Zimné pneumatiky: Nečakať na prvý sneh

Piatok, 30 november 2018

Máte už prezuté na zimné pneumatiky a podobné otázky počuť dnes zovšadiaľ. Každý dnes asi vie, že keď denné teploty klesnú pod sedem stupňov, má sa jazdiť na zimných pneumatikách. Viac o výhodách používania zimných pneumatík prináša pneumatikárska spoločnosť Goodyear.

Zimné pneu

Goodyear v prvom rade pripomína vodičom, že by nemali čakať na prvý sneh než prezujú na zimné pneumatiky. Prečo neváhať s výmenou, na to je viacero dôvodov. Predovšetkým zimné pneumatiky sú vyrobené z odlišnej, mäkšej zmesi, aby boli dostatočne pružné aj pri nízkych teplotách. To im spolu so špeciálnym dezénom ich behúňa prepožičiava vynikajúcu priľnavosť v zimných podmienkach na snehu aj na zľadovatenej vozovke. Zvyšujú bezpečnosť jazdy, pretože zlepšujú trakciu a priľnavosť pri brzdení.

Približne od začiatku novembra do polovice apríla, v najchladnejších mesiacoch roka, keď teplota klesne pod 7 ° C, sú zimné pneumatiky správne obutie auta, aj keď sú cesty suché.

Pri brzdení v zime môžu zimné pneumatiky v porovnaní s letnými skrátiť brzdnú dráhu až na polovicu.

Zimné pneumatiky sú tiež zárukou lepšej ovládateľnosti a dobrej reakcie vozidla pri riadení za každých zimných podmienok. Zabraňujú tomu, aby vodič stratil nad vozidlom kontrolu. Zimné pneumatiky obsahujú početné hrany a priečne drážky, ktoré sa zarezávajú do snehu a zlepšujú tak záber.

Ako kratšia brzdná dráha, tak skvelá ovládateľnosť posilňujú sebadôveru, ktorú vodiči potrebujú, aby v nepriaznivom zimnom počasí mohli úspešne zdolávať napríklad kopce, mosty alebo zákruty.

Predpisy pre používanie zimných pneumatík sa v Európe výrazne líšia. Žiadne pravidlá ich neupravujú napríklad na Islande, v Spojenom kráľovstve, v Írsku, Dánsku, Belgicku, Holandsku, na Ukrajine alebo na Cypre. Naopak povinné pre všetky vozidlá sú zimné pneumatiky v určitom pevne stanovenom období a na všetkých cestách, bez ohľadu na aktuálne poveternostné podmienky. Platí to v Nórsku, Fínsku, Rusku, Bielorusku, Chorvátsku, Bosne a Hercegovine, Macedónsku a Slovinsku. Pri cestách do zahraničia sa odporúča oboznámiť sa s predpismi konkrétnej krajiny.

Na Slovensku povinnosť mať zimné pneumatiky určuje zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Zákon hovorí, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič osobného auta môže takéto vozidlo použiť v cestnej premávke len ak má na všetkých nápravách zimné pneumatiky.

Nákladné vozidlá môžu na našich cestách jazdiť v čase od 15. novembra do 31. marca len ak sú vybavené zimnými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav. Mimo tohto obdobia v prípadoch, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad a námraza.

Kedy je správny moment na výmenu zimných pneumatík? Odborníci hovoria, že ideálny čas na výmenu zimných pneumatík nastáva, ak priemerná denná teplota neprekročí sedem stupňov Celzia tri dni po sebe.

V prípade, že vás pri cestnej kontrole prichytia policajti bez zimných pneumatík a na vozovke je súvislá vrstva snehu resp. ľadu, hrozí vám pokuta v blokovom konaní do výšky 60 eur v prípade fyzickej osoby, a 3500 eur v prípade právnickej osoby. Polícia okrem pokutovania môže aj zakázať ďalšiu jazdu.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.