Vzdelávanie: Bez podpory vlády to nepôjde

Utorok, 18 december 2018

Odborné vzdelávanie na školách leží na bedrách a nedá pokojne spávať Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) a Asociácii priemyselných zväzov. Najmä automobilovému priemyslu už dlhšie chýba kvalifikovaná pracovná sila.

Auta - vyroba
Ilustračná snímka – výroba áut na Slovensku

Tri roky reálneho budovania systému duálneho vzdelávania na Slovensku priniesli prvých 113 úspešných absolventov a záujem zamestnávateľov, škôl i žiakov pretrváva. Napriek tomu reforma zaostáva za očakávaniami zamestnávateľov. Pritom všetci zainteresovaní sa zhodujú, že bez výraznej podpory vlády a masívnej celoštátnej kampane sa nedá očakávať výrazný pokrok reformy vzdelávania.

Do systému duálneho vzdelávania bolo aktuálne ku konca októbra tohto roku zapojených 3970 žiakov a 631 zamestnávateľov. Žiaci sa môžu v rámci duálneho vzdelávania učiť na 231 školách, v 161 študijných a učebných odboroch. Pri hodnotení sektorov na počte žiakov sú na tom najlepšie strojnícko-automobilový sektor, potom elektrotechnický sektor a sektor obchodu a služieb. Najviac žiakov sa učí v Trenčianskom kraji, za ním potom Žilinský, Nitriansky a Bratislavský kraj.

Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR a viceprezident Asociácie priemyselných zväzov: "Napriek tomu, že sa do reformy duálneho vzdelávania zapája čoraz viac žiakov, škôl i zamestnávateľov, nie sme s týmito počtami spokojní. Hlavne preto, že až 63 percent absolventov stredných škôl nepracuje vo svojom odbore."

Podporu vlády či ministerstiev je potrebná pri vybudovaní centier orientácie na výber povolania, pri vytváraní študijných a učebných programov a pri ich implementácii do praxe. Tiež pri podpore rekvalifikácií s prvkami duálneho vzdelávania. Zamestnávatelia preto pripravili akčný plán ďalšieho smerovania odborného vzdelávania na roky 2020-2025.

Podľa nového akčného plánu by sa malo okrem iného zmeniť financovanie škôl podľa ich kvality, pomáhať žiakom a študentom ZŠ a SOŠ pri výbere povolania, pri získavaní úplnej kvalifikácie a pri príprave na prácu.

Alexander Matušek: "Za mimoriadne dôležité považujeme aj vytvorenie funkčného systému propagácie nielen povolaní ale aj celkovej reformy systému duálneho vzdelávania. Bez podpory vlády a vytvorenia komplexnej koncepcie na celoštátnej úrovni budú naše deti aj naďalej končiť na úradoch práce."

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.