GP Katar: Gadea, Pasini, Stoner

Nedeľa, 09 marec 2008

Tak sme sa dočkali, povedal si nejeden vyznávač rýchlostí dvoch kolies, keď druhú marcovú nedeľu odštartovali v katarskej Dohe seriál majstrovstiev sveta cestných motocyklov.

GP Katar

Tak sme sa dočkali, povedal si nejeden vyznávač rýchlostí dvoch kolies, keď druhú marcovú nedeľu odštartovali v katarskej Dohe seriál majstrovstiev sveta cestných motocyklov.

Štart najrýchlejších mužov na dvoch kolesách sa očakával s veľkým napätím z viacerých dôvodov. Veľké rošády v jednotlivých triedach sľubovali, že seriál môže byť najdramatickejší vo svojej doterajšej histórii. Zárukou mali byť prestupy mladých a ambicióznych jazdcov zo slabších do objemovo vyšších tried. Tak do najsilnejšej MotoGP prestúpili Jorche Lorenzo (dvojnásobný majster sveta), Andrea Dovizioso, Alex de Angelis – špičkoví jazdci z dvestopäťdesiatok, ale aj majster sveta zo Superbikov Brit James Toseland. Český jazdec Lukáš Pešek z triedy 125 postúpil tiež vyššie, podobne aj Barbera, Pasini, Kallio a ďalší. Zbrojenie v Yamahe malo priblížiť Rossiho bližšie k minuloročnému majstrovi Stonerovi. Bolo veľa dôvodov, prečo sme sa mali tešiť na tohtoročný seriál. Pozornosť priťahoval aj fakt, že preteky sa premiérovo a po prvý raz v histórii svetového šampionátu jazdili v noci pri umelom osvetlení, ktoré organizátori skvele pripravili. Otázkou bolo, či sa naplnia očakávania.

GP Katar GP Katar

Už v najslabšej triede do 125 cm³ sa bojovalo o každý centimeter trate a preteky boli zaujímavé od začiatku až po cieľ. Dominoval v nich Španiel Sergio Gadea. Zvíťazil v dramatickom závere tesne pred svojim krajanom J. Oliveom a tretím Nemcom Stefanom Bradlom, ktorý sa na stupne víťazov postavil po prvý raz v kariére. Minuloročného majstra Gábora Talmácsiho zradil motocykel, vypadol z boja o prvenstvo a skončil na 12. mieste. Ešte viac dôvodov na smútok mal mladý Angličan Bradley Smith, víťaz kvalifikácie, ktorý spočiatku viedol, ale pre výpadok výkonu motora svojho motocykla sa prepadol dozadu, aby nakoniec skončil na nebodovanom 16. mieste.

Triedu do 250 cm³ vyhral Mattia Pasini, ktorý minulý rok jazdil v najslabšej triede, práve tak ako Čech Lukáš Pešek. Pasini vyhral vo veľmi dramatickej koncovke v pretekoch, v ktorých dlho viedol favorit tejto triedy Španiel Hector Barbera pred trojicou Pasini, Debon a Kallio. Španiel Alex Debon, v čiernej kombinéze na čiernom motocykli, však v závere, kedy aj viedol, bol dlhý na brzdy a skončil za Fínom Mikom Kalliom štvrtý.

Najväčšou lotériou bola trieda MotoGP. Kvalifikáciu vyhral Brit James Toseland a zrazu bol favoritom. Valentino Rossi bol v kvalifikácii až siedmy, ale aj tak sa mu verilo. A čo minuloročný majster Casey Stoner, v kvalifikácii štvrtý? Hneď po štarte to však bolo inak. Malý a bojovný Dani Pedrosa sa už do prvej zákruty po štarte doslova predral do čela a začal sa vzďaľovať ostatným. Neušiel však ďaleko a na špici ho vystriedal Rossi. Zrýchľoval však aj Stoner a v siedmom kole bol už na čele. Nikým neohrozený prešiel ako prvý aj cieľom pred Lorenzom, ktorý sa ho dlho držal a zvádzal s ním veľký boj. Pre Lorenza, dvojnásobného majstra sveta z 250-tok, to bol ten najlepší úvod v kráľovskej triede. Pedrosa neohrozene prešiel cieľom ako tretí. Rossimu ušla aj pomyselná zemiaková medaila. Skončil až piaty, keď v závere neodolal náporu Doviziosa.

Trieda do 125 cm³

1. Gadea Špan./Aprilia 38:09,44 min
2. Olive Špan./Derbi +0,93
3. Bradl Nem./Aprilia +1,66
4. Di Meglio Franc./Derbi +1,77
5. Redding V. Brit./Aprilia +1,82
6. Webb V. Brit./Aprilia +7,69

Trieda do 250 cm³

1. Pasini Tal./Aprilia 40:16,20 min
2. Barbera Špan./Aprilia +0,56
3. Kallio Fín./KTM +1,03
4. Debon Špan./Aprilia +1,42
5. Takahaši Jap./Honda +12,94
6. Bautista Špan./Aprilia +14,48
7. Abraham ČR/Aprilia +16,72
...
Pešek ČR/Aprilia nedokončil

Trieda MotoGP

1. Stoner Austr./Ducati 42:36,59 min
2. Lorenzo Špan./Yamaha +5,32
3. Pedrosa Špan./Honda +10,60
4. Dovizioso Tal./Honda +13,29
5. Rossi Tal./Yamaha +13,31
6. Toseland V. Brit./Yamaha +14,04

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.