Katar: víťazstvo Rossiho, pád Stonera

Nedeľa, 11 apríl 2010

Valentino Rossi v úvodných pretekoch seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov jasne naznačil, že po minuloročnom titule v najsilnejšej triede Moto GP to s obhajobou titulu majstra sveta myslí vážne. Svoje ambície naznačil už v kvalifikácii, kde skončil síce "až" druhý, ale skvelým štartom bol v prvej zákrute už na čele sedemnásťčlenného jazdeckého pola.

Valentino Rossi
Spôsob, akým Valentino Rossi víťazí: precízny štýl, rýchlosť, istota a radosť z jazdy

Deväťnásobný majster sveta sa v Katare na okruhu Losaile vydal za svojim desiatym titulom majstra sveta po tom, čo kraľoval postupne v triedach do 125, 250, 500 cm³ i Moto GP. Teraz v Katare vyhral už svoju 104. veľkú cenu. A odhodlanie, s akým nastupuje do každých pretekov, mu dáva veľké šance pripísať si ďalšie víťazstvá. Napriek stále silnejúcej konkurencii v najsilnejšej triede motocyklov Moto GP. Aj v Katare sa ukázalo, kto má aké ambície a ako ich dokáže premeniť na úspešný výsledok.

Rossi skvele odštartoval a viedol. Ako expres však z ôsmeho miesta na štartovom rošte vyrazil malý Španiel Pedrosa a pomerne rýchlo vystriedal na čele Rossiho. Potom zaútočil Casey Stoner, ktorý si brúsi zuby na ďalší titul, a dostal sa do čela. Má pravdepodobne najrýchlejší motocykel, čo ho spolu s jeho jazdeckým umením ho pasuje za jedného z hlavných kandidátov na titul. Zároveň je aj najsilnejším Rossiho konkurentom. Málokedy, ale stáva sa mu, že rýchlosť nezvládne a skončí sa to pádom. Tak ako v Katare. S niekoľkosekundovým náskokom viedol pred Rossim, nikým neohrozovaný však bol v jednej zo zákrut prirýchly. Nasledoval pád, našťastie sa nezranil, ale v pretekoch už nepokračoval.

Na titul by rád siahol aj Rossiho tímový spolujazdec Yamahy a jeden z najambicióznejších mladých jazdcov Španiel Lorenzo. V pretekoch nezačal síce najlepšie, keď sa z tretieho miesta na štarte prepadol dozadu, odkiaľ sa potom úporne predieral dopredu. Tesne pred koncom pretekov jazdil Lorenzo na štvrtom mieste, ale sústredeným útokom sa dostal pred Doviziosa i Haydena na druhé miesto. Vo veľmi dobrom svetle sa ukazuje aj Rossiho krajan Dovizioso. Keď jazdil ako druhý, dokonca zaútočil aj na Rossiho, ten mu to však vzápätí vrátil a zvýšil na neho svoj náskok, aby mu podobný útok od mladšieho krajana nehrozil.

Na svoje výkony z čias, keď bol majstrom sveta, si v Katare zaspomínal aj Nicky Hayden. V závere pretekov to vyzeralo, že by mohol skončiť dokonca druhý, nakoniec z toho bolo štvrté miesto, keď ho Dovizioso na rovinke zdolal o 11 tisícin (!) sekundy. Veľmi silným pre všetkých bude v tejto triede ďalší Američan Ben Spied. Prvé preteky Moto GP si odjazdil pred dvoma rokmi na divokú kartu doma v Laguna Sega, V minulom roku v jedných pretekoch zaskakoval za zraneného jazdca a táto veľká cena bola len jeho treťou v kariére. Skončil na vynikajúcom piatom mieste, takže okrem seba prekvapil azda každého.

Sezóna sa iba začala, ale už prvé preteky naznačili, že bude veľmi dramatická a že priaznivci rýchlych motocyklov sa majú na čo tešiť. Najbližšie pokračovanie seriálu je na programe už 25. apríla na okruhu v Motegi ako Veľká cena Japonska.

Výsledky – trieda Moto GP

1. Valentino ROSSITal/Yamaha42:50,099 min
2. Jorge LORENZOŠpan./Yamaha+1,022s
3. Andrea DOVIZIOSOTa./Honda+1,865
4. Nicky HAYDENUSA/Ducati+1,876
5. Ben SPIESUSAYamaha+3,903
6. Randy DE PUNIETFranc./Honda+9,322
7. Dani PEDROSAŠpan./Honda+16,508
8. Colin EDWARDSUSA/Yamaha+19,867
9. Loris CAPIROSSITal./Suzuki+20,893
10. Hiroshi AOYAMAJap./Honda+21,1
11. Marco SIMONCELLITal./Honda+31,638
12. Hector BARBERAŠpan./Ducati+32,573
13. Marco MELANDRITal./Honda+40,78

Preteky nedokončili

Alvaro BAUTISTAŠpan./Suzuki1 kolo
Aleix ESPARGAROŠpan./Ducati15 kôl
Casey STONERAustr./Ducati17 kôl
Mika KALLIOFín./Ducati20 kôl

Poradie po 1. pretekoch

1. Valentino Rossi25 bodov
2. Jorge Lorenzo20
3. Andrea Dovizioso16
4. Nicky Hayden13
5. Ben Spies11
6. Randy de Puniet10

Trieda Moto 2

Prekvapujúcim víťazom sa stal Japonec Tomizawa, ktorého doteraz najlepším umiestnením bolo v seriáli majstrovstiev sveta desiate miesto. Štartoval až z deviateho miesta, skvelou jazdou, ale aj po viacerých pádoch či technických problémoch favoritov zvíťazil.

Výsledky

1. Šoja TomizawaJap./Suter41:11,768 min
2. Alex DebonŠpan./FTR+4,656 s
3. Jules CluzelFranc./Suter+4,789
4. Toni EliasŠpan./Moriwaki+6,978
5. Roberto RolfoTal./Suter+7,178
6. Mattia PasiniTal./Motobi+11,804

Poradie po 1. pretekoch

1. Šoja Tomizawa25 bodov
2. Alex Debon20
3. Jules Cluzel16
4. Toni Elias13
5. Roberto Rolfo11
6. Mattia Pasini10

Trieda do 125 cm³

Traja Španieli na stupni víťazov v najslabšej objemovej triede! A ak by sa rozdávali medaily, ešte aj zemiakovú by bral opäť Španiel. Víťaz Terol však nie je žiadnym nováčikom a jeho takmer dva a pol sekundový náskok v cieli nie je prekvapením. Aj keď doteraz vyhral iba dve veľké ceny.

Výsledky

1. Nicolas TerolŠpan./Aprilia38:25,644 min
2. Efren VazquezŠpan./Derbi+2,395 s
3. Marc MarquezŠpan./Derbi+2,42
4. Pol EspargaroŠpan./Derbi+2,84
5. Sandro CorteseNem./Derbi+3,526
6. Randy KrummenacherŠvajč./Aprilia+3,569

Poradie po 1. pretekoch

1. Nicolas Terol25 bodov
2. Efren Vasquez20
3. Marc Marquez16
4. Pol Espargaro13
5. Sandro Cortese11
6. Randy Krummenacher10

Autor: J. Goldberger
Foto: moto gp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.