Zraz historických kačíc Citroën 2CV bol tentoraz pri Lučenci

Piatok, 07 september 2018

Tradičný zraz historických vozidiel Citroën 2CV, malých a veľmi zábavných áut pre pobavenie a radosť, sa uskutočnil aj tento rok v okolí Lučenca.

1 Citroen 2cCV zraz
Slávny Citroën 2CV ožíva vždy na tradičných zrazov, ktoré sú veľmi populárne

U nás sú Citroëny 2CV, slávne historické modely, známe hlavne vďaka francúzskym komédiám s Funesom, zaujímavým a veselým scénam so žandármi zo Saint Tropez a s mníškami z blízkeho kláštora. Ale ďalším hereckým hrdinom, ktorí jazdili na modeloch 2CV, tiež ďalším filmoch, napríklad aj s Jamesom Bondom, či českému filmu Bobule, alebo slovenskému Záhrada.

Tohtoročný už 19. zraz slovenského Citroën 2CV klubu sa konal v okolí Lučenca. Na zraze sa zúčastnilo 35 vozidiel zo Slovenska, Českej republiky, Maďarska a Rakúska. Miestom stretnutia bola Zbrojnica pod hradom Halič. Pestrofarebná kolóna "kačíc" priťahovala však pozornosť aj na okolitých cestách a pri vodnej nádrži Ružiná.

Majitelia modelov 2CV sú na svoje modely náležite hrdí, a vždy sa radi podelia o svoje dojmy aj s verejnosťou. Diváci sa mohli s autami a ich posádkami bližšie zoznámiť na námestí v Lučenci a parkovisku pod hradom Divín, kde sa kolóna na niekoľko hodín zastavila.

Citroën 2CV je populárne vozidlo a práve tento rok si pripomína 70 rokov svojho vzniku. Model 2CV sa vyrábal v rokoch 1948 až 1989. Pôvodným zadaním pri jeho vývoji bolo, aby nahradilo francúzskym farmárom konské povozy a malo umožniť prevoz štyroch dospelých vidiečanov v drevákoch a slamených klobúkoch, k tomu ešte vrece zemiakov.

Auto malo byť jednoduché, úsporné a spoľahlivé. odpružené malo byť tak, aby sa pri jazde rýchlosťou 60 km/h cez rozorané pole v šatke plnej vajec, položenej na sedadle, sa ani jedno vajíčko nerozbilo.

Prvých 250 funkčných prototypov vyrobila automobilka už v roku 1939, ale takmer všetky boli zničené pri okupácii Francúzska počas druhej svetovej vojny, aby sa nedostali do rúk nemeckým okupantom.

Sériová výroba začala sa až po skončení vojny. Auto bolo predstavené na autosalóne v Paríži v roku 1948 a vzbudilo taký záujem, že na autá objednané počas autosalónu museli záujemcovia čakať až dva roky. Autíčko malo jednoduchý a takmer bezúdržbový dvojvalcový motor typu boxer chladený vzduchom, veľmi komfortné pruženie a plátennú rolovaciu strechu.

Zaujímavosťou je, že auto sa v prakticky nezmenenej podobe vyrábalo až do polovice 70-tych rokov, kedy ho inovovali a výroba potom pokračovala až do roku 1989. Počas výroby sa priebežne zväčšoval objem a výkon motora – z pôvodných deväť koní sa výkon zvýšil na 28 koní.

Od roku 1951 sa vyrábal Citroën 2CV aj v úžitkovej verzii Furgonette, čo je dvojsedadlový automobil so skriňovou nadstavbou a krídlovými dverami vzadu.

Citroën 2CV sa vyrábal aj vo verzii s pohonom všetkých kolies 4x4 Sahara. Malo dva motory, každý poháňal jednu nápravu, v otvorenej verzii Mehari bolo s laminátovou karosériou a sklopným čelným oknom. Celkovo sa modelov 2CV vyrobilo viac ako 5 miliónov kusov.

1 Citroen 2cCV zraz 2 Citroen 2cCV zraz 3 Citroen 2cCV zraz
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
Wintercontact-ts-860
Zimné pneumatiky Continental aj tento rok preukázali svoje kvality. V testoch odborných médií a medzinárodných autoklubov získali skvelé hodnotenia a obsadili popredné miesta. Vo viacerých testoch hviezdila opakovane najmä pneumatika Continental WinterContact TS860. Redaktori vyzdvihovali jej vynikajúce vlastnosti na zasneženom aj mokrom povrchu, vyváženosť a bezpečnosť. Testovali sa aj celoročné pneumatiky. V jednom z testov bola pneumatika AllSeasonsContact ocenená najvyššou známkou "veľmi odporúčaná" a obsadila prvú priečku. Označili ju za Najlepšiu celoročnú pneumatiku na snehu.
Skoda Octavia G-TEC
Česká automobilka Škoda obohacuje svoju paletu ekologických vozidiel s pohonom na zemný plyn. Škoda Octavia G-TEC dostala nový silnejší motor 1,5 TSI s výkonom 96 kW (130 k). Model Octavia G-TEC je dostupná výhradne v karosárskej verzii kombi a v stupňoch výbavy Active, Ambition a Style. Teraz má s čistým a ekologickým pohonom na zemný plyn dojazd až 480 kilometrov. Na tento účel slúžia tri nádrže, do ktorých sa zmestí 17,7 kg CNG. Nádrž na 11,8 litra benzínu zabezpečí mobilitu aj v regiónoch bez plniacich staníc CNG.
Sikyna
V tureckom Efyone sa išlo ďalšie v poradí už 18. podujatie seriálu majstrovstiev sveta v motokrose. V triede MX2 jazdil aj jediný slovenský zástupca a pravidelný účastník seriálu Richard Šikyňa. Na motocykli KTM 250 SXF obsadil v dvoch jazdách 16. a 15. miesto a získal spolu ďalších jedenásť bodov do priebežného hodnotenia majstrovstiev sveta. Napriek tomu, ako to po pretekoch povedal, že jeho rýchlosť v pretekoch nebola taká, na akú má. Svoju bodovú zbierku si navýšil na 53 bodov a v hodnotení seriálu poskočil z 29. na 27. priečku. Najbližšie bude úspešný mladý motokrosár štartovať v Nemecku na pretekoch ADAC-u v Gaildorfe.