Brno: triumf Rossiho, pád Stonera

Pondelok, 25 august 2008

Po súboji storočia v Laguna Seca medzi Valentinom Rossim a Caseym Stonerom sa podobne napínavý súboj medzi dvoma najlepšími motocyklovými jazdcami súčasnosti očakával aj na Veľkej cene českej republiky v Brne. Ani tu sa však neskončil na cieľovej čiare, ale približne v polovici pretekov.

Valentino ROSSI Valentino ROSSI

Minuloročný majster sveta Austrálčan Stoner už v kvalifikácii naznačil, kto bude kraľovať na Masarykovom okruhu, ďalších pretekoch seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov. Stoner chcel vrátiť Talianovi Rossimu prehru z predchádzajúcich pretekov v USA, kde po veľkom súboji a vlastnej jazdeckej chybe mal ľahký pád a do súboja o víťazstvo s Rossim už nemohol zasiahnuť.

Austráčan chytil v Brne opraty do svojich rúk už v kvalifikácii, ktorú vyhral. Aj Talian sa činil, ale ani v Brne jeho Yamaha nebola dostatočne rýchla na to, aby sa vyrovnala na rovných úsekoch Austrálčanovej Ducati. Druhé miesto Rossiho na štarte bolo k Talianovej spokojnosti, hneď vedľa svojho najväčšieho súpera, pred ktorým mal po americkej Lagune Seca 25bodový náskok v priebežnej klasifikácii. A keďže Rossi by sa v tomto roku rád stal po dvoch nevydarených sezónach znovu majstrom sveta, bol odhodlaný aj v Brne bojovať o víťazstvo. A keďže obom jazdcom ide o to isté, očakával sa aj Brne tvrdý boj.

Štart vyšiel lepšie Stonerovi, Rossi, naopak, stratil svoju pozíciu. Kým si druhý priečku po súboju s Američanom Hopkinsom vybojoval naspäť, Stoner už mal malý náskok. Rossi ho však majstrovskou a trpezlivou stíhacou jazdou skracoval a opäť sa črtal súboj podobný z Laguna Seca. Austrálčana idúceho nie na sto, ale aspoň na stodvadsať percent, to určite trošku znervóznilo. V rýchlej pravotočivej zákrute štrnásť kôl pred koncom pretekov mu podkĺzlo zadné koleso, po ktorom nasledoval pád. S pomocou traťových komisárov ešte naskočil na motocykel, ale krátko na to z pretekov z posledného miesta odstúpil.

O víťazovi bolo takto vlastne rozhodnuté. Rossi, ktorý mal v tom čase už viac ako 12sekundový náskok, však nesmel urobiť väčšiu chybu. "Doktor" svojou spoľahlivou technickou jazdou a bez evidentného spomalenia nikým neohrozovaný prešiel cieľom ako prvý. Za víťazstvo si pripísal 25 bodov a vedenie v priebežnom hodnotení majstrovstiev sveta zvýšil na 50 bodov.

O druhé a tretie miesto zvádzali veľký boj obaja jazdci Suzuki, Vermeulen i Capirossi a duo Kawasaki, Američania Hopkins, West a aj Španiel Elias na netovárenskej Ducati. Z nich sa v boji o druhé a tretie miesto vytvorila dvojica Elias a Capirossi, ktorí potom v tomto poradí prešli aj cieľom. Japonec Nakano dostal továrenskú Hondu a bolo z toho štvrté miesto, hneď za stupňami víťazov. Po zranení, ale nie celkom vyliečený, štartoval po prvý raz aj Dani Pedrosa. Spočiatku sa držal na desiatom mieste, potom zrejme kvôli bolestiam zo zranenia klesol a cieľom prešiel ako pätnásty so ziskom jedného bodu.

Výsledky

1. Valentino ROSSIYamaha43:28,841 min
2. Toni ELÍASDucati+ 15,00 s
3. Loris CAPIROSSISuzuki+ 21,69
4. Shinya NAKANOHonda+ 25,86
5. Anthony WESTKawasaki+ 29,46
6. Chris VERMEULENSuzuki+ 30,61
7. Marco MELANDRIDucati+ 36,45
8. Alex DE ANGELISHonda+ 36,75
9. Andrea DOVIZIOSOHonda+ 38,82
10. Jorge LORENZOYamaha+ 39,57
11. John HOPKINSKawasaki+ 39,61
12. Sylvain GUINTOLIDucati+ 40,89
13. James TOSELANDYamaha+ 1:11,49 min
14. Colin EDWARDSYamaha+ 1:21,13
15. Dani PEDROSAHonda+ 1:37,04
16. Randy DE PUNIETHonda+ 1"38,41

Priebežné poradie

1. Valentino Rossi237
2. Casey Stoner187
3. Dani Pedrosa172
4. Jorge Lorenzo120
5. Andrea Dovizioso110
6. Colin Edwards102
7. Chris Vermeulen99
8. Nicky Hayden84
9. Shinya Nakano83
10. Loris Capirossi77
11. James Toseland75
12. Toni Elías66
13. Alex de Angelis49
14. Sylvain Guintoli42
15. Marco Melandri41
16. Randy De Puniet40
17. John Hopkins37
18. Anthony West33
19. Ben Spies10
20. Jamie Hacking5
21. Tadayuki Okada2

Autor: J. Goldberger
Foto: ilustračné, internet
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.