GP USA: Rossi porazil Stonera

Štvrtok, 24 júl 2008

Veľký favorit Veľkej ceny USA v cestných pretekoch motocyklov v triede MotoGP nezvíťazil. Zato vo veľkom štýle jazdiaci Rossi bol tentoraz k neprekonaniu a po chybe a páde Stonera, ktorý jazdil v závese za ním, sa predviedol v úžasnej forme a vyhral.

Valentino Rossi

To čo predvádzali Rossi a Stoner (pri absencii Španiela Daniela Pedrosu, ktorému po páde na Sachsenringu lekári neodporučili štartovať) na okruhu Laguna Seca sa len tak nevidí. Bol to historický súboj dvoch v súčasnosti najlepších jazdcov sveta. Stoner bol veľkým favoritom v poradí jedenástych pretekov seriálu majstrovstiev sveta. Už v kvalifikácii naznačil svoju silu a vždy, keď vyšiel na trať, zlepšil svoj predchádzajúci čas. Na jeden okruh bol od druhého najrýchlejšieho jazdca kvalifikácie lepší až o pol sekundy. Jazdil ako vždy isto, má najrýchlejší motocykel, a tak každý veril, že po troch predchádzajúcich víťazných pretekoch v Anglicku, Holandsku a Nemecku vyhrá aj Veľkú cenu USA v Laguna Seca.

Casey Stoner

Rossi je však bojovník a nikdy nevzdáva boj o najvyššie priečky. Keď sa po štarte dostal do čela Stoner a Rossi bol až tretí za domácim jazdcom Haydenom, videlo sa, že Stoner od nich odskočí a Rossi s ním stratí kontakt na priamy súboj. Nestalo sa, Rossi , ako je to pre neho typické, v technickej časti efektne podbehol Američana a veľmi rýchlo sa zavesil za úradujúceho majstra sveta. V technických pasážach Rossi zaúradoval a bolo z toho prvé miesto. Najmenej dvakrát sa Stoner na krátko dostal do čela, ale Rossi na to hneď odpovedal úspešným útokom. Ešte párkrát sa snažil Stoner vrátiť do čela, no Rossi jazdil tak pozorne, ostražito, rýchlo a precízne, že Stoner nemal ani najmenšiu šancu dostať.

Tom Cruise

Talian jazdil v ideálnej stope a Stonerovi tak nedával žiadnu šancu dostať sa pred neho. Pri jednom pokuse Stoner neskoro brzdil, "prepálil" zákrutu a pokus mu nevyšiel. Pri ďalšom - osem kôl pred koncom - bol Stoner znovu pridlhý, nedobrzdil, vyšiel mimo trať, našťastie v pomalej rýchlosti, podkĺzlo mu predné koleso a spadol. Hneď však vstal, nasadol na motocykel a pustil sa znovu za Rossim. Strata približne 16 sekúnd sa však už dohnať nedala a Rossi si už víťazstvo nenechal ujsť. Stoner prešiel cieľom na druhom a jeho austrálsky krajan Vermeulen na treťom mieste. Domáci jazdec Nicky Hayden skončil až piaty, keď štvrté miesto mu vyfúkol nováčik triedy MotoGP Andrea Dovizioso.Preteky znovu nevyšli Jorge Lorenzovi. Mladý ambiciózny Španiel mal už v prvom kole pomerne ťažký pád a preteky nedokončil. Naopak, s divokou kartou jazdiaci domáci pretekár Ben Spies zajazdil veľmi dobré preteky a skončil ôsmy za šiestym v cieli Francúzom Randy de Punietom a Španielom Tonim Eliasom. Nováčikom v štartovom poli MotoGP bol aj ďalší Američan Jamie Hacking, ktorý obsadil konečné jedenáste miesto. Horšie z domácich jazdcov obstál Colin Edwards, keď prišiel do cieľa až na 14. mieste. Ešte horšie Anthony West, ktorý podobne ako Edwards, si vyskúšal aj jazdu na štrku vo výbehovej zóne.

Triedy do 125 a 250 cm³ sa v USA nejazdili. Seriál pokračuje 17.augusta Veľkou cenou Českej republiky v Brne.

Výsledky

1. Valentino Rossi Yamaha 44:04,31 min
2. Casey Stoner Ducati + 13,001 s
3. Chris Vermeulen Suzuki + 26,609
4. Andrea Dovizioso Honda + 34,901
5. Nicky Hayden Honda + 35,663
6. Randy de Puniet Honda + 37,668
7. Toni Elias Ducati + 41,629
8. Ben Spies Suzuki + 41,927
9. James Toselend Yamaha + 43,019
10. Shinya Nakano Honda + 44,391
11. Jamie Hacking Kawasaki + 46,258
12. Sylvain Guintoli Ducati + 55,273
13. Alex de Angelis Honda + 55,521
14. Colin Edwards Yamaha + 1:02,38 min
15. Loris Capirossi Suzuki + 1:08,21
16. Marco Melandri Ducati + 1:10,96
17. Anthony West Kawasaki + 1: 30,56

Nedokončil

Jorge Lorenzo - Yamaha

Priebežné poradie (po jedenástich pretekoch)

1. Valentino Rossi 212 bodov
2. Casey Stoner 187
3. Dani Pedrosa 171
4. Jorge Lorenzo 114
5. Andrea Dovizioso 103
6. Colin Edwards 100
7. Chris Vermeulen 89
8. Nicky Hayden 72
10. Shinya Nakano 70
11. Loris Capirossi 61
12. Toni Elías 46
13. Alex de Angelis 41
14. Randy De Puniet 40
15. Sylvain Guintoli 38
16. John Hopkins 32
17. Marco Melandri 32
18. Anthony West 22
19. Ben Spies 10
20. Jamie Hacking 5
21. Tadayuki Okada 2

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.