ZAP zvoní na poplach: Automobilkám chýba 14-tisíc ľudí

Pondelok, 27 február 2017

Automobilový priemysel na Slovensku nutne potrebuje pracovné posily aby zvládol úlohy ktoré stoja pred ním. Chýba mu až 14tisíc ľudí. Tak informovali novinárov predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP).

ZAP - tlačová konferencia
Stretnutie predstaviteľov Zväzu automobilového priemyslu s novinármi

Stav s nedostatkom pracovníkov v odvetví automobilového priemyslu je podľa ZAPu alarmujúci, treba s tým niečo robiť a pomôcť by mal viac ako doteraz štát a vláda. Kompetentné orgány by mali prijať opatrenia, ktoré by problém urýchlene riešili. Mali by sa čo najskôr prijať také, ktoré by riešili transformáciu vzdelávacieho systému a ktorý by bol nasmerovaný na potreby praxe a zintenzívnil by vzdelávanie budúcich kádrov.

Zväz automobilového priemyslu vyzýva vládu a kompetentné orgány, aby prijali také opatrenia, ktoré by zmiernili súčasný deficit kvalifikovaných pracovníkov a nastavili vzdelávací systém tak, aby pre výrobu zabezpečoval potrebný a pravidelný prísun kvalifikovaných pracovníkov.

Išlo by najmä o podporu duálneho vzdelávania na stredných školách. Podľa ZAPu by sa mal zaviesť inštitút profesijného bakalára. Štúdium na vysokých školách by malo byť zamerané na prax a malo by byť s ňou prepojené. Pozornosť by sa mala venovať tiež spôsobu rekvalifikácií so zameraním na ľudí, ktorí majú predpoklady a chceli by pracovať v automobilovom priemysle a nadväzujúcich odvetviach.

Keď hovoríme o rekvalifikáciách, tak takto získaná pracovná sila je jednou z možností, ako zaplniť medzeru po chýbajúcich pracovníkoch. Inou možnosťou ako pre automobilový priemysel získať nových ľudí je spomínaný model duálneho vzdelávania na stredných školách a zameranie vysokých škôl na absolventov pre potreby priemyslu.

Do duálneho systému vzdelávania, ktoré pripravuje pracovníkov pre potreby automobilového priemyslu, je na Slovensku doteraz zapojených 70 zamestnávateľov, 23 stredných odborných škôl a 873 žiakov. To tŕň v päty automobilovému priemyslu nevytrhne. Od školského roku 2017/2018 má však do systému pribudnúť ďalších 1089 učebných miest a ich počet by v ďalších rokoch mohol ešte narastať.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.