Zraz historických kačíc Citroën 2CV bol tentoraz pri Lučenci

Piatok, 07 september 2018

Tradičný zraz historických vozidiel Citroën 2CV, malých a veľmi zábavných áut pre pobavenie a radosť, sa uskutočnil aj tento rok v okolí Lučenca.

1 Citroen 2cCV zraz
Slávny Citroën 2CV ožíva vždy na tradičných zrazov, ktoré sú veľmi populárne

U nás sú Citroëny 2CV, slávne historické modely, známe hlavne vďaka francúzskym komédiám s Funesom, zaujímavým a veselým scénam so žandármi zo Saint Tropez a s mníškami z blízkeho kláštora. Ale ďalším hereckým hrdinom, ktorí jazdili na modeloch 2CV, tiež ďalším filmoch, napríklad aj s Jamesom Bondom, či českému filmu Bobule, alebo slovenskému Záhrada.

Tohtoročný už 19. zraz slovenského Citroën 2CV klubu sa konal v okolí Lučenca. Na zraze sa zúčastnilo 35 vozidiel zo Slovenska, Českej republiky, Maďarska a Rakúska. Miestom stretnutia bola Zbrojnica pod hradom Halič. Pestrofarebná kolóna "kačíc" priťahovala však pozornosť aj na okolitých cestách a pri vodnej nádrži Ružiná.

Majitelia modelov 2CV sú na svoje modely náležite hrdí, a vždy sa radi podelia o svoje dojmy aj s verejnosťou. Diváci sa mohli s autami a ich posádkami bližšie zoznámiť na námestí v Lučenci a parkovisku pod hradom Divín, kde sa kolóna na niekoľko hodín zastavila.

Citroën 2CV je populárne vozidlo a práve tento rok si pripomína 70 rokov svojho vzniku. Model 2CV sa vyrábal v rokoch 1948 až 1989. Pôvodným zadaním pri jeho vývoji bolo, aby nahradilo francúzskym farmárom konské povozy a malo umožniť prevoz štyroch dospelých vidiečanov v drevákoch a slamených klobúkoch, k tomu ešte vrece zemiakov.

Auto malo byť jednoduché, úsporné a spoľahlivé. odpružené malo byť tak, aby sa pri jazde rýchlosťou 60 km/h cez rozorané pole v šatke plnej vajec, položenej na sedadle, sa ani jedno vajíčko nerozbilo.

Prvých 250 funkčných prototypov vyrobila automobilka už v roku 1939, ale takmer všetky boli zničené pri okupácii Francúzska počas druhej svetovej vojny, aby sa nedostali do rúk nemeckým okupantom.

Sériová výroba začala sa až po skončení vojny. Auto bolo predstavené na autosalóne v Paríži v roku 1948 a vzbudilo taký záujem, že na autá objednané počas autosalónu museli záujemcovia čakať až dva roky. Autíčko malo jednoduchý a takmer bezúdržbový dvojvalcový motor typu boxer chladený vzduchom, veľmi komfortné pruženie a plátennú rolovaciu strechu.

Zaujímavosťou je, že auto sa v prakticky nezmenenej podobe vyrábalo až do polovice 70-tych rokov, kedy ho inovovali a výroba potom pokračovala až do roku 1989. Počas výroby sa priebežne zväčšoval objem a výkon motora – z pôvodných deväť koní sa výkon zvýšil na 28 koní.

Od roku 1951 sa vyrábal Citroën 2CV aj v úžitkovej verzii Furgonette, čo je dvojsedadlový automobil so skriňovou nadstavbou a krídlovými dverami vzadu.

Citroën 2CV sa vyrábal aj vo verzii s pohonom všetkých kolies 4x4 Sahara. Malo dva motory, každý poháňal jednu nápravu, v otvorenej verzii Mehari bolo s laminátovou karosériou a sklopným čelným oknom. Celkovo sa modelov 2CV vyrobilo viac ako 5 miliónov kusov.

1 Citroen 2cCV zraz 2 Citroen 2cCV zraz 3 Citroen 2cCV zraz
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
1 Honda Urban EV Concept
Honda na prvej snímke predstavuje časť interiéru prototypu chystaného elektromobilu. Na snímke je obria obrazovka multimediálneho systému. Celá šírka palubnej dosky je kombináciou čistého a jednoduchého dizajnu s technológiou zameranou na vodiča. Rozhranie zobrazené na obrázku sa vyznačuje širokou palubnou doskou s čistými dizajnovým prvkami a intuitívnou technológiou zameranou na používateľa. Dizajn interiéru má vytvoriť útulnú a príjemnú atmosféru, inšpirovanú štúdiou Urban EV Concept, ktorú Honda predstavila v roku 2017 na autosalóne vo Frankfurte. Prototyp elektrického auta odhalí Honda v Ženeve 5. marca.
Toyota Supra
Nová Toyota Supra pokračuje v tradícii športových modelov Toyoty. Ikonický model Supra novej generácie sa predstavil na autosalóne v Detroite v januári tohto roku. Dvojmiestne kupé inšpirované pretekárskymi automobilmi má klasické usporiadanie - motor vpredu a pohon zadných kolies. Pod kapotou pracuje preplňovaný radový šesťvalcový motor s výkonom 340 koní a krútiacim momentom 500 Nm. Krátky rázvor náprav a široký rozchod kolies zaručujú mimoriadnu stabilitu v zákrutách a okamžité reakcie. Piata generácia Toyoty Supra je prvým globálnym modelom zo série GR, vyrobeným tímom Toyota Gazoo Racing. Doteraz vyrábali športové verzie sériových modelov len na vybraných trhoch, napríklad v Európe je to Yaris GRMN. Na Slovensku sa Supra GR začne predávať začiatkom leta 2019.
Mercedes-Benz Citan
Divízia Mercedes-Benz Vans ponúka od roku 2012 malú dodávku Citan, ktorý je súrodenec Renaultu Gangoo. Citan Tourer posilní nová generácia motorov. Pribudne štvorvalcový diesel so zdvihovým objemom 1,5 litra s vysokým krútiacim momentom a novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s technológiou SCR. Nový motor bude dostupný v troch verziách s výkonmi 59 kW/80 k, 70 kW/95 k a 85 kW/116 k. Všetky spĺňajú aktuálnu emisnú triedu Euro 6d-Temp. Kombinovaná spotreba je od 4,6 do 4,8 l/100 km a emisie CO2127-121 g/km. Po verzii Tourer bude v lete v ponuke s novým dieselovým agregátom aj Citan skriňová dodávka. Citan podobne ako každý mercedes disponuje výbavou bohatou na bezpečnostné systémy. K motorom pridáva Citan Tourer a nový dizajnový balík Red, ktorý dodáva exteriéru športový charakter.