Zimné pneumatiky: Nečakať na prvý sneh

Piatok, 30 november 2018

Máte už prezuté na zimné pneumatiky a podobné otázky počuť dnes zovšadiaľ. Každý dnes asi vie, že keď denné teploty klesnú pod sedem stupňov, má sa jazdiť na zimných pneumatikách. Viac o výhodách používania zimných pneumatík prináša pneumatikárska spoločnosť Goodyear.

Zimné pneu

Goodyear v prvom rade pripomína vodičom, že by nemali čakať na prvý sneh než prezujú na zimné pneumatiky. Prečo neváhať s výmenou, na to je viacero dôvodov. Predovšetkým zimné pneumatiky sú vyrobené z odlišnej, mäkšej zmesi, aby boli dostatočne pružné aj pri nízkych teplotách. To im spolu so špeciálnym dezénom ich behúňa prepožičiava vynikajúcu priľnavosť v zimných podmienkach na snehu aj na zľadovatenej vozovke. Zvyšujú bezpečnosť jazdy, pretože zlepšujú trakciu a priľnavosť pri brzdení.

Približne od začiatku novembra do polovice apríla, v najchladnejších mesiacoch roka, keď teplota klesne pod 7 ° C, sú zimné pneumatiky správne obutie auta, aj keď sú cesty suché.

Pri brzdení v zime môžu zimné pneumatiky v porovnaní s letnými skrátiť brzdnú dráhu až na polovicu.

Zimné pneumatiky sú tiež zárukou lepšej ovládateľnosti a dobrej reakcie vozidla pri riadení za každých zimných podmienok. Zabraňujú tomu, aby vodič stratil nad vozidlom kontrolu. Zimné pneumatiky obsahujú početné hrany a priečne drážky, ktoré sa zarezávajú do snehu a zlepšujú tak záber.

Ako kratšia brzdná dráha, tak skvelá ovládateľnosť posilňujú sebadôveru, ktorú vodiči potrebujú, aby v nepriaznivom zimnom počasí mohli úspešne zdolávať napríklad kopce, mosty alebo zákruty.

Predpisy pre používanie zimných pneumatík sa v Európe výrazne líšia. Žiadne pravidlá ich neupravujú napríklad na Islande, v Spojenom kráľovstve, v Írsku, Dánsku, Belgicku, Holandsku, na Ukrajine alebo na Cypre. Naopak povinné pre všetky vozidlá sú zimné pneumatiky v určitom pevne stanovenom období a na všetkých cestách, bez ohľadu na aktuálne poveternostné podmienky. Platí to v Nórsku, Fínsku, Rusku, Bielorusku, Chorvátsku, Bosne a Hercegovine, Macedónsku a Slovinsku. Pri cestách do zahraničia sa odporúča oboznámiť sa s predpismi konkrétnej krajiny.

Na Slovensku povinnosť mať zimné pneumatiky určuje zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Zákon hovorí, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič osobného auta môže takéto vozidlo použiť v cestnej premávke len ak má na všetkých nápravách zimné pneumatiky.

Nákladné vozidlá môžu na našich cestách jazdiť v čase od 15. novembra do 31. marca len ak sú vybavené zimnými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav. Mimo tohto obdobia v prípadoch, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad a námraza.

Kedy je správny moment na výmenu zimných pneumatík? Odborníci hovoria, že ideálny čas na výmenu zimných pneumatík nastáva, ak priemerná denná teplota neprekročí sedem stupňov Celzia tri dni po sebe.

V prípade, že vás pri cestnej kontrole prichytia policajti bez zimných pneumatík a na vozovke je súvislá vrstva snehu resp. ľadu, hrozí vám pokuta v blokovom konaní do výšky 60 eur v prípade fyzickej osoby, a 3500 eur v prípade právnickej osoby. Polícia okrem pokutovania môže aj zakázať ďalšiu jazdu.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.
vw-id3
Podľa zahraničných médií sa nemecký koncern Volkswagen chystá vyrábať elektrické modely, ktoré by svojou nízkou cenou mohli v Európe pre európskych zákazníkov konkurovať čínskym modelom, alebo aj modelom ako Dacia Spring. Nové cenovo prístupnejšie elektromobily by sa na trh mohli dostať v roku 2027. Volkswagen na túto cestu nastupuje sám, bez kooperácie s inou automobilkou, aj keď pôvodne ako o partnerovi uvažoval, že by ním mohol byť francúzsky Renault. Už základný model uvažovaného elektromobilu od Volkswagenu bude obsahovať štandardy používaných technológií, kvalitu a dizajn, ktoré nemecký výrobca aplikuje na svojich modeloch.
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring