Lorenzo sa s Yamahou rozlúčil víťazstvom

Pondelok, 14 november 2016

Posledné preteky seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov v najsilnejšej triede MotoGP, Veľkú ceny Valencie, vyhral domáci jazdec Jorge Lorenzo na Yahame pred krajanom a novým majstrom sveta Marcom Marquezom na Honde a Talianom Andreom Iannone jazdiacim na motocykli Ducati. Valentino Rossi, ešte donedávna vážny kandidát na titul skončil vo Valencii štvrtý.

1 Rossi-Marquez-Vinales-Iannone
Rossi, Marquez, Viňales a Iannone v boji o pódiové umiestnenia na Veľkej cene Valencie

Jorge Lorenzo bol najrýchlejší v kvalifikácii. V pretekoch chcel potom zopakovať minuloročný triumf a víťazstvom sa po deviatich rokoch rozlúčiť s Yamahou, v sedle ktorej sa stal v triede MotoGP trikrát majstrom sveta. Z prvého miesta na štartovom rošte odštartoval najlepšie, postupne si vypracoval náskok až päť sekúnd a priviedol svoj stroj víťazne do cieľa. V závere pretekov zvoľnil, prenasledovateľ Marc Marquez však ani tak nemal žiadnu šancu poraziť ho a skončil druhý.

Na druhej priečke sa dlho držal Valentino Rossi prenasledovaný Andreom Iannone, Marcom Marquezom a Maverickom Viňalesom, ktorí mali ostatnými značný náskok. Rossi bol lepší v technických úsekoch trate, ale Iannoneho rýchla Ducati na dlhej rovinke Rossiho náskok zakaždým zmazala. Dvanásť kôl z celkových tridsať sa na druhé miesto prebojoval Marquez a nikým neohrozovaný prešiel tak aj cieľom. Súboj Rossi – Iannone dopadol nakoniec lepšie pre Iannoneho a ako tretí doplnil stupeň víťazov. Rossi skončil štvrtý, piaty bol Viňales a šiesty Pol Espargaro.

Vo Valencii sa do seriálu po dlhšej prestávke zavinenej zranením znovu vrátil k tímu Honda Španiel Dani Pedrosa. Nemal šťastný návrat, keď v šiestom kole mal pád a z pretekov odstúpil. Spadol aj Brit Cal Crutchlow a nenadviazal na úspechu z druhej polovice sezóny.

Lorenzo sa vo Valencii pred domácim publikom rozlúčil s Yamahou víťazstvom. V konečnom účtovaní 18dielneho seriálu obsadil minuloročný majster sveta tretí za Marcom Marquezom a Valentinom Rossim. Od budúcej sezóny bude Lorenzo sedlať Ducati. Jeho novým partnerom v tíme bude Andrea Dovizioso. Rossi, ktorý podpísal s Yamahou nový kontrakt na nasledujúce dva roky, bude jazdiť v tíme Yamaha s Viňalesom. Ten do Yamahy odchádza po úspešnom pôsobení v Suzuki.

2 Rossi - Marc Marquez - Lorenzo
Valentino Rossi - druhý v konečnom poradí, Marc Marquez - majster sveta a Jorge Lorenzo – konečné tretie miesto. Poradie v seriáli majstrovstiev sveta cestných moto.

Seriál cestných pretekov motocyklov sa skončil. Pre deväťnásobného majstra sveta Valentina Rossiho nepriniesla táto sezóna vytúžený desiaty titul, o ktorý sa usmievavý a vždy v dobrej nálade Rossi tak veľmi usiluje.

"Aj teraz vo Valencii som tlačil na "pílu" ako sa len dalo, ale bolo z toho len štvrté miesto," povedal Rossi po pretekoch. "Prvá polovica pretekov bola celkom dobrá, bol som na druhej pozícii, ale nebol som dostatočne rýchly. Marquez bol veľmi silný a skončil druhý. S Iannonem som bojoval na ostrie noža, bohužiaľ porazil ma, bol rýchlejší. Ale boli to dobré preteky. Sezóna priniesla veľa pozitívnych vecí, mne druhé miesto v šampionáte a množstvo pódiových umiestnení. Budúci rok sa pokúsim vyhrať viac pretekov ako len dvoje v tejto sezóne. V Yamahe sme stále konkurencieschopní. Bohužiaľ, urobil som aj pár chýb a v Mugelle som mal problém s motorom. Aj tak to bola dobrá sezóna."

Výsledky Veľkej ceny Valencie

Trieda MotoGP

1. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha45:54,228 min
2. Marc MarquezŠpan./Honda+1,185 s
3. Andrea IannoneTal./Ducati+6,603
4. Valentino RossiTal./Yamaha+7,668
5. Maverick ViňalesŠpan./Suzuki+10,610
6. Pol EspargaroŠpan./Yamaha+18,378
7. Andrea DoviziosTal./Ducati+18,417
8. Aleix EspargaroŠpan./Suzuki+18,678
9. Bradley SmitsV. Brit/Yamaha+25,993
10. Alvaro BautistaŠpan./Aprilia+35,065
11. Hector BarberaŠpan./Ducati+36,425
12. Danilo PetriucciTal./Ducati+42,415

Konečné poradie v seriáli (po 18 podujatiach)

1. Marc Marquez298 bodov
2. Valentino Rossi249
3. Jorge Lorenzo233
4. Maverick Viňales202
5. Andrea Dovizioso171
6. Dani Pedrosa (Špan./Honda)155
7. Cal Crutchlow (V. Brit./Honda)141
8. Pol Espargaro134
9. Andrea Iannone112
10. Hector Barbera102
11. Aleix Espargaro93
12. Alvaro Bautista82

Trieda Moto2

1. Johann ZarcoFranc./Kalex43:17,626 min
2. Thomas LüthiŠvajč./Kalex+3,281
3. Franco MorbidelliTal./Kalex+4,981

Konečné poradie v seriáli

1. Johann Zarco276 bodov
2. Thomas Lüthi234
3. Alex Rins (Špan.)214

Trieda Moto3

1. Brad BinderJAR/KTM40:13,777 min
2. Joan MirŠpan./KTM+0,056 s
3. Andrea MignoTal./KTM+0,081

Konečné poradie v seriáli

1. Brad Binder319 bodov
2. Enea Bastianini (Tal.)177
3. Jorge Navarro (Špan.)150

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.