Zraz historických kačíc Citroën 2CV bol tentoraz pri Lučenci

Piatok, 07 september 2018

Tradičný zraz historických vozidiel Citroën 2CV, malých a veľmi zábavných áut pre pobavenie a radosť, sa uskutočnil aj tento rok v okolí Lučenca.

1 Citroen 2cCV zraz
Slávny Citroën 2CV ožíva vždy na tradičných zrazov, ktoré sú veľmi populárne

U nás sú Citroëny 2CV, slávne historické modely, známe hlavne vďaka francúzskym komédiám s Funesom, zaujímavým a veselým scénam so žandármi zo Saint Tropez a s mníškami z blízkeho kláštora. Ale ďalším hereckým hrdinom, ktorí jazdili na modeloch 2CV, tiež ďalším filmoch, napríklad aj s Jamesom Bondom, či českému filmu Bobule, alebo slovenskému Záhrada.

Tohtoročný už 19. zraz slovenského Citroën 2CV klubu sa konal v okolí Lučenca. Na zraze sa zúčastnilo 35 vozidiel zo Slovenska, Českej republiky, Maďarska a Rakúska. Miestom stretnutia bola Zbrojnica pod hradom Halič. Pestrofarebná kolóna "kačíc" priťahovala však pozornosť aj na okolitých cestách a pri vodnej nádrži Ružiná.

Majitelia modelov 2CV sú na svoje modely náležite hrdí, a vždy sa radi podelia o svoje dojmy aj s verejnosťou. Diváci sa mohli s autami a ich posádkami bližšie zoznámiť na námestí v Lučenci a parkovisku pod hradom Divín, kde sa kolóna na niekoľko hodín zastavila.

Citroën 2CV je populárne vozidlo a práve tento rok si pripomína 70 rokov svojho vzniku. Model 2CV sa vyrábal v rokoch 1948 až 1989. Pôvodným zadaním pri jeho vývoji bolo, aby nahradilo francúzskym farmárom konské povozy a malo umožniť prevoz štyroch dospelých vidiečanov v drevákoch a slamených klobúkoch, k tomu ešte vrece zemiakov.

Auto malo byť jednoduché, úsporné a spoľahlivé. odpružené malo byť tak, aby sa pri jazde rýchlosťou 60 km/h cez rozorané pole v šatke plnej vajec, položenej na sedadle, sa ani jedno vajíčko nerozbilo.

Prvých 250 funkčných prototypov vyrobila automobilka už v roku 1939, ale takmer všetky boli zničené pri okupácii Francúzska počas druhej svetovej vojny, aby sa nedostali do rúk nemeckým okupantom.

Sériová výroba začala sa až po skončení vojny. Auto bolo predstavené na autosalóne v Paríži v roku 1948 a vzbudilo taký záujem, že na autá objednané počas autosalónu museli záujemcovia čakať až dva roky. Autíčko malo jednoduchý a takmer bezúdržbový dvojvalcový motor typu boxer chladený vzduchom, veľmi komfortné pruženie a plátennú rolovaciu strechu.

Zaujímavosťou je, že auto sa v prakticky nezmenenej podobe vyrábalo až do polovice 70-tych rokov, kedy ho inovovali a výroba potom pokračovala až do roku 1989. Počas výroby sa priebežne zväčšoval objem a výkon motora – z pôvodných deväť koní sa výkon zvýšil na 28 koní.

Od roku 1951 sa vyrábal Citroën 2CV aj v úžitkovej verzii Furgonette, čo je dvojsedadlový automobil so skriňovou nadstavbou a krídlovými dverami vzadu.

Citroën 2CV sa vyrábal aj vo verzii s pohonom všetkých kolies 4x4 Sahara. Malo dva motory, každý poháňal jednu nápravu, v otvorenej verzii Mehari bolo s laminátovou karosériou a sklopným čelným oknom. Celkovo sa modelov 2CV vyrobilo viac ako 5 miliónov kusov.

1 Citroen 2cCV zraz 2 Citroen 2cCV zraz 3 Citroen 2cCV zraz
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
Maco Racing
Na osemhodinových pretekoch v japonskej Suzuke, ktoré sú súčasťou majstrovstiev sveta vytrvalostných pretekov, bude štartovať aj slovenský tím Maco Racing. Za riadidlami tímovej Yamahy sa budú striedať Poliak Pawel Szkopek a Brit James Ellison, o treťom pretekárovi sa rokuje. Slovenský tím na pretekoch v Suzuke štartoval v roku 2007 a obsadil druhé miesto v triede Superproduction, o dva roky neskôr bol v absolútnom hodnotení na 11. mieste. Martin Kuzma, šéf tímu: "Zúčastniť sa na osemhodinových pretekoch v Suzuke nás oslovil jazdec Pawel Szkopek spolu so spoločnosťou Omega. Preteky v Suzuke sú pre motocyklové továrne mimoriadne prestížne. Do pretekov nasadzujú známe mená aj z ostatných svetových šampionátov. V minulosti sa nám v Japonsku darilo, takže aj to je dôvod prečo na tieto preteky cestujeme."
Koci-Mozner
Posádka Martin Koči a Radovan Mozner ml. skončila v silnej konkurencii na Rallye Prešov v absolútnom poradí druhá o len o 6,6 sekundy za víťaznými Poliakmi Grzyb/Wrobel. So Škodou Fabia R5 Slováci dominovali z ôsmich na dvoch rýchlostných skúškach, keď vyhrali úvodnú a potom ešte ôsmu. Zvyšných šesť rýchlostných skúšok vyhrala víťazná poľská posádka. Seriál majstrovstiev Slovenska v rallye bude pokračovať koncom augusta podujatím Deutsch Mann Rally Trebišov.
Koci - Skoda Fabia R5
Prešov bude v závere tohto hostiť posádky súťažných jazdcov, ktoré bojujú o body do majstrovstiev Slovenska v automobilových súťažiach. Tím Škoda Slovakia Motorsport bude na Rallye Prešov zastupovať Martin Koči / Radovan Mozner ml. s vozidlom Škoda Fabia R5. Rallye v okolí Prešova sa uskutoční 5. a 6. júla. Seriál majstrovstiev Slovenska bude pokračovať koncom augusta podujatím Deutsch Mann Rally Trebišov, potom v septembri to bude Rallye Veľký Krtíš a zavŕšenie sezóny bude tradične v polovici októbra, kedy je na programe Rallye Košice.