GP USA: Rossi porazil Stonera

Štvrtok, 24 júl 2008

Veľký favorit Veľkej ceny USA v cestných pretekoch motocyklov v triede MotoGP nezvíťazil. Zato vo veľkom štýle jazdiaci Rossi bol tentoraz k neprekonaniu a po chybe a páde Stonera, ktorý jazdil v závese za ním, sa predviedol v úžasnej forme a vyhral.

Valentino Rossi

To čo predvádzali Rossi a Stoner (pri absencii Španiela Daniela Pedrosu, ktorému po páde na Sachsenringu lekári neodporučili štartovať) na okruhu Laguna Seca sa len tak nevidí. Bol to historický súboj dvoch v súčasnosti najlepších jazdcov sveta. Stoner bol veľkým favoritom v poradí jedenástych pretekov seriálu majstrovstiev sveta. Už v kvalifikácii naznačil svoju silu a vždy, keď vyšiel na trať, zlepšil svoj predchádzajúci čas. Na jeden okruh bol od druhého najrýchlejšieho jazdca kvalifikácie lepší až o pol sekundy. Jazdil ako vždy isto, má najrýchlejší motocykel, a tak každý veril, že po troch predchádzajúcich víťazných pretekoch v Anglicku, Holandsku a Nemecku vyhrá aj Veľkú cenu USA v Laguna Seca.

Casey Stoner

Rossi je však bojovník a nikdy nevzdáva boj o najvyššie priečky. Keď sa po štarte dostal do čela Stoner a Rossi bol až tretí za domácim jazdcom Haydenom, videlo sa, že Stoner od nich odskočí a Rossi s ním stratí kontakt na priamy súboj. Nestalo sa, Rossi , ako je to pre neho typické, v technickej časti efektne podbehol Američana a veľmi rýchlo sa zavesil za úradujúceho majstra sveta. V technických pasážach Rossi zaúradoval a bolo z toho prvé miesto. Najmenej dvakrát sa Stoner na krátko dostal do čela, ale Rossi na to hneď odpovedal úspešným útokom. Ešte párkrát sa snažil Stoner vrátiť do čela, no Rossi jazdil tak pozorne, ostražito, rýchlo a precízne, že Stoner nemal ani najmenšiu šancu dostať.

Tom Cruise

Talian jazdil v ideálnej stope a Stonerovi tak nedával žiadnu šancu dostať sa pred neho. Pri jednom pokuse Stoner neskoro brzdil, "prepálil" zákrutu a pokus mu nevyšiel. Pri ďalšom - osem kôl pred koncom - bol Stoner znovu pridlhý, nedobrzdil, vyšiel mimo trať, našťastie v pomalej rýchlosti, podkĺzlo mu predné koleso a spadol. Hneď však vstal, nasadol na motocykel a pustil sa znovu za Rossim. Strata približne 16 sekúnd sa však už dohnať nedala a Rossi si už víťazstvo nenechal ujsť. Stoner prešiel cieľom na druhom a jeho austrálsky krajan Vermeulen na treťom mieste. Domáci jazdec Nicky Hayden skončil až piaty, keď štvrté miesto mu vyfúkol nováčik triedy MotoGP Andrea Dovizioso.Preteky znovu nevyšli Jorge Lorenzovi. Mladý ambiciózny Španiel mal už v prvom kole pomerne ťažký pád a preteky nedokončil. Naopak, s divokou kartou jazdiaci domáci pretekár Ben Spies zajazdil veľmi dobré preteky a skončil ôsmy za šiestym v cieli Francúzom Randy de Punietom a Španielom Tonim Eliasom. Nováčikom v štartovom poli MotoGP bol aj ďalší Američan Jamie Hacking, ktorý obsadil konečné jedenáste miesto. Horšie z domácich jazdcov obstál Colin Edwards, keď prišiel do cieľa až na 14. mieste. Ešte horšie Anthony West, ktorý podobne ako Edwards, si vyskúšal aj jazdu na štrku vo výbehovej zóne.

Triedy do 125 a 250 cm³ sa v USA nejazdili. Seriál pokračuje 17.augusta Veľkou cenou Českej republiky v Brne.

Výsledky

1. Valentino Rossi Yamaha 44:04,31 min
2. Casey Stoner Ducati + 13,001 s
3. Chris Vermeulen Suzuki + 26,609
4. Andrea Dovizioso Honda + 34,901
5. Nicky Hayden Honda + 35,663
6. Randy de Puniet Honda + 37,668
7. Toni Elias Ducati + 41,629
8. Ben Spies Suzuki + 41,927
9. James Toselend Yamaha + 43,019
10. Shinya Nakano Honda + 44,391
11. Jamie Hacking Kawasaki + 46,258
12. Sylvain Guintoli Ducati + 55,273
13. Alex de Angelis Honda + 55,521
14. Colin Edwards Yamaha + 1:02,38 min
15. Loris Capirossi Suzuki + 1:08,21
16. Marco Melandri Ducati + 1:10,96
17. Anthony West Kawasaki + 1: 30,56

Nedokončil

Jorge Lorenzo - Yamaha

Priebežné poradie (po jedenástich pretekoch)

1. Valentino Rossi 212 bodov
2. Casey Stoner 187
3. Dani Pedrosa 171
4. Jorge Lorenzo 114
5. Andrea Dovizioso 103
6. Colin Edwards 100
7. Chris Vermeulen 89
8. Nicky Hayden 72
10. Shinya Nakano 70
11. Loris Capirossi 61
12. Toni Elías 46
13. Alex de Angelis 41
14. Randy De Puniet 40
15. Sylvain Guintoli 38
16. John Hopkins 32
17. Marco Melandri 32
18. Anthony West 22
19. Ben Spies 10
20. Jamie Hacking 5
21. Tadayuki Okada 2

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.