Z Bratislavy do Viedne ekologicky

Piatok, 22 júl 2011

Bratislavské Primaciálne námestie bolo miestom prezentácie projektu elektromobility VIBRATe. Ide o jedinečný projekt, ktorý získal aj podporu v rámci financovania z fondov Európskej únie. Jeho realizáciou bude Bratislava prepojená so susednou Viedňou sieťou elektrostaníc pre autá a skútre, ktoré na svoj pohon používajú elektromotory.

Z Bratislavy do Viedne ekologicky
Jazdu v elektromobile si vyskúšal aj primátor nášho hlavného mesta Milan Ftáčnik

Bratislava má ako prvé mesto na Slovensku k dispozícii prvý elektromobil. Od zástupcov Západoslovenskej energetiky ho symbolicky prevzal primátor Milan Ftáčnik. Elektromobil využije magistrát Bratislavy v sociálnej oblasti a elektroskútre budú slúžiť mestskej polícii.

Pokiaľ priemerné auto so spaľovacím motorom pri každodennej trase Viedeň – Bratislava vyprodukuje ročne 45 kg CO2, auto na elektrický pohon je k životnému prostrediu oveľa šetrnejšie.

V rámci projektu VIBRATe sa na verejných a poloverejných priestranstvách, napríklad na parkoviskách či pri nákupných centrách, vybudujú nabíjacie stanice na rýchle a normálne nabíjanie. Do konca roka 2011 bude na území hlavného mesta 10 staníc, z toho minimálne 5 pre širokú verejnosť.

Bratislava sa tak spolu s Viedňou aktívne zapája do projektu VIBRATe, ktorý ako prvý v strednej Európe prepojí hlavné mestá susedných krajín sieťou elektrostaníc.

Prvý cezhraničný projekt na podporu elektromobility prináša pre región Bratislava – Viedeň konzorcium rakúskych a slovenských spoločností. Za slovenskú stranu Západoslovenská energetika, člen skupiny EON a nezisková organizácia Energetické centrum Bratislava. Za rakúsku stranu energetické distribučné spoločnosti Verbund, EVN a Wien Energie.

Projekt sa realizuje s podporou Európskej únie v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenska a Rakúska 2007-2013.

Z Bratislavy do Viedne ekologicky Z Bratislavy do Viedne ekologicky Z Bratislavy do Viedne ekologicky Z Bratislavy do Viedne ekologicky Z Bratislavy do Viedne ekologicky Z Bratislavy do Viedne ekologicky
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.