GP Španielska: kráľ dekoroval kráľov

Nedeľa, 30 marec 2008

Španielsky kráľ Juan Carlos dekoroval víťazov motocyklovej Veľkej ceny Španielska. Medzi nimi aj svojho krajana Daniho Pedrosu, víťaza kráľovskej triedy Moto GP. Ale aj minulého kráľa Valentina Rossiho, ktorému sa znovu začína dariť.

Dani Pedrosa Dani Pedrosa

Dvadsaťdvaročný Pedrosa vyrazil ako raketa hneď po štarte druhých pretekov seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov na okruhu v Jereze a zastavila ho až v cieli šachovnicová zástavka. Získal približne štvorsekundový náskok, ktorý si udržiaval až do konca pretekov. Zvíťazil a urobil tak radosť nielen svojmu kráľovi a sebe, ale aj tisíckam španielskym fanúšikov na tribúnach okruhu v Jereze. Na svojej Honde predvádzal jazdu snov, a nech sa zvyšok sveta snažil ako najviac vedel, na Daniho jednoducho tentoraz nikto nemal. Druhý skončil Valentino Rossi, ktorý o svoje ťažko vybojované druhé miesto takmer prišiel, keď pri prejazde predposledného kola si myslel, že je v cieli a spomalil. Na šťastie pre neho na to včas prišiel a druhú priečku obhájil pred tímovým kolegom a nováčikom v triede Moto GP Jorgem Lorenzom.

Svoj deň nemal minuloročný majster sveta Austrálčan Casey Stoner, ktorý dvakrát skončil v štrkovej zóne a v cieli bol až jedenásty. Lepšie si neviedol ani jeho partner Marco Melandri z tímu Ducati, ktorý bol v cieli o jednu priečku za ním. Nedarilo sa ani tretiemu z kvalifikácie Američanovi Edwardsovi, keď už v štvrtom kole skončil v štrkovej zóne a stratil šancu na výraznejší úspech. Naopak, úspešný v novom tíme Rizla Suzuki bol Loris Capirossi, po minulej sezóne odpisovaný v tíme Ducati, keď po napínavom boji obsadil piate miesto a dal zabudnúť na minuloročné nevýrazné výkony.

V prostrednej triede do 250 cm³ sa až do posledného kola rozhodovalo o víťazovi medzi Španielom Bautistom a Talianom Simoncellim, ktorí mali už značný náskok pred ostatnými. Talian najprv úplne bezdôvodne pustil pred seba Španiela, aby potom po tvrdom ataku zozadu na neho zaútočil a obaja po páde skončili mimo trať. Z víťazstva sa tešil Fín Kallio. Veľké preteky absolvoval víťaz predchádzajúcich pretekov v Katare Talian Pasini, keď z 15. miesta sa predral až na druhú priečku v cieli a vedie v priebežnom poradí. Český jazdec Abraham urobil jazdeckú chybu a skončil 13., Pešek bol v cieli desiaty.

V najslabšej triede do 125cm³ sa z víťazstva v dramatických pretekoch tešil Simone Corsi, ktorý sa vďaka tomuto víťazstvu prebojoval aj do vedenie priebežného poradia. Vyhral s náskokom troch sekúnd pred Nikolasom Terolom a Bradleyom Smithom. Smolu mal minuloročný majster sveta Gábor Talmácsim, keď pre poruchu motora krátko po začiatku pretekov musel odstúpiť. Cieľ nevidel ani víťaz prvých tohtoročných pretekov v Katare Sergio Dadea.

Najbližšie preteky cestných majstrovstiev sveta motocyklov sú na programe 13. apríla na okruhu Estoril v Portugalsku.

Výsledky Veľkej ceny Španielska

1. Dani Pedrosa Špan./Honda 45:35,12 min
2. Valentino Rossi Tal./Yamaha + 2,88 s
3. Jorge Lorenzo Špan./Yamaha + 4.339
4. Nicky Hayden USA/Honda + 10.142
5. Loris Capirossi Tal./Suzuki + 27.524
6. James Toseland V. Brit./Yamaha + 27.808
7. John Hopkins USA/Kawasaki + 28.296
8. Andrea Dovizioso Tal./Honda + 28.449
9. Shinya Nakano Jap./Honda + 32.569
10. Chris Vermeulen Austr./Suzuki + 35.091
11. Casey Stoner Austr./Ducati + 42.223
12. Marco Melandri Tal./Ducati + 44.498

Priebežné poradie (po 2 z 18 pretekov)

1. Pedrosa 41 b
2. Lorenzo 36
3. Rossi 31
4. Stoner 30
5. Dovizioso 21
6. Toseland 20

Do 250 cm³

1. Kallio Fín./KTM 45:27,91 min
2. Pasini Tal./Aprilia +4,26 s
3. Takahashi Jap./Honda +4,29
4. H. Aojama Jap./KTM +4,88
5. Barberá Špan./Aprilia +5,97
6. Debón Špan./Aprilia +13,63
...
10. Pešek ČR/Aprilia +32,73
13. Abraham ČR/Aprilia +54,16

Priebežné poradie

1. Pasini 45 b
2. Kallio 41
3. Barberá 31
4. Takahaši 27
5. Debón 23
6. Locatelli 16
...
10. Abraham 12
13. Pešek 6

Do 125 cm³

1. Cosi Tal./Aprilia 41:46,10 min
2. Terol Špan./Aprilia +3,21 s
3. Smith V.Brit./Aprilia +4,99
4. Bradl Nem./Aprilia +5,02
5. Nieto Špan./KTM +6,25
6. Bonsey USA/Aprilia +20,56

Priebežné poradie

1. Corsi 34 b
2. Bradl 29
3. Terol 26
4. Gadea Špan/Aprilia 25
5. Olive Špan./Derbi 20
6. Di Meglio Franc./Derbi 20

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.