Zima je tu. Už ste prezuli?

Utorok, 30 november 2010

Ani sme sa nenazdali a je zima je tu. Podľa kalendára nás však prekvapiť nemala. Ale prekvapila, ako každý rok. Motoristov, ktorí sadajú za volant, ale aj cestárov, ktorí sa o cesty majú starať a mali by byť na príchod zimy, no najmä snehu, pripravení.

zimná pneumatika
Zimná pneumatika má iné zloženie behúňovej zmesi ako letná, iné členenie dezénových blokov a vďaka množstvu lamiel má aj väčší počet záberových hrán a lepšiu trakciu

Prečo máme autá na zimu prezúvať? Aj keď naša legislatíva nepredpisuje povinné používanie zimných pneumatík, neznamená to, že v zimných mesiacoch by sme mali mať obuté letné pneumatiky. Koniec-koncov, v okolitých štátoch legislatíva na to je, takže ak by sme cestovali napríklad do Česka, tak sa tam stretneme s úsekmi ciest a diaľnic označených dopravnou značkou Zimná výbava, kde používanie zimných pneumatík je povinné od 1. novembra do konca marca.

Trošku inak je tomu v inom susednom štáte, Rakúsku. Stačí ak sa vyberieme na nákup do najbližšej obce či mesta, napríklad do Hainburgu. Keď vyrážame, na cestách nie je žiadny sneh, ale dajme tomu, po hodine začne snežiť. A malér je na svete. V Rakúsku totiž v zimných mesiacoch na suchej vozovke nemusíme mať obuté zimné pneumatiky, ale stačí, že začne snežiť a naša situácia sa pri letných pneumatikách stáva vážnou. Tu neplatí výhovorka, dajme tomu, že domov mám len 17 kilometrov, tak čo sa mi môže stať. A stane sa. Zastaví vás rakúska policajná hliadka a naparí vám poriadnu pokutu. Nehovoriac o tom, že čo by bolo, keby ste sa zaplietli do nehody, čo aj vami nezavinenej!

Ďalšou stránkou veci "obúvať či neobúvať" zimné pneumatiky je vaša bezpečnosť, resp. nebezpečenstvo, ktoré nepoužívaním zimných pneumatík predstavujete pre ostatných účastníkov premávky. Veď letná pneumatika s tvrdou zmesou a letným vzorom nemá na klzkej ceste žiadnu priľnavosť a raz-dva sa môžete nechtiac ocitnúť v jarku, alebo, a to je oveľa horšie, v protismere zoči-voči inému autu.

Takže odpoveď na otázku z úvodu článku je: jednoznačne prezúvať. Chránime tým seba, spolucestujúcich, svoje auto, ale aj tých, ktorých na cestách stretávame. Rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou nie len v zložení behúňovej zmesi, ale aj v členení dezénových blokov, kde vďaka množstvu lamiel máme väčší počet záberových hrán.

Z tohto dôvodu má zimná pneumatiky lepšiu trakciu a s takýmto autom sa aj na zasneženej ceste cítime bezpečnejšie. Potvrdzujú to aj testy. Napríklad na zasneženej ceste z 50 kilometrovej rýchlosti potrebujeme na zastavenie na letných pneumatikách až o osem metrov dlhšiu vzdialenosť ako na zimných. A to nás môže ušetriť pred zrážkou či už s chodcom, alebo s iných autom.

K zimným pneumatikám ešte pripomenutie o troch štvorkách: odporúča sa mať obuté zimnými pneumatikami všetky štyri kolesá, dezén nemá byť menší ako štyri milimetre a nemajú sa používať dlhšie ako štyri sezóny.

Ak teda rátate s tým, že v zimných mesiacoch čo iba sem-tam vytiahnete auto z garáže a vyrazíte na cesty, určite nie na letných pneumatikách.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.