Zima za dverami. Máte prezuté?

Štvrtok, 09 november 2017

Máte už prezuté, je dnes pre motoristov najčastejšia otázka. Útočí na vás z rozhlasu, televízie, novín, internetu, ale od priateľov či známych, ale aj predajcov pneumatík... Ak by sme sa správali a konali podľa väčšiny týchto rád, potom by odpoveď bola asi jednoznačná: máme. Lenže prax je iná. Prezúvať začneme až potom, keď už sneh je za dverami, resp. keď už prvý sneh napadol.

zimne gumy
Ilustračná snímka

Klesajúce teploty však predsa len nútia vodičov prezúvať letné pneumatiky za zimné. Ak sú tie vaše v prevádzke už niekoľko rokov, potom si skontrolujte hĺbku ich dezénu a vek. Hĺbka by nemala klesnúť pod 4 milimetrov, v opačnom prípade by ste ich mali hneď vymeniť za nové. Ale aj vtedy, ak sú staršie ako šesť rokov, keď už stratili vlastnosť, pre ktorú im vravíme, že sú zimné.

Kedy prezúvať

Pre osobné a ľahké úžitkové autá do 3,5 tony slovenské predpisy neurčujú presný dátum, od ktorého je povinné používať zimné pneumatiky. Podľa zákona 8/2009 o cestnej premávke musí byť auto vybavené na všetkých nápravách pneumatikami na jazdu na snehu označené horským symbolom alebo označením M+S, M.S alebo M&S vtedy, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Povinnosť platí aj v prípade, že vodič môže predpokladať, že takéto podmienky budú na vozovke na trase, ktorou bude prechádzať.

Navyše sa k týmto zákonným povinnostiam pridáva známe pravidlo o nutnosti prezuť pneumatiky v momente, kedy priemerná denná teplota klesne pod 7 stupňov Celzia. Pod touto teplotou majú zimné pneumatiky lepšiu priľnavosť k vozovke ako letné a sú bezpečnejšie. Zimné pneumatiky majú zároveň lepšiu stabilitu v zákrutách a kratšiu brzdnú dráhu.

Kedy vymeniť staré za nové

Podľa počtu najazdených kilometrov môžete zimné gumy "zjazdiť" za dva alebo aj za šesť rokov. Práve hĺbka hlavných drážok v stredovej časti dezénu signalizuje ich opotrebovanosť. Vyhláška 464/2009 hovorí, že v prípade zimných pneumatík nesmie klesnúť pod tri milimetre, experti sú však prísnejší a na základe skúseností z kontrolovaných vozidiel odporúčajú vymeniť jazdené zimné pneumatiky za nové už vtedy, keď hĺbka dezénu klesne pod 4 milimetre.

Aké pneumatiky zvoliť

Zimné pneumatiky musia mať označenie M+S (mud+snow, teda blato a sneh). Toto označenie avšak vypovedá len málo o vhodnosti pneumatiky na ľad a sneh. Dôležitejší je symbol snehovej vločky. Zaručuje určité minimálne požiadavky pre jazdu na snehu.

Hĺbka dezénu

Zákonná požiadavka pre zimné pneumatiky hovorí minimálne o hĺbke dezénu 3 milimetre, odporúča sa však aspoň 4 milimetre. Toľko uvádzajú napríklad aj predpisy v Rakúsku. Okrem hĺbky dezénu je dôležitý aj vek pneumatík. Každým rokom je materiál pneumatiky tvrdší, čo zhoršuje jej zimné vlastnosti. Ak sú staršie ako šesť rokov, odporúča sa ich vymeniť za nové. Tie s hlbším dezénom by mali byť na zadnej náprave. Platí to aj v prípade pohonu predných kolies.

Autor: TÜV SÜD – gold
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.