.
Richard Sikyna
Motokros má aj s naším jazdcom Richardom Šikyňom za sebou otváracie preteky, ktoré sa konali vo vzdialenej Argentíne. Na náročnej trati v triede MX2 do 250 cm³ si v prvej jazde vybojoval za 19. miesto prvé dva body do hodnotenia majstrovstiev sveta, v druhej skončil 21. a tesne mu unikol aspoň bod. Pre lepší výsledok si mladý Slovák musí zlepšiť štart, ktorý v oboch jazdách nemal najlepší, čo sa odrazilo v umiestnení. Pre Richarda Šikyňu, mladého jazdca z Oravy, to bol sľubný začiatok sezóny. Spokojnosť s jeho účinkovaním vyjadril jeho manažér Peter Kolek z MX Slovakia i Jiří Jankovský, manažér českého tímu JD Gunex KTM RT, za ktorý Šikyňa v seriáli štartuje.
Jaguar I-Pace
Sedem finalistov čakalo v nultý deň ženevského autosalónu na verdikt poroty zloženej z novinárov. Len jeden z nich však získa poctu európske Auto roka 2019. Šance odniesť si zo Ženevy lákavú a cenenú trofej mali Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-Benz triedy A a Peugeot 508. Rôznorodosť finalistov zamotávala hlavy porotcov, takže určiť víťaza nebolo jednoduché. Prejavilo sa to aj vo výsledku, keď po sčítaní hlasov mali britský čisto elektrický Jaguar I-Pace a francúzsky športový automobil Alpine A110 zhodný počet 250 bodov. O víťazovi, ktorým je Jaguar I-Pace, rozhodli potom preferencie hlasujúcich v priamom dueli. V ňom získal britský automobil o dva body viac ako francúzsky, čo rozhodlo, že Autom roka 2019 je Jaguar I-Pace a druhý Alpine A110. Tretia je Kia Ceed (247 bodov), štvrtý Ford Focus (235), piaty Citroën C5 Aircross (210) , šiesty Peugeot 508 (192) a siedme miesto patrí Mercedesu triedy A (116).