Marc Marquez po pádoch Rossiho a Lorenza majstrom sveta

Nedeľa, 16 október 2016

Španiel Marc Marquez vyhral Veľkú cenu Japonska, pätnáste preteky seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov v triede MotoGP a tri podujatia pred skončením sezóny sa stal novým majstrom sveta v kráľovskej triede. Umožnili mu to jeho najväčší súperi Talian Valentino Rossi a Španiel Jorge Lorenzo, ktorí po pádoch vypadli. Za Marquezom druhý v cieli bol Talian Andrea Dovizioso a tretí Španiel Maverick Voňales.

Marc Marquez - Valentino Rossi
Takto naháňal Rossi Marqueza na VC Japonska na okruhu Motegi. Pádom v siedmom kole však Rossi stratil nádej na jubilejný desiaty titul a Marquez je tak už istým majstrom.

Dvadsaťtriročný Marc Marquez získal už svoj tretí titul majstra sveta v najsilnejšej triede MotoGP a po tituloch z tried do 125 cm³ a Moto2 ich už má päť. Rossi vo svojich 37 rokoch bojoval v tejto sezóne o svoj desiaty titul. Vinou štyroch nedokončených pretekov vrátane týchto z Japonska, ktoré sa jazdili na okruhu v Motegi a ktorý je vzdialený asi na tri hodiny jazdy autom severne od Tokia, jubilejný titul ani tento raz nezíska.

Najbližšie k zisku desiateho titulu majstra sveta bol Rossi v minuloročnej sezóne, ale vinou zvláštnych okolností v závere seriálu, keď ho stevardi na posledné preteky sezóny postavili po kontroverznom súboji v predchádzajúcich pretekoch s Marquezom na posledné miesto na štarte, ale aj akéhosi komplotu Španielov Marca Marqueza a Lorenza titul získal druhý menovaný.

Na japonskom okruhu v Motegi sa pre Rossiho črtal dobrý víkend. V sobotu vyhral kvalifikáciu a v nedeľňajších pretekoch mu na štarte patrila prvá pozícia. Štart pretekov však lepšie vyšiel Marquezovi i Lorenzovi, Rossi jazdil ako tretí až do pádu v siedmom kole, po ktorom sa vytratila aj posledná iskierka nádeje na titul. Akú takú nádej na titul mal ešte Lorenzo, tiež však iba do pádu štyri kolá pred koncom pretekov.

Preteky v Japonsku boli pre Lorenza tretie, ktoré nedokončil a rovnako ako Rossi stratil aj on i teoretickú nádej na titul. Po odstúpení Rossiho a Lorenza bol tak už istým majstrom sveta pre rok 2016 Marc Marquez, ktorý to hneď po pretekoch spolu so svojim tímom patrične oslávili.

V Japonsku neštartoval druhý jazdec tímu Repsol Honda a Marquezov tímový partner Španiel Dani Pedrosa, ktorý mal škaredý pád v piatok počas tréningu. Spôsobil si komplikovanú zlomeninu kľúčnej kosti, takže namiesto pretekov ho čakala ešte v Japonsku operácia. V tíme ho nahradil Japonec Hiroshi Aoyama, ktorý s továrenskou Hondou skončil v pretekoch na 15. mieste.

Preteky triedy Moto2 vyhral Švajčiar Lüthi (Kalex) pred Francúzom Zarcom a Talianom Morbidellim (všetci na strojoch Kalex). Priebežným lídrom je Zarco, druhý je Španiel Rins (Kalex) a tretí Lüthi.

Najslabšiu triedu Moto3 vyhral Talian Bastianini na Honde pred Juhoafričanom Binderom a tretí skončil Talian Bulega ( obaja na KTM). Vedie a istým majstrom sveta je Binder, priebežne druhý je Bastianini a tretí Španiel Navarro (Honda).

Ďalším v poradí 16. podujatím seriálu je Veľká cena Austrálie na okruhu Phillip Island. Jazdiť sa bude už 23. októbra.

Výsledky Veľkej ceny Japonska

Trieda MotoGP

1. Marc MarquezŠpan./Honda42:34,610 min
2. Andrea DoviziosoTal./Ducati+2,992 s
3. Maverick ViñalesŠpan./Suzuki+4,104
4. Aleix EspargaroŠpan./Suzuki+4,726
5. Cal CrutchlowV. Brit./Honda+15,049
6. Pol EspargaroŠpan./Yamaha+19,654
7. Alvaro BautistaŠpan./Aprilia+23,032
8. Danilo PetrucciTal./Ducati+28,555
9. Scott ReddingV. Brit./Ducati+28,802
10. Stefan BradlNem./Aprilia+32,330

Priebežné poradie (po 15 z 18 podujatí)

1. Marc Marquez273 bodov
2. Valentino Rossi196
3. Horte Lorenzo182
4. Maverick Viňales165
5. Dani Pedrosa (Špan../Honda)155
6. Andrea Dovizioso124
7. Cal Crutchlow116
8. Pol Espargaro106
9. Andrea Iannone (Tal./Ducati)96
10. Hector Barbera (Špan./Ducati)84

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
Škoda-Octavia
Nová Škoda Octavia v teste Euro NCAP získala päťhviezdičkové ohodnotenie a potvrdila, že je bezpečný automobil. V novej generácii modelu Octavia sa po prvý raz objavuje asistent vyhýbania, asistent pre odbočovanie alebo varovanie pri vystupovaní z vozidla. V meste varuje systém Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov, a to opticky, akusticky i ľahkým pribrzdením pred možnou kolíziou. Systém Side Assist až do vzdialenosti 70 m varuje, že sa zozadu blíži alebo sa v mŕtvom uhle nachádza iné vozidlo. Posádku chráni deväť airbagov vrátane kolenného pre vodiča. Octavia je vybavená tiež multikolíznou brzdou, ktorá v prípade nehody zastaví vozidlo a zabráni tak nekontrolovanému pokračovaniu v jazde.
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.